MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
MikaelW
Bilmodell: Skoda Octavia TDI
Kontakt:

MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av MikaelW »

Kracshade tydligen förra tråden...
Tar upp den med en ny...
...som sagt, man får väl plocka ut det man vill ha ur butiken å kolla om det passar.
ploppen
Bilmodell: Skoda octavia Scout
Kontakt:

Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av ploppen »

Jag använde fästet som man sätter bakom regplåten, jag fick förlänga fästöronen på fästet för att inte motorhuven ska ta i extrljusen. De var de enklaste jag kom på.... ;) sedan så köpte jag sådanna här stag: http://autoparts.se/bilder/WebProdukter/AU-45052.jpg
Scout_11
Bilmodell: Skoda Octavia Scout
Kontakt:

Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av Scout_11 »

[quote]Jag använde fästet som man sätter bakom regplåten, jag fick förlänga fästöronen på fästet för att inte motorhuven ska ta i extrljusen. De var de enklaste jag kom på.... ;) sedan så köpte jag sådanna här stag: http://autoparts.se/bilder/WebProdukter/AU-45052.jpg[/quote]

Det var ungefär en sådan lösning som jag funderat på. Fixade du fästöronen med ett enkelt svetsjobb?
ploppen
Bilmodell: Skoda octavia Scout
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av ploppen »

Öronen jag gjorde var av aluminium, jag hade inget annat hemma, så jag skruvade bara fast mina. men har man järnbitar så är de väl å föredra att svetsa, de blir snyggare oxå.
MikaelW
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av MikaelW »

Nu har jag testat i mörkret och fick önskat resultat! Från nattamörker till dagsljus med ett enkelt tryck på spaken. Fördelen nu är att jag får orginalhelljuset med "full" kraft på en gång och sedan ökar ljuset. Problemet är när jag bländar av, trodde först att jag bara körde med parkeringsljus! I morgon kommer det bilder på "mina sidor". Jag har alltså Hella 3003 compakt på Biltemas fäste för 2 ljus som jag fäst med vagnsbult M8x100 i genom plasten bakom nummerplåten in i balken bakom. På balken har jag lagt ballasterna med dubbelhäftande tejp. Enkelt och snyggt. Det jobbiga var att borra igenom balken bakom plasten (akta slangen för torkarspolningen bara!)
MikaelW
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av MikaelW »

Nu finns bilderna på mina uppgifter, klicka bara på mitt namn ovanför så kommer ni dit. Snyggt - om jag får säga det själv :) ...å jag som aldrig skulle skaffa fläskläpp....
lasseson
Bilmodell: just nu audi a4 -05 på ingång Skoda octavia scout tdi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av lasseson »

[quote]Nu finns bilderna på mina uppgifter, klicka bara på mitt namn ovanför så kommer ni dit. Snyggt - om jag får säga det själv :) ...å jag som aldrig skulle skaffa fläskläpp....[/quote]

liten fråga hur stabila är dom?klarar du dig utan stag samt går det att öppna huven?
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av Bäverhanne »

Det blev riktigt snyggt, demonterade du stötfångaren eller borrade du igenom hela klabbet?
MikaelW
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av MikaelW »

Det blir tillräckligt stabilt eftersom de är ganska små och att man drar fast hållaren i balken bakom. Använde 100mm vagnsbult M8. Jag borrade igenom hela klabbet men det tog tid och var ganska segt eftersom balken är ett krockskydd (=stabilt!) Fick fila upp hålet i hållaren något också för att M8:an skulle passa. Klarade mig utan förlängningskablar eftersom ballasterna ligger fint på balken. På frågan om man får upp huven är svaret att man måste vinkla fram lysena och blir tvungen att ställa in dem igen efteråt. Tur att man inte ska in å rota där varje dag.
Anders J
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av Anders J »

har själv monterat extraljus på min bil idag det blev 4st BOSCH COMPACT 100 på ett nummerplåtsfäste för 4ljus från biltema som sattes dit med 6st rostfria skruvar igenom kofångar plasten.

tyckte detta blev en smidig lösning då jag inte ville ha ramp under nummerplåten och ville samtidigt kunna öppna huven utan problem,

återkommer med bilder samt recension om hur det funkade när jag har testat dom i mörker.
lasseson
Bilmodell: just nu audi a4 -05 på ingång Skoda octavia scout tdi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av lasseson »

Någon som har någon teori om detta ang konvertering av helljus

http://briskoda.net/forums/topic/179268-xenon-convertion-kit-needs-earthing/

http://briskoda.net/forums/topic/175610-terminal-50-in-measuring-blocks-help-needed/page__p__2119201__hl__wipers__fromsearch__1&#entry2119201

någon som provat??
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av Bäverhanne »

Första tråden, om att jorda ballasten separat istället för med bilens orginalkablage. Alltid bra att jorda separat, då störningar från ballasten inte går tillbaks genom orginal kabelstammen. Vilekn effekt det ger vetefasiken.

Torkarmotorn, klart den kan gå sönder om den utsätts för elektromagnetiska störningar från ballasterna. Men du borde slippa problemet om du inte placerar ballasterna i närheten av motorn samt jordar dem separat.

På jobebt använder vi just en torkarmotor för att driva ett stort band i en av våra maskiner.
När vi startar upp en nätdriven dremel i närheten av maskinen så börjar motorn rotera p.g.a störningarna. Men detta är på ett vastånd av kanske 30cm längre bort får vi inga störningar alls.
Scout_11
Bilmodell: Skoda Octavia Scout
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av Scout_11 »

Är det någon som har monterat in en separat kontakt inne i bilen för extraljusen och var har ni i så fall placerat den (åker själv Scout -11)?
Monnae
Bilmodell: Octavia Scout TSI-11
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:MONTERA INTE EXTRALJUS!!!

Inlägg av Monnae »

[quote]har själv monterat extraljus på min bil idag det blev 4st BOSCH COMPACT 100 på ett nummerplåtsfäste för 4ljus från biltema som sattes dit med 6st rostfria skruvar igenom kofångar plasten.

tyckte detta blev en smidig lösning då jag inte ville ha ramp under nummerplåten och ville samtidigt kunna öppna huven utan problem,

återkommer med bilder samt recension om hur det funkade när jag har testat dom i mörker.[/quote]

Hur gick det med ljusen?
Är själv inte så sugen på att behöva demontera hela ljuspaketet för att kunna öppna huven
johnca
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 FSI
Kontakt:

Inlägg av johnca »

Är det någon här som har borrat igenom krockbalken med gott resultat? Vad har ni isf använt för borr?
MikaelW
Kontakt:

Inlägg av MikaelW »

[quote]Är det någon här som har borrat igenom krockbalken med gott resultat? Vad har ni isf använt för borr?[/quote]
Jo, jag har. Det tog tid och gick åt några borrar. Använde stålborr i olika dim. 6-8 mm. Växla borr för att få olika vinklar i skäret och borra på låg hastighet. Ha tålamod - det går! Lycka till!
Anders J
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

Det blev kanon med ljusen! är grymt nöjd med effekten samt att dom sitter snygt på bilen. man kan öppna huven utan att det tar i vilket är bra, tänk att få ställa in dom varje gång man fyller spolarvätska.......
Skriv svar