Peoblem med sidospeglarna

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
Andrej

Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Andrej »

Hej!

Har ett konstigt problem med mina sidospeglar. Igår när jag skulle köra från jobbet så fälldes höger sidospegel ut normalt men vänster sidospegel fälldes ut så mycket att nästan spegelglaset vändes ut från bilen. Den stannar alltså inte i normal pissitionen utan fortsätter en bra bit så man inte kan se i den. Åkte in till min säljare och han hade aldrig hört något liknande men skulle boka in tid för koll.

Imorse så fungerade allt såklart utan problem. Då min bil skall ändå lämnas in till Börjessons här i Asås (kontroll innan garantin går ur) tänkte jag se om de kan kolla på problemet. Bokade in tid och skulle köra iväg, då fällde båda sidospeglarna ut sig för mycket. Fattar ingenting.... Satt och lekta lite med att fälla in dem och fälla ut dem. Ibland fällde ut sig höger sidan ut sig för mycket ibland fällde den ut sig normalt. Vänster fällde ut sig för mycket samtliga av gångerna.

Finns det någon, som fattar vad i helvete är det för fel?!
Andrej

Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Andrej »

Kan meddela att allt verkar fungera klockrent just nu. Måste ha varit köld glitch... Ska lämna in den imorn för kontroll för säkerhetskull. Tråkigt att av 100 pers inte en enda kommentar.. :|
soppl
Bilmodell: Superb 1,8 TFSI DSG Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av soppl »

Jag har haft mycket av det samma med min Octavia -10 nu som man ofta ser -10 C her...

Ibland fälls de inte ut, ibland går ena, men inte andra ut, et par gånger har de gått hela vägen runt....

Försöker undvika fälla in när det är som kallast...
Andrej

Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Andrej »

Oh så det ÄR kylan som spökar menar du?!
soppl
Bilmodell: Superb 1,8 TFSI DSG Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av soppl »

Jag har utgått från det då det aldrig hänt innan, och inte heller nu senare när det är lite mildare (endast -5 C)

På tidpunkten det hände var det ner¨t -20 C
jonte74
Bilmodell: Skoda octavia elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av jonte74 »

Hände på min -10a oxå fast ja stod i varmgarage..

Jonte
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Andrej »

Riktigt irriterande. Bilen är nu för undersökning... återkommer hur det gick senare.
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Andrej »

Så info:

Verkstaden kunde såklart inte hitta ett enda fel eftersom allt fungerade. Det fanns dock en uppdatering för programvara för sidospeglarna.... 0.o denne har de installerat på nu. Får se...

Sedan var mitt batteri lite dåligt laddat, det har de laddat upp. Läste på Briskoda att det var någon enstaka Octavia ägare som hadde samma problem som jag och det verkade vara relaterat i batteriet (?). Mysko, får se hur det fungerar nu..

/Andrej Strokan
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Andrej »

Hepp hjälpte inte med uppdateringen. Nu ska jag få båda speglarna utbytta på garantin. Får se om det håller.
Cheng
Bilmodell: Superb II Automat
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Cheng »

Min förra 09a Superb hade nån gång det felet förra vintern. Jag tror att kylan i kombination med det jäkla vägsaltet som tränger in överallt är orsaken. Jag skulle testa med någon typ av 5:56 eller liknande.
Knashinken
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Knashinken »

Hej
Jag hade ditt problem på vänster sida.
Då det hände, så var det -15 grader. Hade tvättat bilen dagen innan. Jag lämnade in bilen på verkstad. Dom trodde kylan i kombination med fukt/väta hade orsakat en ispropp som gjorde att den ite ville stanna
//Jonas
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Peoblem med sidospeglarna

Inlägg av Andrej »

Det låter logiskt...

Hur som helst hade de bytt samtliga mekaniska delar i båda speglarna. Hittills har det fungerat. :D
Skriv svar