Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
-
Sidenbladh
- Bilmodell: Ingen ännu
- Kontakt:
Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
Hej alla.
Mitt första inlägg här så jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som redan besvarats men jag hittade inget när jag sökte.
Jag funderar på (har väl egentligen redan bestämt mig) att skaffa en Yeti med 140 hk dieseln som nästa bil. Det jag inte kan bestämma mig för är dock om jag ska välja DSG eller "bara" manuell låda. Har provkört båda och DSG:n var naturligtvis mycket bekväm i stadskörning men det som spökar i mitt bakhuvud är bränsleförbrukningen.
Skoda Sverige redovisar helt andra siffror än skoda i england, tyskland och skoda globalt genom att påstå att DSG-lådan är snålare än den manuella i stadstrafik - stämmer detta eller drar dsg:n mer än den manuelka hels tiden, och i så fall hur mycket?
Vore väldigt tacksam ifall några av er yetiägare därute kunde ge mig lite input och åsikter i frågan.
Tack och bock!
Daniel
Mitt första inlägg här så jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som redan besvarats men jag hittade inget när jag sökte.
Jag funderar på (har väl egentligen redan bestämt mig) att skaffa en Yeti med 140 hk dieseln som nästa bil. Det jag inte kan bestämma mig för är dock om jag ska välja DSG eller "bara" manuell låda. Har provkört båda och DSG:n var naturligtvis mycket bekväm i stadskörning men det som spökar i mitt bakhuvud är bränsleförbrukningen.
Skoda Sverige redovisar helt andra siffror än skoda i england, tyskland och skoda globalt genom att påstå att DSG-lådan är snålare än den manuella i stadstrafik - stämmer detta eller drar dsg:n mer än den manuelka hels tiden, och i så fall hur mycket?
Vore väldigt tacksam ifall några av er yetiägare därute kunde ge mig lite input och åsikter i frågan.
Tack och bock!
Daniel
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
Generellt skulle jag säga att den drar mer i stadstrafik om du låter lådan bestämma själv. När du kör manuellt kan du "optimera" växelvalet efter hur trafiken ser ut framför dig, det kan inte elektroniken göra. I annat fall än stadskörning bör den dra ungefär likvärdigt som manuell eller lite lägre... (sitter ingen momentomvandlare som tjyvar effekt som i konventionella automater)
-
Sidenbladh
- Kontakt:
Sv:Sv:Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
Okej, med andra ord har Skoda Sverige fått något om bakfoten i sin bränsledeklaration.
Hur pass mycket mer kan man förvänta sig att DSG:n drar då? Det blir ju mycket stadskörning för mig så att få en bekvämare och smidigare körning i köer med mera kanske kan vara värt de extra dropparna...
Vad tror ni? Kommer jag ångra mig om jag köper en manuell av ren bränslesnålhet eller kommer jag gråta vid pumpen varje gång jag tankar yetin med dsg?
Hur pass mycket mer kan man förvänta sig att DSG:n drar då? Det blir ju mycket stadskörning för mig så att få en bekvämare och smidigare körning i köer med mera kanske kan vara värt de extra dropparna...
Vad tror ni? Kommer jag ångra mig om jag köper en manuell av ren bränslesnålhet eller kommer jag gråta vid pumpen varje gång jag tankar yetin med dsg?
-
Fredrik J (Bäverhanne)
Sv:Sv:Sv:Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
Jag byter från manuell till dsg pga smidigheten, den kanske drar lite mer i stadskörning men jag är övertygad om att det handlar mest om vilken körstil man har.
Ex. Frugan kör inte lika fort/hårt med sin bil som jag gör när jag kör den. Ändå drar den ca 1Dl mer per mil när hon kör. Gissar på att det är för att hon inte planerar sin körning och gärna ligger och småtrycker på gasen fast det inte behövs...
Återigen, jag skulle välja Dsg alla dagar i veckan och sedan tänka på min körstil
Ex. Frugan kör inte lika fort/hårt med sin bil som jag gör när jag kör den. Ändå drar den ca 1Dl mer per mil när hon kör. Gissar på att det är för att hon inte planerar sin körning och gärna ligger och småtrycker på gasen fast det inte behövs...
Återigen, jag skulle välja Dsg alla dagar i veckan och sedan tänka på min körstil
-
Family_man
Sv:Sv:Sv:Sv:Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
[quote]Jag byter från manuell till dsg pga smidigheten, den kanske drar lite mer i stadskörning men jag är övertygad om att det handlar mest om vilken körstil man har.
Återigen, jag skulle välja Dsg alla dagar i veckan och sedan tänka på min körstil[/quote]
Håller med helt och hållet....DSG lådan är så sagolikt mjuktväxlande och gör verkligen speciellt stadskörning ytterst njutbar då man helt kan släppa den delen av körningen,sedan kan man ju växla manuellt då och då för att optimera växelvalet i förhållande till trafiksituationen.
