Ryckig gång samt EPC lampa

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Elletoft
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Ryckig gång samt EPC lampa

Inlägg av Elletoft »

Hej !

Fick ett kontigt problem nyss på min octavia RS -02

Var ute och åkte å allt var frid och fröjd, skulle sen ut från en parkering och la i 1an när ja då gasade så röck bilen nå fruktansvärt å var riktigt orkeslös, vid detta tillfälle tändes då EPC lampan i bilen, var i stort sett hemma så jag kom hem med bilen in på parkeringen, där jag slog av motorn och testade att starta bilen igen, EPC lampan släcks som den skall när bilen gjort testerna, den går som vanligt på tomgång, men så fort man gasar bluddrar den upp till runt 2000 varv sen vaknar den som vanligt känns det som.

Testade att åka gatan ner och tillbaks igen, då bilen ligger på låga varv så rycker den som satan och är orkeslös fortfarande men ingen lampa tänds... nån som vet vad felet kan vara ?

Tänkte höra om någon haft samma problem innan jag ringer VAG verkstan på måndag...
RANGO1
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Sv:Ryckig gång samt EPC lampa

Inlägg av RANGO1 »

Luftmassemätare (LMM) brukar vara fel på.
Broström
Bilmodell: Skoda Octavia 2 1.6 Ambiente Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Ryckig gång samt EPC lampa

Inlägg av Broström »

Hände mig senast i går det här, vad gjorde du för att lösa problemet? Fick ringa fsk-bolaget som skickade ut bärgare när bilen var ett par månader bara.... men då hittade dom inte något fel sa dom! Men har vart så varje vinter sen dess.
Munktell
Bilmodell: Skoda Octavia RS -01
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Ryckig gång samt EPC lampa

Inlägg av Munktell »

Låter som symtomen jag hade i somras. Var gasspjället som var riktigt skitigt. Enkelt att göra rent, skruva loss klämman och de fyra fästbultarna. Jag tog inte bort kablaget till enheten, läst att man måste nollställa spjället och böka då, går rätt bra att göra rent ändå. Gör rent med lämpligt medel och trasor. 30 minuters jobb och bilen var som ny.
Elletoft
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Ryckig gång samt EPC lampa

Inlägg av Elletoft »

Fick det ordnat av bilmetro, de bytte ut en tändspole sen var allt frid och fröjd igen :)
gidaz
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ryckig gång samt EPC lampa

Inlägg av gidaz »

Jag har en -04, och fick samma symptom i julas. Åkte till aukt verkstad i Norrtälje, där jag var då. De bytte alla 4 tändspolarna helt utan kostnad. Det hade nämligen gått ut fabriksorder om att byte skulle ske på i varje fall min årsmodell - gött! Ni som har RS1 kan ju ringa aukt verkstad och höra efter om garantireparationen omfattar även er bil.
Skriv svar