Problem med min Skoda Octavia 1.6 GLXi

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
JPK
Bilmodell: Skoda 1.6 GLXi
Kontakt:

Problem med min Skoda Octavia 1.6 GLXi

Inlägg av JPK »

Tjena,

Ny på detta forum, tänkte att jag kollar här ifall någon kan tipsa mig vad som kan vara felet med min Skoda Octavia 1.6 GLXi -00.

Köpte bilen nyligen och märkte att bilen drar lite väl mycket soppa, cirka 1.3 (lugn körning i stad) samt litern på motorväg, känns lite väl saftigt för en 1.6a.

Har kollat besiktningspapprena, bilen är besiktad i november med ett lambdavärde på 1.02 samt båda CO-haltena låg på 0.1.

Andra symptom är att bilen går lite lustigt ibland, plattar jag gasen i mattan på andra och tredje växeln så tar det någon sekund innan bilen börjar(försöker) accelerera samt att den rycker lite innan den börjar gå jämnt. Även på tomgång så kan det hända att varvmätarn gungar (i värsta fall cirka plusminus 200 varv).

Bilen är fullt servad med olja, oljefilter, luftfilter samt tändstift nyligen. Jag själv tippar lite på att det skulle kunna vara lambdasonden som spökar, men har läst lite att det sitter en före och efter kat.

Har ni några tips på vad som skulle kunna göras så blir jag mycket tacksam!

Tack på förhand
// JP
Åke C
Bilmodell: Skoda Octavia 2007
Kontakt:

Sv:Problem med min Skoda Octavia 1.6 GLXi

Inlägg av Åke C »

Låter som att en tempgivare gett upp. Finns två eller tre beroende på årsmodell och motorutförande. Är bilen svårstartad när den är varm? I så fall är det troligen givaren till kallstarten som skall bytas. Annars kan det vara någon av de andra givarna - man får helt enkelt pröva sig fram. Kallstartgivaren kostar ca 150 kr och huvudgivaren 200 kr.

OBS! KALL MOTOR! (Annars kan det göra ont...)

Öppna huven, skruva av locket till expansionskammaren så att övertrycket i kylsystemet släpps ut och skruva åt igen. Plocka bort täckkåpan över motorn så ser du givarna upptill på motorns framsida. Leta upp den givare du skall byta (de är färgkodade) dra ur låsringen åt sidan, dra ut givaren ur hålet, tryck i den nya givaren, OBS: missa inte O-ringen!, tryck in låsringen och flytta över kabelanslutningen.

PS: På vissa bilar kan man även behöva koppla loss batteriet och låta bilen stå strömlös några minuter för att motorstyrningens dator skall "tappa minnet" så att den sedan "mappar om" alla givare. Vet ej om det gäller för din bil men det skadar inte att göra denna procedur - det enda problemet är att du får ställa klockan efteråt.
Skriv svar