Läcker in vatten!

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
KjellTimell
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Läcker in vatten!

Inlägg av KjellTimell »

Hej alla Skodamänniskor!

Jag har ett problem med familjens Octavia '99.
Det är som så att den läcker in vatten i kupén vid den främre passagerarplatsen under handsfacket! Har sökt efter källan och fann att det rinner vatten vid fläktmotorn som sitter i en kapsling under handsfacket. Men har inte konstaterat hur vattnet tagit sig in i ventilationskanalen!

Har prövat att byta packningen som sitter vid kupéfiltret alldeles vid torpedväggen utan framgång, dessutom är filtret helt öppet, ska det inte sitta nån kapsling över det?

Även bytt ut en elkabel som går genom torpeden och tätat detta utan framgång.. Bilen läcker fortfarande in vatten och när det regnar ute så bildas det en pöl på mattan. Har prövat att spola vatten på vindrutan och då läcker det, när jag sätter på fläkten blir det fart på karusellen och det sprutar mer vatten. (inte som en vattenslang, men det kommer in betydligft mer på golvet)

Någon vänlig själ som kan tänkas veta vad detta beror på?

Vänlig hälsning!
KjellTimell
Kontakt:

Sv:Läcker in vatten!

Inlägg av KjellTimell »

Kan väl passa på att flika in att jag rengjort från löv och barr under skyddsplasten. Finns det någon annan dränering i anslutning till filtret somm jag missat?

Vindrutan byttes för ett halvår sedan drygt, men problemen har dykt upp nu på senare.. Kan det vara dåligt tätad vindruta? Måste jag isåfall byta hela rutan igen plus list, eller kan manyta gummilisten enskilt?

jag har personligen aldrig skruvat Skoda tidigare, bara erfarenhet av Volvo, så om någon är villig att berätta hur man lossar olika sakersom behöver lossas så slipper jag riskera att ha sönder något pga okunskap!
packe
Kontakt:

Sv:Sv:Läcker in vatten!

Inlägg av packe »

Har haft samma problem med min felicia och där var det listen till framrutan som var problemet. Bytte den och allt var frid o fröjd ett år ca sen var problemet tillbaka. Jävligt tröttsamt.
packe
Kontakt:

Sv:Sv:Läcker in vatten!

Inlägg av packe »

Har haft samma problem med min felicia och där var det listen till framrutan som var problemet. Bytte den och allt var frid o fröjd ett år ca sen var problemet tillbaka. Jävligt tröttsamt.
Theo
Bilmodell: Skoda octavia 4x4 elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Läcker in vatten!

Inlägg av Theo »

Kommer inte ihåg vad det var men svaret finns på www.briskoda.com
KjellTimell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Läcker in vatten!

Inlägg av KjellTimell »

Nu regnar det som ett AS här i Stockholm, åkte ner i ilfart till macken o skaffade gaffatejp och tejpade den nedre rutlisten förgäves, det regnar fortfarande in! Verar droppa vatten runt omkring värmepaketet
(om det nu är värmepaketet som sitter dolt under instrumentpanelen i mitten.. typ bakom alla reglage.)

Kollade lite på briskoda.com, man är tvungen att vara medlem för att söka, osen är inte min engelska det starkaste, så jag kan inte alla motsvarande fackord på engelska.

Vore verkligen underbart att få bukt på problemet, vore tråkigt om Skodan rostade bort!
Theo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Läcker in vatten!

Inlägg av Theo »

ska försöka hitta tråden på briskoda så fort jag har tid.
Theo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Läcker in vatten!

Inlägg av Theo »

jag har inte hitta nåt än men kolla rsklubben,finns kanske nåt där....
Warrior
Bilmodell: Skoda octavia Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Läcker in vatten!

Inlägg av Warrior »

När man har såna svåra läckage är det enklast att ta bort så mycket man kan, tex hanskfack mattor m.m, ta en trädgårdsslang, be en vän spolabilen en längrestund medans du ligger inne i bilen o lyser med en stark ficklampa, då kan du följa vattnet o se exakt vart läckaget är.
Skriv svar