Nytt drag, släp ljus.

I detta forum skriver vi om Skoda Roomster.
Robot70
Bilmodell: Skoda Roomster
Kontakt:

Nytt drag, släp ljus.

Inlägg av Robot70 »

Tjapp,
Ny glad ägare av Rooomster 2010 1,6TDi. Men när nya draget skulle testas funkade detta inte ? Släpen/s (4 st olika + en husvagn) vita positionsljusen blinkar 3 ggr och därefter släcks både släpbelysning och vänster bakljus samt vänstra nummerskyltbelysninen VARFÖR ? Ringer skoda och dom testar den mot sina test ljusramper och allt fungerar VARFÖR ? Står på mig och vägrar hämta bilen förräns de testat mot släp (live). Nu ringer dom upp och håller med om felet efter testat på 11 stycken (bra). Men dom har ingen aning om vad felet kan vara. Jag är lite inne på jordfel i kabelstammen alt. för liten säkring så effektfallet till släpet blir för högt.

Fick låna en Dragförsed Yeti 4WD Tid Aut som är mkt trevlig att köra, man kanske kan byta rakt av........;)

Nån annan toppklurig som har andra ideer ?
Blåbäret
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Nytt drag, släp ljus.

Inlägg av Blåbäret »

En långsökt gissning.
Saab 9-3 (nya modellen) har liknande problem.
Det är ifall släpets el är ”osymmetrisk” eller vad man nu ska kalla det.
Ifall de högra sidoljusen är kopplade till det högra bakljuset, och de vänstra sidoljusen till det vänstra bakljuset, på var sitt stift, så fungerar det.
Men ifall de högra sido- och bakljusen är kopplade till samma stift som de på vänster sida (vilket tydligen är ganska vanligt) så kopplar bilens el central ifrån släpets el pga. överlast.
Det kanske är något liknande på Roomster.
Robban51
Bilmodell: Skoda Octavia II TDI
Kontakt:

Sv:Nytt drag, släp ljus.

Inlägg av Robban51 »

Har Du beställt Dragkrok från fabrik eller är den eftrmonterad i Södertälje/lev. vst ??

Hade ett rent hel-e med min förra oct1, trots att jag beställt fabriksmonterat drag och el till det, så kom ljushuvudet på kontoret på att dom skulle spara ngr hundralappar med Sverige-montage. Men ack vad hon fick äta upp det senare:

Halvljusautomatiken pajade- ljusknappen ej gjord för den högre belastning.

Blinkers-reläet pajade - samma orsak

Kablaget såg ut som "hej kom o hjälp mig"

Bakre kofångaren fick man lacka om " den hade visst ramlat omkull, medan man monterade kroken"
Robot70
Bilmodell: Skoda Roomster
Kontakt:

Sv:Sv:Nytt drag, släp ljus.

Inlägg av Robot70 »

Allt fixat.

Draget eftermonterat av Skoda Malmö. Mellankopplingenheten i kabelhärvan var av den gamla modellen passande (fabia o roomster 08-10) en ny enhet för det nya modellerna var framtagen men skulle inte börja användas förrän v13 -10 (min bil tillvekad v10). Alltså har dom missat i info till verkstäderna.

Kompensation:ett rejält gäng med fotbollar till grabbens dagis av Säljaren (kanon). Synd bara att verkstaden inte har samma trevliga bemötande.
Skriv svar