Byte bromsskivor bak

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
mikaelbe
Bilmodell: Skoda Octavia II FSI
Kontakt:

Byte bromsskivor bak

Inlägg av mikaelbe »

Har köpt bromskivor och provat att byta dessa, men det gick inte. Gick fint att lossa ok och skivor, men den del som oket skruvas fast i gick inte att få loss. Jag trodde det var 12 mm XZN, men vid sökning på webben så visar det sig vara ett specialverktyg som är nån form av 14 mm XZN. Dessa verkar svåra att hitta, men sökte och hittade: http://www.thorellmotor.se/?artnr=S49H4114P

Skulle denna funka, nån som vet?
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av maverick »

Säker på att det är en intolv, och inte torx?
mikaelbe
Kontakt:

Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av mikaelbe »

Japp, det är XZN 14 mm. Provade XZN 12 mm men den var för liten. Hittade en länk i ett annat inlägg för byte på Golf, se punkt 7 långt ner på sidan, http://www.golfmkv.net/blog/archives/5#.

Det bör vara väldigt likt på Skodan.
mikaelbe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av mikaelbe »

Nu var de bytta! Gnisslar lite fortfarande, men man hör det bara när man vevar rutan, så man får väl ha rutorna stängda :).
klingen
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av klingen »

Ska inte gnissla alls!

Har du "motionerat" oken lite med innan?..annars verkar det ju som om du haft oken ligga på o slitit ut klossarna o sedan blir det att de ligger på o förstör skivorna och klossarna igen.....man motionerar dem lite om man kan!

Kan vara att bromscylindrarna inte går tillbax som de borde göra!

Bästa är då att byta ut dem!! eller motionera dem ..men det brukar bara funka en kort tid!

Tänk på allt skit som händer dessa vintrar...ett gott råd!

BRA DUBBDÄCK+Bra bromsar +håll avstånd!
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av Bäverhanne »

Tror och hoppas att vår vän menar "skriker" vid broms? Men gnisslar det konstant finns risk för att kolven ej går tillbaks helt, då behövs kanske en liten renovering/rengöring av oket.
mikaelbe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av mikaelbe »

De gnisslar inte vid bromsning utan vid körning och vid lätt sväng höger/vänster. Då jag drar i handbromsen så tystnar gnisslet. Jag bytte bromsklossar i höstas. I julas började det gnissla rätt rejält om bromsarna. Jag tog bort rostkanten längst ut på skivorna, då det såg ut som den tog i oken, har satt på skrikdämpningsplattor, smörjt upp med kopparpasta på diverse ställen där bromsklossrna ligger an mot ok och nu bytt bromsskivor. Då jag drar runt hjulen så ligger inte bromsen an, det snurrar fint, bromsklossarna har inte slitits nämnvärt sen i höstas. Kanske det dock är fel på bromscylindrarna så att de inte "fjädrar" tillbaka tillräckligt bra. Bilen är bara fyra år gammal, jag tycker inte att de skall vara i så dåligt skick redan, har jag aldrig varit med om på nån bil innan. Nu har jag inte kört med de nya skivorna speciellt långt, men kanske gnisslet förvinner då klossarna har slitit in sig.

Gnisslet uppstod först efter att jag kört bilen några kilometer och man kunde höra att det gnisslade i takt med hjulens rotation. Jag misstänker att det kan ha att göra med att skivorna kan bli något skeva då de värms upp. Har haft liknande problem med frambromsar på en annan bil, men det var först vid hårda inbromsningar som de slog sig. Skivorna var rätt slitna så det var också dags att byta dem i vilket fall.
mikaelbe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av mikaelbe »

Då har jag provkört lite mer och visst gnisslar det fortfarande :(. När jag kom hem så kände jag på skivorna och de var väldigt varma, t o m navet var varmt. Framskivorna var bara något ljumma. Tyder alltså på att bromsarna ligger på och det är på bägge sidor alltså. Funderar på om det är handbromswiren som är för hårt spänd. Blir nästa steg att kolla. Tycker dock att det är ett spel i spaken innan det börjar bli motstånd. Jag vill inte tro att man skall eventuellt behöva byta både oken pga kärvande kolvar.
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av Bäverhanne »

Tror att spelet ska vara 3 hack på ett ungefär. Tycker att beläggen borde ha slitit in sig nãr du ändå kört en bit.
hoppas det löser sig.
Bäverhanne
Kontakt:

Inlägg av Bäverhanne »

Tror att spelet ska vara 3 hack på ett ungefär. Tycker att beläggen borde ha slitit in sig nãr du ändå kört en bit.
hoppas det löser sig.
Bäverhanne
Kontakt:

Inlägg av Bäverhanne »

hoppas det löser sig.
mikaelbe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av mikaelbe »

Vet du hur man justerar handbromsens spel? På min gamla Primera kunde man plocka bort en plastkonsol vid spaken och justera någon mutter.
mikaelbe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av mikaelbe »