DSG lådans autoläge fungerar överlag jättebra är ínte ofta jag växlar min manuellt måste jag säga.
Min TSI122 octavia kombi -11 drar med 120 mil på mätaren runt 0,83-0,94 i stan vilket är lite högre än den deklarerade förbrukningen som ligger på 0,8 i stan men skillnaden är försumbar tycker jag,det är klart värt att välja DSG lådan speciellt om man kör mkt stadskörning...jag njuter varje dag jag kör bilen och undrar varför jag tidigare kört manuellt växlade bilar i alla år och slitit i växelspaken tusentals ggr när man kunde suttit och glidit fram med höger arm vilande på det mjuka armstödet i Octavia Elegance versionen som jag nu har! :-)
Återigen, jag skulle välja Dsg alla dagar i veckan och sedan tänka på min körstil[/quote]
Håller med helt och hållet....DSG lådan är så sagolikt mjuktväxlande och gör verkligen speciellt stadskörning ytterst njutbar då man helt kan släppa den delen av körningen,sedan kan man ju växla manuellt då och då för att optimera växelvalet i förhållande till trafiksituationen.
DSG lådans autoläge fungerar överlag jättebra är ínte ofta jag växlar min manuellt måste jag säga.
Min TSI122 octavia kombi -11 drar med 120 mil på mätaren runt 0,83-0,94 i stan vilket är lite högre än den deklarerade förbrukningen som ligger på 0,8 i stan men skillnaden är försumbar tycker jag,det är klart värt att välja DSG lådan speciellt om man kör mkt stadskörning...jag njuter varje dag jag kör bilen och undrar varför jag tidigare kört manuellt växlade bilar i alla år och slitit i växelspaken tusentals ggr när man kunde suttit och glidit fram med höger arm vilande på det mjuka armstödet i Octavia Elegance versionen som jag nu har! :-)
-
hunterman
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
Hej. Nu passar jag på att ta upp denna sak igen här eftersom det nu gäller TDI 140 med DSG. Först vill jag säga att valet mellan automat eller manuell är självklart! Vem vill sitta upptagen under bilkörning med att ständigt veva runt i en spak på golvet?! De extra dropparna är väl inget att ens fundera på i förhållande till de 250.000 till 300.000 kr man betalar för bilen! Nu är det ju så fint ordnat att DSG går inte att jämföra med gamla (slir)-automater med momentomvandlare. Min Octavia TDI 140 DSG -11 med 600 mil på vinterhjul drar i snitt 0,62 lit/mil, c:a 60% stadskörning i Göteborg. Tankat och mätt notera, färddatorn visar ungefär 1 dl för lite. Nu till problemet: Tyvärr måste jag växla manuellt i hastigheter upp till 70-80 km/h. Lådan växlar snabbt ner till 5:an och 6:an och ligger kvar där ner till 1100 varv och 50 km/h. Hela kupén brummar i resonans, man hör hur motorn plågas, (typ gubbe med hatt som segdrar och aldrig växlar), vid gaspådrag händer inget, det bara dånar och vibrerar mera. Jag får trycka gasen nästa ner i botten, då hoppar den till 4:an och drar så man håller på att köra av vägen! Körbarheten är alltså otroligt dålig i dessa hastigheter och på mindre kurviga vägar under 80 km/m. Frågar igen: Har någon annan denna erfarenhet eller är det fel på min bil?
-
Sidenbladh
- Kontakt:
[quote]
njuter varje dag jag kör bilen och undrar varför jag tidigare kört manuellt växlade bilar i alla år och slitit i växelspaken tusentals ggr när man kunde suttit och glidit fram med höger arm vilande på det mjuka armstödet i Octavia Elegance versionen som jag nu har! :-)[/quote]
Roligt att höra att du är så nöjd med DSG:n :-D
Jag mailade faktiskt Skoda i Sverige och frågade om skillnaden i förbrukning mellan den manuella och dsg, de påstår verkligen att den manuella drar mer i stadskörning men mindre på landsväg och blandad körning. Nåja, den som lever får se.
Blir med största sannolikhet dsg när jag slår till, tyvärr innebär väl det att man inte får bilen förrän sex månader senare men den som väntar på något gott väntar alltid förlänge ;-)
njuter varje dag jag kör bilen och undrar varför jag tidigare kört manuellt växlade bilar i alla år och slitit i växelspaken tusentals ggr när man kunde suttit och glidit fram med höger arm vilande på det mjuka armstödet i Octavia Elegance versionen som jag nu har! :-)[/quote]
Jag mailade faktiskt Skoda i Sverige och frågade om skillnaden i förbrukning mellan den manuella och dsg, de påstår verkligen att den manuella drar mer i stadskörning men mindre på landsväg och blandad körning. Nåja, den som lever får se.
