Radiokod

I detta forum skriver vi om Bilstereo och Multimedia.
Steeldragon
Bilmodell: Skoda Oktavia RS1
Kontakt:

Radiokod

Inlägg av Steeldragon »

Hej !
Har satt in en blaupunkt dx orginal nav/radio i bilen men problemet jag har är att så fort jag drar ut nyckeln så måste jag trycka in koden igen nästa gång jag ska köra. Någon som har samma stereo i bilen som kan fota hur kablarna är kopplade in i radio ?
Har nog 2-3 st stift på den svarta kontakten som inte har någon sladd. Min tanke är ju om det är någon av dom som ska ha direktström, för att hålla koden. Snälla fota baksiden samt kolla vilka där ligger ström på ? Jag har ström på B+ samt safe stiftet, men inte på KI588, Gala, s-kont.

Tacksam för svar

Jonas L
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Radiokod

Inlägg av Bäverhanne »

Är det Skoda original stereo? Satt det någon annan stereo i innan typ eftermarknad? Om det gjorde det, kolla att adaptern inte sitter kvar? Om det inte finns adapter så kör en VAG adapter hos bilfirman.
Steeldragon
Kontakt:

Sv:Sv:Radiokod

Inlägg av Steeldragon »

tack för svar.
Ja, det satt en eftermarknadsradio i, men jag har tagit bort den sladdkopplingen som var imellan orginalkablarna och EMR. Nu sitter orginalkablarna rakt in i orginalradion. Men jag har inte sladdar på alla stiften ändå. Jag har fått dra en egen sladd, med konstantström till det stiftet som heter SAFE, för att den över huvudtaget skulle ta emot koden till radion. Koden är för övrigt framtagen på vag.

Gärna bilder på baksidan samt koll av vilka det finns ström på.

Skicka dom till jonasvip@bredband.net

Mycket tacksam för svar.

Jonas L
Steeldragon
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Radiokod

Inlägg av Steeldragon »

Då jag kopplat om allt nu så glöm denna tråd.
Tack för all hjälp iallafall.

Med vänlig hälsning

Jonas L
soppl
Bilmodell: Superb 1,8 TFSI DSG Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Radiokod

Inlägg av soppl »

Du kanske kan dela lösningen för framtidig referens :)
Steeldragon
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Radiokod

Inlägg av Steeldragon »

Hej Peter !
Ja lösningen var inte så svår i mitt fall. Jag bara satte konstantström på den sladden som går trån tändningen istället.

Nu sparar radio koden och alla inställningar. Nackdelen är att jag måste stänga radion varje gång, men sen o andra sidan fick jag starta radion varje gång innan och knappa in koden. Det slipper jag göra nu. Kan oxå informera att jag beställt en kabel från england, där jag får 4 st lågnivåutgångar från orginalradion. Så snart är operation Radio avslutad för denna gång.

Med vänlig hälsning

Jonas L
Skriv svar