Fyllt på olja men varnar för lågnivå

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
AndrD
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Fyllt på olja men varnar för lågnivå

Inlägg av AndrD »

har precis fyllt på olja i motorn. Ca 0,7 L i min skoda fabua 1,4 L. Men när jag startar bilen och ska köra iväg så kommer den röda varningssymbolen för lågoljenivå upp även fast att jag fyllt på olja och att den ligger på en bra nivå?! Någon som cet vad detta beror på?
lejon-hjarta

Sv:Fyllt på olja men varnar för lågnivå

Inlägg av lejon-hjarta »

Har du kollat med stickan att du har rätt mängd olja i? Annars kan det vara givaren i olje tråget som gått sönder.

Danne
mija80

Sv:Sv:Fyllt på olja men varnar för lågnivå

Inlägg av mija80 »

Om oljenivån är låg så lyser en gul oljekanna, är den röd så ska bilen ej köras, bärgare till verkstad!!!!
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Fyllt på olja men varnar för lågnivå

Inlägg av fyramyra »

troligen givaren,eftersom du har fyllt på olja och det ligger på en bra nivå...har haft så själv...Är det för lite olja ska lampan lysa gul..som mija 80 skriver..
Femcittror
Bilmodell: Skoda octavia 4*4 1.8TSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Fyllt på olja men varnar för lågnivå

Inlägg av Femcittror »

Menar du att varningslampan aldrig slocknar?
Om den gör det senare så är det troligen en säkerhetsåtgärd som brukar upprepas några ggr. efter att det varit för låg nivå.

Vanligt att det inträffar om man parkerat i brant sluttning.
Fabian von Superb
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fyllt på olja men varnar för lågnivå

Inlägg av Fabian von Superb »

Varnare för låg oljenivå är GUL !

Blinkar den 5 ggr vid start av motor betyder det att det är fel på givaren.

Lyser oljekannan rött så är det bärgning som gäller. Har du kört med röd oljekanna så budgetera för motorbyte...
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fyllt på olja men varnar för lågnivå

Inlägg av fyramyra »

oljekannan ska lysa gult först....på min octavia pep det o lyste gult..jag hade haft den inne på longlife-service,och då slocknar den gula lampan om man öppnar huven o stänger den igen...då kan man köra 10 mil till innan den åter lyser gul..allt enligt instr.boken... så funkade det för mig...jag tror det är givaren,för finns det olja i motorn och det lyser röd oljekanna,då är det högst säkert att det är givaren...jag har nämligen även råkat ut för detta också...
Skriv svar