Går ej att låsa

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
helios
Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 -99
Kontakt:

Går ej att låsa

Inlägg av helios »

Det går ej att låsa förardörren längre, bara att låsa upp. Är det låscylindern som måste bytas eller kan det vara något mer trivialt som hoppat loss?
Felicia -99
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Går ej att låsa

Inlägg av Felicia -99 »

Hej !
Längst ut på låscylinder sitter en metallbit med två "vingar". Den har troligen gått av på den ena sidan. Därför låsa men inte låsa upp. Denna del går att byta utan att låset måste bytas.
Plocka bort låscylindern så ser du vad som är felet. Det sitter en låsring som man plockar bort med en tång och sedan byter metalldelen.

/Peter
helios
Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 -99
Kontakt:

Sv:Sv:Går ej att låsa

Inlägg av helios »

Tack! Skall se om jag kan titta på det idag eller när det blir lite varmare.
leakim10
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Går ej att låsa

Inlägg av leakim10 »

var får man tag i denna lilla metall del . den har gått av på min felicia ? PS är det likadant lås på högersidan ?
barroz
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Går ej att låsa

Inlägg av barroz »

Jag har samma problem, grejen är så att jag hade inbrottsförsök där dom troligtvis försökt dra ut låscylindern igenom dörren vilket krökt metalclippset. Detta rättade jag till och montera tillbaka. Men nu går de ej att låsa dörren utan enbart låsa upp.

Tittar jag på låset innefrån så ser det inte ut som något gått sönder. Hittar ingen trasig bit i dörren heller.

Här finner ni lite bilder på låset
http://imageshack.us/g/855/img5147or.jpg/
leakim10
Bilmodell: Skoda felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Går ej att låsa

Inlägg av leakim10 »

svårt att se på bilderna om något "öra" är av. på brickan längst bak på låset som hålls med låsbrickan sitter ett invikt öra i var ända ett för låsning och ett för upplåsning när du vrider nyckeln ska dessa dra metallbrickan (som du rätat ut) uppåt/neråt med följd att det stången till dörrlåset låser eller låser upp.
själv köpte jag billiga lås på skruvat.se och satte på högersidan och tog högerdörrens lås till förardörren . 1 nyckel mer men det går att leva med.
Skriv svar