Blir med största sannolikhet dsg när jag slår till, tyvärr innebär väl det att man inte får bilen förrän sex månader senare men den som väntar på något gott väntar alltid förlänge ;-)
-
Sidenbladh
- Kontakt:
[quote]
-
boeder
- Bilmodell: Skoda FabiaII / Skoda Yeti
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
Beställde min yeti 4x4 140Hk DSG 29/1-11, svartmet, bilen byggs 8/4 och beräknar ankomma maj v.19. Beställde med panorama, soundsystem, sportstolar, anapurna, silvriga detaljer backspeglar, front, utblås samt stänkskydd fram och bak. Sålde min bil för 2 veckor sedan och hankar fram på kollektivtrafiken, och det är erfarenhet skall jag säga.
-
boeder
- Bilmodell: Skoda FabiaII / Skoda Yeti
- Kontakt:
Beställde min yeti 4x4 140Hk DSG 29/1-11, svartmet, bilen byggs 8/4 och beräknar ankomma maj v.19. Beställde med panorama, soundsystem, sportstolar, anapurna, silvriga detaljer backspeglar, front, utblås samt stänkskydd fram och bak. Sålde min bil för 2 veckor sedan och hankar fram på kollektivtrafiken, och det är erfarenhet skall jag säga.
-
lenbok
- Bilmodell: Skoda Yeti
- Kontakt:
[quote]Hej. Nu passar jag på att ta upp denna sak igen här eftersom det nu gäller TDI 140 med DSG. Först vill jag säga att valet mellan automat eller manuell är självklart! Vem vill sitta upptagen under bilkörning med att ständigt veva runt i en spak på golvet?! De extra dropparna är väl inget att ens fundera på i förhållande till de 250.000 till 300.000 kr man betalar för bilen! Nu är det ju så fint ordnat att DSG går inte att jämföra med gamla (slir)-automater med momentomvandlare. Min Octavia TDI 140 DSG -11 med 600 mil på vinterhjul drar i snitt 0,62 lit/mil, c:a 60% stadskörning i Göteborg. Tankat och mätt notera, färddatorn visar ungefär 1 dl för lite. Nu till problemet: Tyvärr måste jag växla manuellt i hastigheter upp till 70-80 km/h. Lådan växlar snabbt ner till 5:an och 6:an och ligger kvar där ner till 1100 varv och 50 km/h. Hela kupén brummar i resonans, man hör hur motorn plågas, (typ gubbe med hatt som segdrar och aldrig växlar), vid gaspådrag händer inget, det bara dånar och vibrerar mera. Jag får trycka gasen nästa ner i botten, då hoppar den till 4:an och drar så man håller på att köra av vägen! Körbarheten är alltså otroligt dålig i dessa hastigheter och på mindre kurviga vägar under 80 km/m. Frågar igen: Har någon annan denna erfarenhet eller är det fel på min bil?[/quote]
Jag har samma problem (samma motor + låda). I D-läget är det generellt för låga varv så det vibrerar och blir dålig kraft. I S-läget är det å andra sidan lite för höga varv för vardagskörning. Jag skulle vilja få D-läget justerat...
Jag har samma problem (samma motor + låda). I D-läget är det generellt för låga varv så det vibrerar och blir dålig kraft. I S-läget är det å andra sidan lite för höga varv för vardagskörning. Jag skulle vilja få D-läget justerat...
-
hunterman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Yeti TDI 140 - DSG eller ej?
Jag har samma problem (samma motor + låda). I D-läget är det generellt för låga varv så det vibrerar och blir dålig kraft. I S-läget är det å andra sidan lite för höga varv för vardagskörning. Jag skulle vilja få D-läget justerat...[/quote]
Äntligen någon med samma problem!!
Jag har beställt tid hos märkesverkstan för åtgärd. Jag hävdar fel på bilen för så skall inte en bil modell 2011 uppföra sig. Körbareheten är otroligt dålig i hastigheter under 80 km/h med TDI 140 och DSG6! Åtekommer här när bilen varit inne men måste ärligt säga att jag tror inte att det blir någon skillnad..........
Nästa steg är i så fall V-tech i Södertälje som tydligen har vissa möjligheter beroende på serienummer på lådan........
Jag har beställt tid hos märkesverkstan för åtgärd. Jag hävdar fel på bilen för så skall inte en bil modell 2011 uppföra sig. Körbareheten är otroligt dålig i hastigheter under 80 km/h med TDI 140 och DSG6! Åtekommer här när bilen varit inne men måste ärligt säga att jag tror inte att det blir någon skillnad..........
Nästa steg är i så fall V-tech i Södertälje som tydligen har vissa möjligheter beroende på serienummer på lådan........
-
hunterman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Yeti TDI 140 - DSG eller ej?