Fel på kabelstammen!

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Ledsen skoda ägare
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Fel på kabelstammen!

Inlägg av Ledsen skoda ägare »

Jag har en Fabia -02 som hade gått 5000 när jag köpte den -05. Idag har den gått 11' och jag har i nuläget bytt nästan allt på bilen. Det började med att motorlampan gick på och av efter att jag haft bilen ett halvår, på första servicen bytte de bromsar, packningar och en massa annat.
Sen har det rullat på med båda kullager bak, lamdasonder!, spindelaxel, fjädrar, bromsbackar, cylindrar, stötdämpare runt om, glasrutan har spruckit i kanten(?), slangar som var spruckna och en massa massa massa mer.

Bilen har varit på service varje år och reparerats i runda slängar för 10' varje år.

Elfelen har kommit och gått, lampor har lyst, slocknat, nu senast så slutade hastighetsmätaren fungera i en vecka, veckan efter la servon av osv. Det har varit fel på bilen konstant!

Så kom dödsstöten idag, mekonomen har haft bilen och bytt ett par småsaker.. (handbromsen fungerade inte tex) och försökt få bukt på elfelen...

Det visar sig vara hela kabelstammen som har ärgat sönder, ny kostar mer än vad bilen är värd + de reparationer som redan är gjorda. Hade jag vetat detta från början hade jag ju aldrig reparerat allt annat, nu har jag slängt massor av pengar i sjön och kommer inte få tillbaka ett öre.

Finns det någonting jag kan göra överhuvudtaget, bilen är jätte fin i övrigt och mkt välskött???? nu har jag en massa skulder och ingen bil :'(
master_lars
Bilmodell: Skoda Fabia 07
Kontakt:

Sv:Fel på kabelstammen!

Inlägg av master_lars »

ÄR du verkligen säker på att hela kabelstammen har ärgat sönder. Tycker det låter ganska mycket, då skulle ju varje plastdel på kablarna ha spruckit och sedan ärgat samman. Det kan inte vara så att det är kontakterna till säkringsdosa och dylikt som ärgat sönder?

Är det så, kan du ju kanske lösa det hela med ett litet sandpapper och kontaktspray.
Larsevert
Kontakt:

Sv:Sv:Fel på kabelstammen!

Inlägg av Larsevert »

Det är tydligen ett vanligt problem att kabelstammen ärgar, på min fabia är isoleringen på den bit som löper fram mot batteriet avskalad. Deta är tydligen en åtgärd utförd av märkesverkstaden för att förlänga livslängden. Fukt, spilld spolarvätska löser tydligen upp isoleringen och det blir överslag. Utan ytterislering torkar kabelhärvan och problemen blir mindre.
Har hört om de som skarvat och lagat i den sämsta biten med ok resultat, det skulle jag försöka mig på.
Annars kan jag bara beklaga din otur..
reidar.stolt@gmail.com
Kontakt:

Sv:Fel på kabelstammen!

Inlägg av reidar.stolt@gmail.com »

Jag hade återkommande fel på min 01:a. Efter några besök på expresservice (som släckte motorlampan) gick jag in till en verkare. Han kollade regumret och konstaterade att det var ett känt fel.
Alltså fabriksgaranti.
Jag fick kabelstammen bytt gratis (21.000:-) och alla fel var sedan borta.
skoda
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Inlägg av skoda »

Låter som att du fått ett riktigt måndagsexemplar...!

Har haft hur många Fabior som helst, aldrig varit nått problem..

Byta hela kabelstammen låter inte så kul.. Borde ju räcka att skarva, slipa osv..

Sälj bilen som den är annars..
Jeankenneth
Bilmodell: Skoda Fabia 2000
Kontakt:

Inlägg av Jeankenneth »

Hej, vilken verkstad var det som du fick din kabelstam bytt på? Svärmor har samma fel med korroderad kabelstam på sin Fabia 00 men fick nej på att få den utbytt på garantin.
Senioren
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Fel på kabelstammen!

Inlägg av Senioren »

Barnbarnet köpt en Fabia årsmodell 01 med 11 000 mil på mätaren. Bilen lade av efter några få mils körning. För att göra en lång historia kort har jag nu konstaterat att minst ett tiotal av kablarna i kabelstammen är kraftigt ärgade, några har ärgat av. Det märks utvändigt på att plastisoleringen känns svullen och knölig, på den grövsta kabeln är den alldeles svampig. VW-verkstaden säger att Skoda erbjöd sig att byta kabelstam utan kostnad, och att alla bilägare som var berörda fick ett halvår på sig. Koll i datorn visade sig att barnbarnets bil aldrig inställdes för byte. Kostnad i dag enligt verkstaden ca 25 000 kronor. Är det någon som vet om man fortfarande kan kräva att Skoda står för byte av kabelstammen, det är ju bevisligen ett konstruktionsfel?
Annars blir det att försöka klippa bort de skadade delarna av kablarna och löda dit nya bitar.
Senioren
Skriv svar