1,2 HTP kamrem?
-
peppeknut
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
1,2 HTP kamrem?
Hej,
Ny här på forumet och snart troligtvis nybliven Skoda-ägare. Ska köpa en Fabia Combi Elegance med 1,2 HTP motorn. Jag har läst och googlat överallt och kommit fram till att det är kamkedja på denna motor. MEN! Nu hävdar försäljaren bestämt att det är kamrem. Har han fel uppgifter till mig? Tydligen så byter Fabian modell-år precis nu i dagarna om det spelar någon roll. Någon som vet vad som gäller?
//Peter
Ny här på forumet och snart troligtvis nybliven Skoda-ägare. Ska köpa en Fabia Combi Elegance med 1,2 HTP motorn. Jag har läst och googlat överallt och kommit fram till att det är kamkedja på denna motor. MEN! Nu hävdar försäljaren bestämt att det är kamrem. Har han fel uppgifter till mig? Tydligen så byter Fabian modell-år precis nu i dagarna om det spelar någon roll. Någon som vet vad som gäller?
//Peter
-
lejon-hjarta
Sv:1,2 HTP kamrem?
KEDJA inte rem
-
gelloman
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:1,2 HTP kamrem?
Helt klart kedja.
-
peppeknut
- Kontakt:
Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
Japp, håller helt med. Får höra med en annan försäljare också. Man ska aldrig lita på det släktet =)
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
Nu ska du inte dra säljaren över den hårda kammen, de som oftast är med säljare är att dom kan inte något alls om teknik, eller motor typer. Dom är där för att sälja en produkt, som dom någotlunda kan. När de kommer till detaljer så är dom flesta säljare som ett tomt papper tyvärr.
Men jag är 99,9% säker på att din bil har kedja, dessutom så ser du om du har kamrem eller ej. Har du en svart täckande stor plast kåpa där generatorn och ac kompressorn sitter så har du en kamrem. Men jag tvivlar starkt på att du har en rem.
Men jag är 99,9% säker på att din bil har kedja, dessutom så ser du om du har kamrem eller ej. Har du en svart täckande stor plast kåpa där generatorn och ac kompressorn sitter så har du en kamrem. Men jag tvivlar starkt på att du har en rem.
-
Wolverine
Sv:Sv:Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
Japp, Fabia 1.2 har styrkedja, oavsett om det är en Fabia I eller II.
-
peppeknut
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
Efter att ha pratat med en annan försäljare så kan jag bekräfta att det är kedja som gäller. Precis som ni trodde. Passade på att slå till direkt så om ett par månader är man en lycklig Skoda-ägare =)
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
Se till att du byter oljan oftare än vad dom rekomenderar. VAG´s motorer har haft ett antal motorer som sträckaren till kedjan gått av på grund av longlife tillsynen.
Personligen byter jag olja varje 1000mil. De ingen större kostnad.
Danne
Danne
-
peppeknut
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
[quote]Se till att du byter oljan oftare än vad dom rekomenderar. VAG´s motorer har haft ett antal motorer som sträckaren till kedjan gått av på grund av longlife tillsynen.
Danne[/quote]
Tack för tipset. Har läst att det problemet kan uppstå så det kan helt klart vara värt det.
Danne[/quote]
Tack för tipset. Har läst att det problemet kan uppstå så det kan helt klart vara värt det.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
Du hittar olja på biltema, som passar perfekt. Den är till och med typ godkänd av VAG. De ända jag skulle köpa från VAG är olje filtret.
De kostar mig, 400 kronor att byta olja, med hall hyra och allt.
Lycka till
De kostar mig, 400 kronor att byta olja, med hall hyra och allt.
Lycka till
-
dutten
- Bilmodell: Skoda Fabia 1,2 Combi Elegance -05
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
Hej.
Lånar tråden lite.
Jag har också en Fabia 1,2 HTP och undrar detsamma. Har fått en mindre missljud från motorn vid gaspådrag och misstänker att det är remhjulen som låter. Om det inte finns kamrem på denna bil, vad är det då rem på sidan av motorn som driver generator och dyl? Är det inte kamremen? Har inget stort bilkunnande, spec inte inom VAG så jag hoppas ni kan svara på min dumma fråga :)
Lånar tråden lite.
Jag har också en Fabia 1,2 HTP och undrar detsamma. Har fått en mindre missljud från motorn vid gaspådrag och misstänker att det är remhjulen som låter. Om det inte finns kamrem på denna bil, vad är det då rem på sidan av motorn som driver generator och dyl? Är det inte kamremen? Har inget stort bilkunnande, spec inte inom VAG så jag hoppas ni kan svara på min dumma fråga :)
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1,2 HTP kamrem?
Ja du svarar ju själv. Kamrem driver kamaxel ej synlig, sitter alltid innanför en kåpa, om aktuell motor har kamrem.
Den synliga remmen är en drivrem för t,ex generator servopump ac-kompressor m,m.
Den synliga remmen är en drivrem för t,ex generator servopump ac-kompressor m,m.