Engine fault!

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
wlmaspappa
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Engine fault!

Inlägg av wlmaspappa »

Hej!
Har en octavia 2008 etanol. Här om dagen började varningslampan "EPC" lysa och displayen visade "engine fault! Workshop" jag startade om bilen och den funkade hur bra som helst i ett dygn.
Nästa dag var jag på vägen igen, stannade i en trafikljuskorsning och lampan "EPC" och denna lampa (http://www.maskinisten.net/userpix/3_abgaskontrollleuchte_1.jpg)
började lysa. När jag skulle gasa iväg kom jag knappt framåt och med stor möda lyckades jag komma in på en parkeringsplats och stängde av bilen.
Efter en stunds vila gick bilen igång på 3e försöket och jag lyckades komma till verkstad utan problem.
På vw`s express service visade felsökningen detta:
http://dl.dropbox.com/u/20347976/DSC_0499.JPG

Är det någon som har varit med om nåt liknande? Eller kanske vet vad det kan vara?
Det känns inte som att det borde börja gå sönder redan på en nyköpt bil som är uttagen i december 2008.
wlmaspappa
Kontakt:

Sv:Engine fault!

Inlägg av wlmaspappa »

Den första adressen blev inte så klickbar som jag ville, här är den igen:
http://www.maskinisten.net/userpix/3_abgaskontrollleuchte_1.jpg
ravaboos
Bilmodell: Skoda TSI 122
Kontakt:

Sv:Sv:Engine fault!

Inlägg av ravaboos »

Kör du enbart på etanol så blir motorn konstig efter ett tag. Mitt råd tanka vanlig soppa ett tag och sedan kanske var 5:e tank vanlig soppa.
wlmaspappa
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Engine fault!

Inlägg av wlmaspappa »

[quote]Kör du enbart på etanol så blir motorn konstig efter ett tag. Mitt råd tanka vanlig soppa ett tag och sedan kanske var 5:e tank vanlig soppa.[/quote]

Det visade sig att det var gasspjället som behöver bytas! Konstigt tycker jag på en bil som är 2,5 år gammal 6500kr vill verkstaden ha för detta. Hoppas att resten av bilen inte håller samma kvalitet bara.

Jag brukar tanka lite blandat faktist, senaste tiden har det varit etanol men ibland så kör jag på bensin också
wlmaspappa
Kontakt:

Sv:Engine fault!

Inlägg av wlmaspappa »

Nu kommer lite uppdateringar angående octavian.

Nu har bilen börjat krånglat igen med EPC-lampan och motorlampan!

Mitt första besök på verkstaden, sa skoda att det behövdes en mjukvareuppdatering på gasspjällstyrdonet och det gjordes.
två timmar senare kommer samma fel tillbaka!

Verkstadsbesök två. Kom dom fram till att det var gasspjället som behövdes bytas och det gjorde dom till en kostnad av 6500 kr, som gick på försäkringen som tur var.

Sedan fungerade bilen normalt igen i ca en månad. EPC+motorlampa tänds igen. Lämnar in den för tredje gången med samma fel. Denna gången hittas inget fel, även en tekniker lånar hem bilen till och från jobbet men såklart händer inget onormalt då. Skoda nollställer lite mjukvara och felloggar.
Jag hämtar ut bilen och den går hur bra som helst tills i måndags (31 oktober).

Nu ska den in för samma fel för fjärde gången. EPC+motorlampa tänds. Ibland rycker bara bilen och vägrar att svara på gaspådrag och ibland dör den bara.

Är det någon som har några ideer vad det kan vara? Eftersom skoda stockholm verkar ha slut på dom.
bjorn.hillbom
Bilmodell: Skoda Yeti 1.2 TSI
Kontakt:

Inlägg av bjorn.hillbom »

Har just fått samma fel på en Yeti 1.1 bensinare. Den står på verkstaden nu. Hur gick det med din bil?
wlmaspappa
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Engine fault!

Inlägg av wlmaspappa »

Tråkigt att höra, hoppas det fixar sig med yetin. Jag tror att jag har haft bilen inne ca 8, 9, 10 besök på verkstaden för samma fel. Det har varit samma felkoder varje besök (kommer inte ihåg vilka nu) och varje gång har det varit något "nytt" fel (urladdat batteri, gaspjäll, gammal mjukvara, fel på kabelskor och kablage mm. mm.) eller också hittas inget fel, trots felkoder. Nu i september lämnade jag in bilen och sa att dom får laga den eller ta tillbaka den och ge mig en ny, trots samma felkoder hittas inget fel men dom byter ut hela styrboxen eller vad det heter och nån styrning till bränsleinsprutningen. Efter detta har den gått som en klocka sedan i september.
bjorn.hillbom
Bilmodell: Skoda Yeti 1.2 TSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Engine fault!

Inlägg av bjorn.hillbom »

Fick tillbaka bilen idag. Enligt verkstaden berodde felet på att turbon inte jobbade som den skulle och därför gav fel blandning. Ett relativt vanligt fel på denna modell. En uppgradering av programvaran gjordes och det skulle hjälpa. Nu funkar det i alla fall, vi får se hur länge. Jag fick det i alla fall åtgärdat gratis och fri bärgning och hybil över helgen då den var servad på Skodaverkstad. Hade inte fått det om den servats på Mekonomen.
wlmaspappa
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Engine fault!

Inlägg av wlmaspappa »

Skönt att du har fått tillbaka bilen. Hoppas felet är åtgärdat och att du slipper mer problem. Om det är ett vanligt fel så har säkert verkstaden bra koll på symptom och felkoder som varit på din yeti. Ja det är bra med mobilitetsgarantin, jag hade också gratis hyrbil vid första besöket men resten av besöken har verkstaden varit snälla och gett mig lånebil gratis. Sist hade jag en vw tiguan i 2 veckor.
rollarocken
Bilmodell: Skoda Fabia Elegance TSI 86
Kontakt:

Inlägg av rollarocken »

Hej,

Jag känner igen problemet jag hade med min förra bil, en Fabia 16V 101hk -02. Bilen uppförde sig jättekonstigt ett tag, så jag gjorde rent spjällhuset. Men sen så efter det så gick motorn på högvarv vid tomgång så åkte till närmaste verkstad och dom kom fram till att man även behöver byta EGR-ventilen (avgasåterföringsventilen) i samband med om man byter ut eller gör rent som i mitt fall spjällhuset. För min EPC lampa lös också innan men efter bytet av ventilen så gick bilen hur fint som helst. Kanske värt att kolla?
Skriv svar