hjullen snurar trög
-
octavian
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
hjullen snurar trög
skoda octavia 2000. har lite problem med min höger bak hjull. den snurade lite impulserade trög innan. så jag demonterade den idag och rengjorde lite och så. monterade tillbaka den, nu snurar den mycket mer trögare ?? vad problemet vet jag inte? är det nån som vet nåt om det ?`?
-
vildagnu
- Bilmodell: Skoda oktavia rs
- Kontakt:
Sv:hjullen snurar trög
antar att du har rumbroms för handbromsen bak på din bil, om det du har det så måste du justera in bromsbackarna så dom inte ligger på.
//Kalle
//Kalle
-
octavian
- Kontakt:
Sv:Sv:hjullen snurar trög
[quote]antar att du har rumbroms för handbromsen bak på din bil, om det du har det så måste du justera in bromsbackarna så dom inte ligger på.
//Kalle[/quote] hur justerar man in bomsbackarna då ?
//Kalle[/quote] hur justerar man in bomsbackarna då ?
-
vildagnu
- Bilmodell: Skoda oktavia rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:hjullen snurar trög
vet inte vilken modell av bromsar du har, man brukar antingen justera genom att snurra på ett tand hjul, som du når via ett av bult hålen i skivan, alltså ta av däcket och lys in med en lampa i bulthålen samtidigt som du snurrar sakta på skivan. då skall du se ett tandhjul som du justerar på genom att gänga den ut eller in med en lång smal skruvmejsel. finns även kil varianten, då måster du ta bort skivan och justera upp kilen till den smalaste delen, därefter montera skivan och dra i handbromsen upprepade gånger för att den skall justera ut sig. prova detta och återkom..
//Kalle
//Kalle
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:hjullen snurar trög
Kilen går att komma åt genom ett av bulthålen, med ett hål vid ca 1100 så kan man knäppa upp den med en flatmejsel.
-
octavian
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:hjullen snurar trög
jag tackar för svaren grabbar. idag så skruvade jag bort däcken vred truman den snurade impulserade trög så bankade jag av slump på truman lite med hamaren det blev perfekt. Men hand bromsen när jag drar upp och släpper så har jag samma problem........ men men jag ska försöka med den där /KIL/en i en av bulthållen som ni sa. För handbromsen är fortfarande ett problem. jag tackar så mycket för er svar.
-
AKL99
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:hjullen snurar trög
hej.
har du kontrollerat att hjulcylinder inte kärvar. Hjulcylinder kan vara av aluminium som oxiderar pga. salt, som gör att blir som ett vitt pulver i cylinder och runt om den. har själv fått byta hjulcyl. pga. av det. bromsen kunde fastna bak (ofta var den vänstra sidan) när man man använt handbromsen även på sommar.
har du kontrollerat att hjulcylinder inte kärvar. Hjulcylinder kan vara av aluminium som oxiderar pga. salt, som gör att blir som ett vitt pulver i cylinder och runt om den. har själv fått byta hjulcyl. pga. av det. bromsen kunde fastna bak (ofta var den vänstra sidan) när man man använt handbromsen även på sommar.
-
sacir mazrek (octavian)
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:hjullen snurar trög
japp jag har kontrolerat och det var bara svart damm och smuts. men inget sånt som du sa liknande VITPULVER. igår justerade jag truman med den fest skruven och knacka jag lite runt truman ((och med lite tips från er där uppe: att sätta skruvmejslet i en av bulthållen)) så det gick lagom fint. och körde iväg kontrolerade allting bra var det. men jag vågade inte använda handbromsen va rädd att det skulle fastna. men idag drog jag upp hanbromsen för att testa, ingen promblem alls..... va jag tror nu eller mistänker är att: att dra upp hanbromsen medan bakvagnen är i luften hängande ställer till med problem sen tror jag.. vet inte ..........jag e otroligt tacksam för er som svarat
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:hjullen snurar trög
Var det kil eller skruv?
Om det är kil, nästa gång du tar bort trumman så kan du lägga lite bromsfett på och runt kilen så att den kan glida fritt (inte för mycket, då blir det bara geggigt)
Om det är kil, nästa gång du tar bort trumman så kan du lägga lite bromsfett på och runt kilen så att den kan glida fritt (inte för mycket, då blir det bara geggigt)
-
octavian
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:hjullen snurar trög
ja det var kil. yes det sant fett kan ju underlätta