Har nånstans på Internet läst om en metod, som jag även fick instruktion på då jag bytte bromsok på min Primera, att man skulle skruva ut bromskolven så att det precis gick att få på oket på beläggen. Denna metod har jag inte följt, utan skruvit in kolven i stort sett maximalt innan jag satte dit oket. Jag kan inte riktigt förstå metoden, det är väl självjusterande bromsar? Möjligen skulle man även pumpa handbromsen först några gånger innan man tryckte på pedalen. Detta kanske för att få rätt justering på handbromsen eller?
uslingen
Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av uslingen »

En del bromsok har en ställskruv för injustering av kolvens viloläge. Vet ej om Skoda har den typen av ok men om så är fallet så sitter den bakom en täckskruv. På min förra bil va ställskruven insex och täckskruven M8 med sexkantsskalle.
mikaelbe
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av mikaelbe »

Nytt försök idag. Kunde inte hitta nån ställskruv för kolvs viloläge. Dock så var handbromsvajern något för spänd, så jag fick slacka den lite. Tog loss oken, skruvade tillbaka kolvarna, satte på hjulen och bromsade ut kolvarna. Hjulen snurrade väldigt lätt. Sen ut på vägen, det börjar gnissla efter nån km :(. Gnisslandet kommer och går litegrann och det är olika frekvens på vänster och höger bakhjul, lite omväxling :). Om jag bromsar så försvinner gnisslet, men återkommer oftast efter en liten stund. Jag måste veva ner rutorna för att höra det, så det är inte så fruktansvärt irriterande egentligen. Bromsskivorna blir rejält varma. Det kanske är normalt, men framskivorna blir oftast inte ens ljumma.

Nu ger jag upp, det får gnissla bäst det vill! Kan det bero på de nya bromsklossarna från i höstas tro?
klingen
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byte bromsskivor bak

Inlägg av klingen »

Om de blir varma så ligger de nog på lite...eller så är skivorna lite vinda..kanske de gick alldeles för varmt nångång o blev vinda?
mikaelbe
Kontakt:

Inlägg av mikaelbe »

Jo, bromsarna ligger uppenbarligen på. Kollade runt lite på Internet och det är så att det är endast o-ringen på bromskolven som ser till att dra tillbaka kolven. Steg ett är att kolla att den verkligen gör det, vilket jag i och för sig har tyckt då jag provbromsat med hjulen upphissade. Man kan även motionera kolven genom att trycka ut den och skruva tillbaka den åtskilliga gånger. Då jag provbromsade tyckte jag vid nåt tillfälle att bromsklossarna låg på trots att jag tagit bort oket. Det var väldigt trögt att dra runt navet. Det skulle kunna vara så att de nya bromsklossarna ligger för hårt fastspända i oket i de plåtar som finns där. Steg två är att fila lite på klossarna så att de lättare rör sig tillbaka. Kanske man då får problem med gnissel pga att de rör sig för mycket?
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Inlägg av vildagnu »

Du borde ha ett en kolvsok,alltså ett flytamde ok. då har du glidpinna som det löpe på . Har du gjort rent dessa och sett att oket löper lätt? Att kolven kärvar verkar osanolikt på en så ny bil. såvida damasken inte är skadad. eller så har du inte gjort tillräckligt rent i sadeln där klossarna sitter. när man monterar nya klossar så skall dom falla på plats och inte våldföras på plats, har du gjort allt detta så är det tyvärr kärvande ok, dock enligt mitt tycke osanolikt.

//Kalle
mikaelbe
Kontakt:

Inlägg av mikaelbe »

Jajamän, glidpinnarna är i excellent skick, löper på mycket bra. Idag gjorde jag nya försök. På högersidan så satt bromsklossarna lite väl hårt fast i sina glidytor. Jag filade lite på "öronen" på dem så att de lättare fjädrade tillbaka. Bromskolven fjädrade tillbaka bra också. På vänstersidan noterade jag att bromsskivan är något litet skev, kanske några tusendels millimeter. Snurrade runt navet och skivan nypte något på ett ställe, inte så att det låste dock. Bromskolven ville inte fjädra tillbaka och jag lyckades inte motionera upp den. Det blev ett nytt ok :(. Utbytesoket från Mekonomen går tyvärr inte att justera in bromskolven på med det verktyg jag har, då den kolven är något större än originalet :(.

Dags för provkörning. Inget som helst oljud från högersidan. Från vänstersidan kan jag notera ett mycket svagt gnisslande vid låg fart, magnituder lägre än förut. Jag tror det beror på den något skeva skivan. Jag bytte ju skivor för två veckor sen och har ingen lust att byta igen.
uslingen
Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
Kontakt:

Inlägg av uslingen »

Ett halmstrå. Men kanske måste man in med VAG-COM och nollställa bromssystemet vid byte av belägg och skivor m.m. Eftersom man kan använda VAG-COM och backa ut kolvarna vid byte av belägg så är det kanske inte så långsökt. Kanske inte gäller -06 men värt att kolla upp.
Skriv svar