Trött Octavia!
-
rackham
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Trött Octavia!
Har en 1,6 rullat ca 22 000mil och den har liksom tappat orken.
Har bytt tändstift, kablar, tändspolen och försökt med div. tillsatser i soppan men utan något vidare resultat.
Bilen pinnar på ok upp till 3000 varv men sen är det liksom som att den ger upp. Detta märks mycket tydligt på motorväg när man går ner från 5an till 4an i runt 100km/h, de känns som de är mer ork på 5an i låga varv än 4an höga varv.
Kan detta fel ha något med kamremen att göra? Har relativt nyligen varit inne och bytt denna och kör inte bilen själv så mycket så har inte koll riktigt när den har börjat bete sig så här.
Har ett bensinfilter som blivit liggande för jag begriper inte hur anslutnings kopplingarna fungerar, någon som haft loss och kan tipsa om hur man lossar de på bästa sätt.
Har bytt tändstift, kablar, tändspolen och försökt med div. tillsatser i soppan men utan något vidare resultat.
Bilen pinnar på ok upp till 3000 varv men sen är det liksom som att den ger upp. Detta märks mycket tydligt på motorväg när man går ner från 5an till 4an i runt 100km/h, de känns som de är mer ork på 5an i låga varv än 4an höga varv.
Kan detta fel ha något med kamremen att göra? Har relativt nyligen varit inne och bytt denna och kör inte bilen själv så mycket så har inte koll riktigt när den har börjat bete sig så här.
Har ett bensinfilter som blivit liggande för jag begriper inte hur anslutnings kopplingarna fungerar, någon som haft loss och kan tipsa om hur man lossar de på bästa sätt.
-
vildagnu
- Bilmodell: Skoda oktavia rs
- Kontakt:
Sv:Trött Octavia!
bränsle filtret har jag för mig att det bara sittet med två snäpp fästen, alltså man trycker på så släpper dom. kan nog jävlas lite.
du märker på motorn om kammremen har kuggat över. går den pissigt på tongång så kan det vara det, dock inte troligt. skulle börja med att ta ut stiften och lägga upp dom på rad och sen om dom ser lika ut (Gyllenbruna) därefter ett komp prov sen avgast test. prova först att spraya lite startgas över vacuum slangarna och se ifall motorn reagerar, då drar den tjuvluft. börja där å se. kompprovet gör du själv med verktyg från biltema, jula mm.
avgast testet ber du en verkstad eller bilprovningen göra. det kan vara katten som är täppt/rasat men det ser du på avgas testet
//Kalle
du märker på motorn om kammremen har kuggat över. går den pissigt på tongång så kan det vara det, dock inte troligt. skulle börja med att ta ut stiften och lägga upp dom på rad och sen om dom ser lika ut (Gyllenbruna) därefter ett komp prov sen avgast test. prova först att spraya lite startgas över vacuum slangarna och se ifall motorn reagerar, då drar den tjuvluft. börja där å se. kompprovet gör du själv med verktyg från biltema, jula mm.
avgast testet ber du en verkstad eller bilprovningen göra. det kan vara katten som är täppt/rasat men det ser du på avgas testet
//Kalle
-
rackham
- Kontakt:
Sv:Sv:Trött Octavia!
Har precis bytt stift och kablar. De va en massa ärg i kabelhattarna, också skumt.
Den va inne på bes. i slutet på maj och avgasvärdena va kanon men de kanske dom kan vara även om katten e kass?
Ska ge mig på bensinfiltret först och får komp testa när jag köpt verktyg. Är verktygen billiga eller är de samma pengar som att lämna in den?
Den va inne på bes. i slutet på maj och avgasvärdena va kanon men de kanske dom kan vara även om katten e kass?
Ska ge mig på bensinfiltret först och får komp testa när jag köpt verktyg. Är verktygen billiga eller är de samma pengar som att lämna in den?
-
Octav
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Trött Octavia!
Tror faktiskt att din kamrem sitter en kugge fel.Typiska fenomen när inte tändningen står där den skall.
-
RANGO1
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Trött Octavia!
Har du kollat LMM?
-
rackham
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trött Octavia!
Nej har inte kollat LMM. Finns de något sätt att kolla om den är kass eller är det att byta och hoppas, de börjar jag bli trött på! :)
Finns det något sätt att kolla om remmen sitter fel? Känns som att de blir dyrt om jag lämnar in den och den sitter rätt..
Finns det något sätt att kolla om remmen sitter fel? Känns som att de blir dyrt om jag lämnar in den och den sitter rätt..
-
RANGO1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trött Octavia!
Koppla bort LMM och prova om bilen funkar OK utan den.
-
rackham
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trött Octavia!
Ok de får jag testa. Är det bara att lossa någon kontakt då eller?
-
RANGO1
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trött Octavia!
Bara kontakt till LMM. Man kan inte missa den.
-
Warrior
- Bilmodell: Skoda octavia Elegance
- Kontakt:
Sv:Trött Octavia!
Låter som ett luftmasse fel, som sagt, losa kabeln till den o se om den går bättre, den sitter monterad i slangen till luftburken.
Låter inte som om kamremen är felmonterad, då går den inte bra upp till 3000rpm, utan går pissigt helatiden.
Låter inte som om kamremen är felmonterad, då går den inte bra upp till 3000rpm, utan går pissigt helatiden.
-
Warrior
- Bilmodell: Skoda octavia Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Trött Octavia!
Angående bränslefiltret,så sitter det en låsning i "cirkeln" nästan i storlek som en halvmåne, du trycker in den med tumnageln o drar ut slangen, om filtret aldrig e bytt tidigare så får du spreja på olja och ev använda en tändkabeltång,
Men ditt problem beror inte på filtret.
Men ditt problem beror inte på filtret.
-
rackham
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Trött Octavia!
Problemet löst!!
Remmen va felmonterad och nu går bilen som en klocka igen..
Tack för alla tips!
Remmen va felmonterad och nu går bilen som en klocka igen..
Tack för alla tips!
-
Bamyl
- Bilmodell: Superb -10, Fabia -11
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Trött Octavia!
Himla tur att du inte fick ventilsallad, pga trött mekare...
Eller man kanske inte skramlar ventilerna på dessa spisar?
Skönt att det löste sig...
/Bamme
Eller man kanske inte skramlar ventilerna på dessa spisar?
Skönt att det löste sig...
/Bamme