Hej igen. Det var ett tag sedan jag var in här, men nu har jag tagit mitt förnuft tillfånga och söker efter en Skoda Octavia Kombi, helst med 1,6 liters motorn. Det jag är ute efter är en så driftsäker och okomplicerad bil som möjligt för ca 30-40 000 kr.
Vad finns det för fallgropar? Jag tänker mig den typ av fel som gäller VW Passat, där man helst ska välja -00 eller nyare p.g.a. sämre spindelleder på -99 o äldre...
Serviceintervall på kamremmen?
Jag tänkte något i stil med denna...
http://www.blocket.se/uppsala/Skoda_Octavia_1_6_Kombi_32670890.htm?ca=10&w=1
Tack på förhand...
Söker ny Skoda...
-
magnusjidetorp
- Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
- Kontakt:
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Söker ny Skoda...
Kamrem 12000mil / 8år
Kommer inte på några direkta svagheter, men kikar du på en bil med trummor bak så kan hjulcylindrarna behöva bytas (precis bytt på en -00 / 20000mil)
Fjädrarna bak kan gå av om de kört med tung last (dock inget typfel)
Instrument klustret kan gå sönder, går oftast att löda själv (typfel). Gasdämpare till bakluckan är ingen stark punkt om den använts ofta, dock lätt att byta själv.
Trasiga hjullager, men den du kikat på har rullat så långt att det inte borde vara ett problem.
Kärvande microbrytare i låsen är hyfsat vanligt, går att åtgärda själv med lite förkunskaper.
Annars är det fina bilar som bara går och går om de sköts ordentligt!
Kommer inte på några direkta svagheter, men kikar du på en bil med trummor bak så kan hjulcylindrarna behöva bytas (precis bytt på en -00 / 20000mil)
Fjädrarna bak kan gå av om de kört med tung last (dock inget typfel)
Instrument klustret kan gå sönder, går oftast att löda själv (typfel). Gasdämpare till bakluckan är ingen stark punkt om den använts ofta, dock lätt att byta själv.
Trasiga hjullager, men den du kikat på har rullat så långt att det inte borde vara ett problem.
Kärvande microbrytare i låsen är hyfsat vanligt, går att åtgärda själv med lite förkunskaper.
Annars är det fina bilar som bara går och går om de sköts ordentligt!
-
psm02001
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Söker ny Skoda...
Hej!
Har själv en Octavia 99 som rullat 23 000mil.
Personligen så skulle jag leta efter en begagnad som gått max 15 000mil. Det med tanke på att det börjar bli köparens marknad. Finns så många octavia på Blocket som ligger ute länge utan att bli sålda.Speciellt om de inte har AC, vilket det flesta från 99-03 inte har.
//Per
Har själv en Octavia 99 som rullat 23 000mil.
Personligen så skulle jag leta efter en begagnad som gått max 15 000mil. Det med tanke på att det börjar bli köparens marknad. Finns så många octavia på Blocket som ligger ute länge utan att bli sålda.Speciellt om de inte har AC, vilket det flesta från 99-03 inte har.
//Per