Hej är en ny medlem och är i behov av hjälp.
Åkte till IKEA och handlade, när jag klev ur bilen tyckte jag att jag hörde att det bubblade. Men jag såg en helikopter och tänkte att det var det jag hörde. Temperaturmätaren var hög, men alla mina mätare är sönder så jag ignorerade det. Kände på motorhuven och den var inte varm så jag antog att mätaren var fel och jag tänkte inte mer på det.
När jag sedan åkte hem så började bilen låta och då tittade jag på Temperatur mätaren och den var i toppen över det röda. Jag var då 2 kvarter från mitt garage. Det började ryka ur motorhuven och så kärringen skrek att det brann. Men det var vattnet i expansionskärlet som kokade kraftigt.
Stannade bilen ringde en go vän som kom förbi med vatten. Vi snackade en 15min tills temperaturmätaren var i botten. Åkte till mitt garage och på den sträckan, c.a 100m började bilen koka igen. Temperaturgivaren var då precis i början på röda sträcket.
Det hade försvunnit c.a 2cm vatten i expansionskärlet då.
Väntade tills bilen blev kall och fyllde på med lite mer vatten. och slog på den och lät gå på tomgång. Jag hade fingret i expansionskärlet och tittade på temperaturmätaren och på c.a 3min var den i mitten och vattnet i kärlet var varmt.
Väntade lite till tills den nästan var kall igen och gjorde om samma sak.
Efter c.a 5min kokade bilen på tomgång och det sprutade ut vatten likt en vulkan ur expansionskärlet.
Pumpen funkar vet jag men inte hur bra, då när jag fyllde på med nytt vatten såg jag att det ändrades till en rödaktig ton av gamla glykolen antar jag. Sedan blev vattet mörkare och nästan svart.
Vet inte om det var olja i vattnet, tittade efter en oljefilm i kärlet men tyckte inte jag såg det.
Det har inte varit överfullt i expansionskärlet heller, fyllde senast på i början på förra vintern.
Motorn under mina tester där i garaget kändes inte onaturligt varmt heller. Man kände lite hetta om man hade handen 1cm ifrån, ungefär som en varm stekpanna.
Jag har inga verktyg så har inte kunnat koppla av alla slangar och titta osv.
Det jag har gjort är:
Har kollat säkringar för fläkt och kylpump och de var hela.
Har kollat oljan det var fullt.
Har kollat topplocket i fall det har runnit in vatten men det var fräsht också.
Ska kolla de slangar jag vet imorgon och kollar relä till fläkt.
Far min sa att det kunde vara stopp av skit i kylsystemet och gav i råd att köpa saltsyra och hälla i och rensa. Är detta en bra idé? Tänkte på slangarna kanske smälter.
Jag tar emot alla tips och är oerhört tacksam. Måste ha bilen i påsk då jag ska hälsa på familj långt bort.
Bilen kokar. Nybörjare på bil.
-
PatrikLindh
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Bilen kokar. Nybörjare på bil.
Vattnet ska inte bli väldigt mörkt, skulle då kunna vara en kass packning.
Låter ju som att du har cirkulation iom. Att vattnet ändrar färg, kanske inte tillräcklig dock.
Startar kylfläkten över huvudtaget?
Kan nu efter kokningen kanske finnas luft i systemet som förhindrar cirkulation...
Låter ju som att du har cirkulation iom. Att vattnet ändrar färg, kanske inte tillräcklig dock.
Startar kylfläkten över huvudtaget?
Kan nu efter kokningen kanske finnas luft i systemet som förhindrar cirkulation...
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Sv:Bilen kokar. Nybörjare på bil.
Blir kylaren varm ? Annars är termostaten med hus vanligt fel !