Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
-
cheva_1974
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
Hej
Har problem att starta min Pick-Up diesel när den är varm, har tittat igenom ett antal trådar här på forumet med liknande problem. Bl.a. nämns en sensor i tanken som kan strula. Men nu är detta en enkel 1.9 D motorkod AEF så jag är tveksam till om denna motor har så avancerad motorstyrning. Själv funderar jag på att byta temperatursensorn som sitter vid termostathuset, är detta ett vanligt fel? Motorn kan ibland starta om man trycker ner gaspedalen men ofta hjälper inte ens det utan jag får istället göra ett antal upprepade startförsök innan den startar. När motorn väl är igång går den klockrent! Miltalet är 16000 och kan nämna att när motorn är kall startar den utan problem.
Tacksam för tips och råd!
Mvh
Henric
Har problem att starta min Pick-Up diesel när den är varm, har tittat igenom ett antal trådar här på forumet med liknande problem. Bl.a. nämns en sensor i tanken som kan strula. Men nu är detta en enkel 1.9 D motorkod AEF så jag är tveksam till om denna motor har så avancerad motorstyrning. Själv funderar jag på att byta temperatursensorn som sitter vid termostathuset, är detta ett vanligt fel? Motorn kan ibland starta om man trycker ner gaspedalen men ofta hjälper inte ens det utan jag får istället göra ett antal upprepade startförsök innan den startar. När motorn väl är igång går den klockrent! Miltalet är 16000 och kan nämna att när motorn är kall startar den utan problem.
Tacksam för tips och råd!
Mvh
Henric
-
ma45088
- Bilmodell: Skoda pickup
- Kontakt:
Sv:Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
hej, hade samma fel på min. bytte glödstift sen gick det bättre=)
-
rikard55
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
Felinställd pump gissar jag på
-
mx_berthag
- Bilmodell: Skoda Felicia Pick Up
- Kontakt:
Har precis samma motor och samma problem. Är tvungen å tjuvglöda den med startkabel när den e varm för att få liv i den. Glödstifften är inte mer än några månader gamla =S
Mycket tacksam för tips, ska kolla pumpen ;)
Mycket tacksam för tips, ska kolla pumpen ;)
-
Perzon
- Bilmodell: Skoda pickup 1,9d
- Kontakt:
Har oxå problem att få igång min när den är varm.. startar utan problem när den är kall.. nästan lögn att den vill starta när motorn är varm.. men med startgas så hoppar den igång med en gång, lika dant om ja rullar igång den. Måste ju vara någon givare eller nått som strular? Någon som har fått veta nått va de kan vara?
Mvh Christian
Mvh Christian
-
Modo
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
Jag har samma problem med min AEF motor och fler med mig, jag tog en liten genväg och kopplade in en manuell glödnings knapp ovanför ljusomkopplaren, så att om inte lampan för glödningen tänds, vilket den inte gör om motorn är varm. Så trycker jag in knappen i 5 sekunder så startar den lika lätt som den är kall.....
Men det är ju inte lösningen på problemet.För visst är det väl så att en varm dieselmotor inte ska behöva glödgas?
Men det är ju inte lösningen på problemet.För visst är det väl så att en varm dieselmotor inte ska behöva glödgas?
-
viking
- Kontakt:
Jag hade samma problem, jag bytte tempgivare sen har det inte varit några startproblem.
-
bomtech
- Kontakt:
Jag har bytt tempgivaren och glödstiften men har precis samma problem fortfarande.
Har även bytt termostaten så den ligger rätt i tempen.
Ska nog prova med att tjuvglöda den jag med.
Pratade med en verkstad och dom funderade på om den kanske inte får tillräckligt med ström till stoppen när den är varm eller om det kan vara startspärren.
Pratade med en verkstad och dom funderade på om den kanske inte får tillräckligt med ström till stoppen när den är varm eller om det kan vara startspärren.
-
bomtech
- Kontakt:
Jag har bytt tempgivaren och glödstiften men har precis samma problem fortfarande.
-
rikard55
- Kontakt:
Kollat det jag skrev tidigare?
-
bjornee
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
Hade likadant problem med min. Lossade på kontakten till termostaten så den gick att glöda lite så starta den hur fint som helst.
-
gustavsson
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
Har sett på ett annat forum att bilen är byggd som så att om motorn håller över 60 grader när man ska starta så glödgar han inget, går tydligen att lösa genom att sätta brytare så att man kan glödga dom "manuellt". vet inte hur man gör detta dock, och kommer heller inte ih¨g bilket forum :/
-
Fleizan
- Bilmodell: Skoda pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
oftast är de dieselpumpen som är kass. Jag har samma problem med min men inte hunnit göra vid de. för vissa är de tempgivaren o vissa diesepumpen. så man vet inte riktigt vad de kan va..
-
sukka
- Bilmodell: Skoda Felicia II Pick-up
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
Frågade en erfaren bilmekaniker om detta fel i helgen då även jag har det felet, han sa att det är ett vanligt fel bland dessa bilar.
Han nämnde att tändningen är för lågt inställd, har ej hunnit ställa upp tändningen än själv då vädret inte tillåtit det och ingen tillgång till garage finns.
Ska testas så fort vädret är bra/bättre.
Han nämnde att tändningen är för lågt inställd, har ej hunnit ställa upp tändningen än själv då vädret inte tillåtit det och ingen tillgång till garage finns.
Ska testas så fort vädret är bra/bättre.
-
Habbe
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
Min har gått 25.000 mil och har avverkat några omgångar glödstift. Har haft Biltemas (fabrikat BRISK) som hade väldigt begränsad livslängd... Köpte nya Bosch på AD Bildelar för 156 kr och nu startar kärran som ny igen :-)
-
Habbe
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Svårstartad Pick-Up 1.9D när varm
De här glödstiften värmer även när tempen ligger upp mot 70-75 grader. Funkar utmärkt, undrar just vad ”klarar efterglödning” egentligen betyder?
Hur som helst, de ursprungliga glödstiften fungerade ca 10-15 000 mil, Vag-verkstadens klarade också 10-15 000 mil och Biltemas ca 1-2 000 mil… Och så blev det bra med dessa Bosch nu igen, dessutom är det inget nytt på 4:e cylindern eftersom ingen vågar lossa det, sitter som berget!
Hur som helst, de ursprungliga glödstiften fungerade ca 10-15 000 mil, Vag-verkstadens klarade också 10-15 000 mil och Biltemas ca 1-2 000 mil… Och så blev det bra med dessa Bosch nu igen, dessutom är det inget nytt på 4:e cylindern eftersom ingen vågar lossa det, sitter som berget!