ett däcktips för bra komfort!

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Anders J
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

ett däcktips för bra komfort!

Inlägg av Anders J »

Hej! bytta däck på min octavia 1.6 Tdi cr i veckan valet föll på Michelin Energy saver 205/55r16 91H.

jämfört med Goodyear NCT5 däcken som satt där innan är det en dramatisk skillnad i ljud och rullcomfort sen gick förbrukningen ner cirka 5-6cl milen vilket inte heller är helt fel.

Ni som ska byta däck och vill ha bättre komfort ska satsa på H-däck då dessa är mjukare i stommen, om jag köpt likadana däck fast v-märkta så hade nog inte komforten åkt upp så mycket som den gorde nu.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:ett däcktips för bra komfort!

Inlägg av maverick »

Många bilar måste ha V-däck idag. Sommardäcken måste ha ett index som minst överrensstämmer med bilens topphastighet.
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:ett däcktips för bra komfort!

Inlägg av vildagnu »

mm tänk på att det du får i komfort/förbrukning får du oftast betala i stoppsträcka när du behöver tvärnita/väja. Men som med allt annat här i livet så är det en kompromiss. =)

Har Goodyer optigripp 225/45 17 på min. är dom bästa däcken jag ägt i grepp (bortsätt från R-däck) rullar inte så tungt drar ca 0,7 när man håller hastigheten. bullret är inte värre än något annat däck!

//Kalle
laspalmas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 SLXi -00
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:ett däcktips för bra komfort!

Inlägg av laspalmas »

Jag har precis skaffat en octavia 1,4 tsi 2010. Jag besväras av däckbullret. Är det någon fler som kan bekräfta eller tipsa om bra däck. Det låter ju fantastiskt bra med michelin energy saver H om det verkligen blir så stor skillnad.
Mr.Walker
Bilmodell: Skoda Octavia LXi Kombi
Kontakt:

Sv:ett däcktips för bra komfort!

Inlägg av Mr.Walker »

Mich.EnergSaver är ett klart bra val, värt pengarna! Har kört taxi på det däcket. Conti premiumcontact greppade ännu bättre, men... det är väl Conti's "motsvarighet" till Michelin Pilot Primacy så helst skulla man kanske snacka om "EnrgSaver vs. EcoContac" resp. "PilotPrimacy vs. PremiumContact"? Nu har jag i alla fall kört det ena yrkesmässigt några månader och sedan det andra, så värst mycket bättre tillfälle att jämföra får man inte.

Sedan var ju tråden tips på däck för den som vill ha komfort.... nya däck med mycket gummi kvar på ger t.ex bra komfort/låg ljudnivå;-)
Har kört på Nokian Hakka V, där är komforten klart bättre men greppet är så pass mycket sämre än på de två ovannämnda att jag inte skulle råda till köp. Dessutom slets de ned rätt fort (=stannar på samma kostnad som MichelinEnerg.Sav.). Nu skall det ju finnas ett "treadwear värde" bland siffrorna på däckets skuldra (brukar vara finstilt) som ger en vink om hur pass fort däcket slits. Vet ngn på forumet om lågt värde är hållbart däck eller kautchuk, och är det talet egentligen något att ta fasta på...?

Min sammanfattning:
Conti Premiumcontact bättre grepp och komfort än Mich.Energ.Saver, men skulle själv vara beredd att köpa MichPilotPrimacy (har kört det fast på annan bil) beroende på pris.

Nokian Hakka bra för den som sätter komforten främst och inte tycker det gör ngt att det känns som dubbria vinterdäck genom rondellerna.

För oss stackars proletärer som kör med 14"-fälgar är Barum Brillantis ett bättre val bland billiga däck, och så billigt kan man ju skicka på tippen med en del gummi kvar, så får man ju bra komfort när man slipper slicksen. Bra förfarande för den som inte kör så mycket så däcken hinner torka före lågt mönsterdjup (=kör VÄLDIGT lite).
MattisH
Bilmodell: Toyota Avensis
Kontakt:

Sv:Sv:ett däcktips för bra komfort!

Inlägg av MattisH »

Det är nog rätt mycket beroende på vilken bilmodell också. Grannen har Energysaver på sin 855 och han anser dom vara mer högljudda än sina vinterdäck. Har även hört någon annan som säger det samma.
Men allt är ju uppfattningar och det måste man skaffa själv för att bli nöjd.
Skriv svar