Jag har problem med att det luktar olja, när bilen står still. Jag har kollat oljenivån och den är mitt på det räfflade fältet. Inför ombesiktningen byttes lambdasonden (ej orginal - togs från Autoexperten) och det är efter detta som jag känt lukten. Bilen klarade ombesiktningen efter att besiktningsmannen kört en extra runda runt stationen, då var alla värden perfekta.
Frågan är om det har något att gör med lambdasonden att det luktar olja vid tomgångskörning.
Fundersam.
Luktar olja
-
GKA
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
mark.us
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Sv:Luktar olja
Vad har du för motor? Det är säkert vevhusventilationen som läcker oljerök. På 1.6 101 (102?) hk sitter det ett rör mellan oljepåfyllningen och insuget som spricker lätt. Köp nytt (det ny är i gummi istället för plast) eller laga med lämplig slang. Tänk på att det måste vara en slang som tål oljerök.
-
stoom
- Bilmodell: Jetta
- Kontakt:
Sv:Sv:Luktar olja
Kanske är det olja på motorns utsida. Sist min bil var på service hade de drällt olja och när motorn var varm luktade det. Jag tvättade bort oljedrället och lukten försvann.
/O
/O
-
GKA
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Luktar olja
Ok, tack, jag skall kolla röret till vevhusventilationen. (det är en 1,6 l motor av 99 års modell) Återkommer.
-
Struve
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Luktar olja
När Du ändå kollar, kolla bakom toppen mot avgasröret om det är olja där, min har börjat läcka olja från ventilkåpspackningen.
Har köpt en ny och ska byta den så fort jag hinner då min luktar bränd olja.
Har köpt en ny och ska byta den så fort jag hinner då min luktar bränd olja.
-
GKA
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luktar olja
Jag tog loss locket till luftfiltret och rengjorde inuti, det var lite olja + insekter. Sen tog jag loss underdelen också och då upptäckte jag att gummislangen från vevhuset var lös, antingen lossnade den när jag demonterade underdelen eller var den aldrig återmonterad efter att tändstifts bytts.
Jag monterade dit gummislangen och återmonterade resten och efter det har oljelukten försvunnit. Med största sannorlikhet berodde den på den lösa slangen.
Jag monterade dit gummislangen och återmonterade resten och efter det har oljelukten försvunnit. Med största sannorlikhet berodde den på den lösa slangen.