Ge mej råd snabbt

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
jackblack
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Ge mej råd snabbt

Inlägg av jackblack »

Hejsan ,jag är ny på forumet.
Jag köper antagligen en skoda octavia 1.6 mpi 2006 (10000mil) i morgon(26/3)eller på måndag, vad bör jag tänkat på?några bra tips nu så här i sista sekundenn?.
Någon som har några bra tips på vad man skall vara extra uppmärksamm på när det gäller denna modell så är jag välldigt tacksam för det
Jag provkörde den i dag 25/3 o den gick helt ok,dock är det ju inget fartmonster men det är skit samma,dock så låg bromsarna på men det skulle dom fixa om det inte försvann efter jag köpt den,vad är det vanligaste felet på denna modell tro?
Jag har tänkt länge på o skaffa en Skoda o nu ska det antagligen bli utav
Tacksamm för snabba svar då det är lite småbrottom.
JM
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Sv:Ge mej råd snabbt

Inlägg av JM »

Jag har en 05-a. Fick förra sommaren byta komressor till AC:n. Orginal Ac:na LÄR VARA DÅLIGA.

Blinkers i speglarna kan också ge upp. Dioderna tar slut.

Trevlig att köra för övrigt!

Johan
jackblack
Kontakt:

Sv:Sv:Ge mej råd snabbt

Inlägg av jackblack »

[quote]Jag har en 05-a. Fick förra sommaren byta komressor till AC:n. Orginal Ac:na LÄR VARA DÅLIGA.

Blinkers i speglarna kan också ge upp. Dioderna tar slut.

Trevlig att köra för övrigt!

Johan[/quote]

Tack för svaret....mera tack
klingen
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Ge mej råd snabbt

Inlägg av klingen »

Kammremmen skall bytas vid senast 12000 mil! en skaplig kostnad men annars är den motorn bra!

en del har problem med läckande lister i dörrar och fönster!

hjullager kan va lite halvdanna (men vilka bilar har inte det nuförtiden).

ACn är ett problem som gäller hela VW koncernen...tror dock att accn har mer problem än ac som bara är på när du så önskar!

Har inte haft nåt problem av dessa saker ännu(peppar peppar).

Annars är det en bra bil..som en golf fast med betydligt större skuff!

Är jättenöjd med min..har kört 1300 mil med min utan minsta problem!

Jo bytte 2 glödlampor i ena bakljuset..om man nu kan kalla det prolem!

Rostskydd är bra med sägs det!

Men klart det finns Måndags ex..så det är väl bara hoppas att man har tur och kör som folk (peppar peppar)!
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Ge mej råd snabbt

Inlägg av Bäverhanne »

Känn efter om den växlar "rent" mellan 1;an och 2;an vid kall motor/låda. Vet inte om VAG åtgärdat de svaga synkringarna på senare modeller.
Skulle nog kräva att de åtgärdar bromsarna innan köp, behöver inte köra långt med anliggande bromsar för att skivorna ska slå sig eller brännas sönder...
Kolla att sätesvärmen fungerar, inget typfel men händer ju då och då att någon mek satt sig i sätet med en mejsel i bakfickan = värmeslingan rökt.

Lycka till med köper!
wxt
Bilmodell: Skoda octavia 2
Kontakt:

Inlägg av wxt »

Hej har en 06a själv det ända felet jag haft på min bil är att det varit fuktigt ute. Så kan den gå på 3cyl men felet är glapp i en i en kontakt men felet försvann när bilen blev varm. Annars en mycket bra bil för pengarna. Mvh Daniel.
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Inlägg av fyramyra »

hade en -06,och värmen tog lång tid på sig att få upp..även dålig stolvärme..flera har haft problem med detta..dock är bilen komfortabel o bränslesnål..men se till att få bromsarna fixade INNAN köp..annars kan dom avsäga sig ansvaret för detta,om dom är riktigt taskiga!!!
joskar
Bilmodell: Skoda Octavia II 1.8 TSI DSG
Kontakt:

Inlägg av joskar »

Jag har fått byta takantennen pga av dålig radiomottagning(det hade kommit in fukt i antennfoten). Det är ganska mycket jobb att byta den.

/JO
jackblack
Kontakt:

Inlägg av jackblack »

Jag tackar för alla tipsen ni har gett mej.SUPER!
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Inlägg av Bäverhanne »

[quote]Jag har fått byta takantennen pga av dålig radiomottagning(det hade kommit in fukt i antennfoten). Det är ganska mycket jobb att byta den.

/JO[/quote]

Äsch då, den byter man själv på 30 minuter. Tyvärr typfel på alla VAG, fått byta både på passat, golf, octavia, roomster och en fabia. Men som sagt, lätt arbete och orginal antenn kostar drygt 430kr. Inte värt att köpa biltemas då man får dra om antennsladden.
Skriv svar