Skakar på tomgång

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Skriv svar
jocks
Bilmodell: Skoda Octavia L&K
Kontakt:

Skakar på tomgång

Inlägg av jocks »

Har en Felicia som under körning började skaka när jag släppte gasen. Nu när jag startar den skakar den på tomgång, men går jämnt över 1500 varv. Varvtalet är jämnt även när den skakar. Skakningarna känns i hela bilen och särskilt märkbart på växelspaken som gungar 3, 4 cm fram och tillbaka. Innan detta hände hade den gått fint men stått en vecka. Nån som vet?
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av fyramyra »

låter som om det är nåt motorfäste..kolla dessa..det kan vara ett av dom som gett upp..
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av vildagnu »

ne den går nog bara på 3 cylindrar. kolla tändkablar..

Kalle
jocks
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av jocks »

Hej, tanken har slagit mig så jag bytte stift, men skulle den gå bra på högre varv då?
jocks
Kontakt:

Sv:Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av jocks »

[quote]låter som om det är nåt motorfäste..kolla dessa..det kan vara ett av dom som gett upp..[/quote]

Hej tack, ska nog kolla det, vet du hur den sitter, ser ju 2 fäste uppifrån som verkar ok, men sen ser det ut att finnas ett en bit bak undertill, där det verkar kunna röra sig lite väl fritt. och.. är det nån risk att nått mer skiter sig om jag kör med den ifall det är ett fäste?
Roberto
Bilmodell: Fabia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av Roberto »

Egentligen inte men det sliter mer på övriga fästen och kan pajja om du har otur..

Maila mig regnr så skall jag kolla vad det kostar. är de samma som golf 3 så är de biliga, är det denn nyare så är de ngt dyrare.. troligen inte över 500 kr i något fall..

Sen; om kablar o stift / tändspole gett upp så går bilen dåligt vid last dvs när förtändningen är hög ... (vid gaspådrag) medans den går jämnt vig höga varv med låg belastning..

R
jocks
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av jocks »

[quote]Egentligen inte men det sliter mer på övriga fästen och kan pajja om du har otur..

Maila mig regnr så skall jag kolla vad det kostar. är de samma som golf 3 så är de biliga, är det denn nyare så är de ngt dyrare.. troligen inte över 500 kr i något fall..

Sen; om kablar o stift / tändspole gett upp så går bilen dåligt vid last dvs när förtändningen är hög ... (vid gaspådrag) medans den går jämnt vig höga varv med låg belastning..

R
[/quote]

ok schysst ATA 323,
hm har ju inte vågat köra sen jag körde hem efter den börjat skaka så bara provat på tomgång och då kommer skaket direkt när jag startar men som sagt inget över 1500 varv men det är då vid stillastående. Har bytt stift nu. Fördelare, rotor och hallgivare för 2 år sen. Ska prova köra, så fort jag får ut volvon (lånebilen) som står i vägen och vägrar starta när det regnar :) trött man blir, tur det finns bussar!
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av Malte »

Har du en 1,3a så är insugpackning ett vanligt fel, som ger dina symtom. Lätt att byta om så är fallet.
jocks
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av jocks »

[quote]Har du en 1,3a så är insugpackning ett vanligt fel, som ger dina symtom. Lätt att byta om så är fallet.[/quote]

hej, 1.6:a men även det har jag ju funderat på då det är lite blött däromkring har dock provat att spraya med startgas vid insuget utan att det händer nått, hm, finns det nått annat sätt att testa än att byta ut det?
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakar på tomgång

Inlägg av Malte »

[quote][quote]Har du en 1,3a så är insugpackning ett vanligt fel, som ger dina symtom. Lätt att byta om så är fallet.[/quote]

hej, 1.6:a men även det har jag ju funderat på då det är lite blött däromkring har dock provat att spraya med startgas vid insuget utan att det händer nått, hm, finns det nått annat sätt att testa än att byta ut det?[/quote]

Har du sprayat med startgas utan reaktion är packningen hel.
Komp prov ?
Skriv svar