Efter att nu provkört några olika Octavia 2011, är det bara att konstatera att dom bullrar åt skogen för mycket för mig, så synd på en annars perfekt bil, men nu har jag en fundering?
Min handlare påstod att den bullrar mindre med "Dålig väg"-paketet pga längre fjädringsväg?
Sänkt fjädring med sportpaket brukar ju ge lite sämre komfort så helt orealistiskt verkar det inte kanske?
Bilarna jag testat har haft standardfjädring, men Dålig-vägpaketet hade jag tänkt ha på min tilltänkta Octavia innan jag skippade bilen på grund av bullret.
Men kan dålig-vägpaketet ge så bra resultat att "det duger" ?
Så synd med bullret på den bil jag redan sett som "min"
Hoppas nån som testat octavian med kanske tom de 4 olika sättningarna kan komma med relevant information!
dvs standard, sport(sänkt) scout, förhöjd (inte samma som scout har jag läst mig till)
Octaviabullret, skillnad på olika fjädringsalternativ?
-
Skodman
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Octaviabullret, skillnad på olika fjädringsalternativ?
Jag tycker att min -11:a med bensinmotor och sportfjädring har högre vägljud än min förra -06:a med dieselmotor och standardfjädring, men det kan KANSKE bero på att -11:an har lägre motorljud så man hör vägljudet tydligare?
(Samma däckstorlek 225/45-17)
Bilen blir naturligtvis tystare med smalare däck, men lite får man offra för utseendet ;)
(Samma däckstorlek 225/45-17)
Bilen blir naturligtvis tystare med smalare däck, men lite får man offra för utseendet ;)
-
Bil72
- Bilmodell: Audi A4 Avant 1,8 TS Quattro
- Kontakt:
Sv::Octaviabullret, skillnad på olika fjädringsalternativ?
Jag kör en Scout -11 med bensinmotor sedan Maj och tycker inte den bullrar så förskräckligt som dom gjort tidigare. Vi provade en Octavia av gamla modellen för ett antal år sedan men den föll bort p.g.a. vägbullret i motorvägsfart. Scouten har högt vägbuller på vissa underlag i motorvägsfart där vägen är extra grov och då låter det ibland besvärande. Men det är inte så att min gamla Audi A4 (-05) var knäpptyst den heller så ökningen i vägljud kompenseras nästan av minskning i motorljud. Sen är Octavian ljusår mer praktisk och ändå ihopskruvad nästan lika bra. Jag skulle inte byta tillbaka till "tysta" Audi som det känns just nu!
-
nilslennart
- Bilmodell: Skoda octavia 3
- Kontakt:
Vilka däck är bäst ur bullersynpunkt? Jag kör en oktavia 2010 160 TSI.
Lelle
Lelle
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
michelin energy saver tycker jag är tysta.
-
Gourmand
- Bilmodell: Citroen C5
- Kontakt:
Så hög profil som möjligt är det viktigaste. Aldrig lågprofildäck på en Octavia. Med standardprofil, absolut ej under 16" och ett däck som är känt för att ha låg bullernivå, kan det bli en någorlunda rimlig nivå - även på grov vägbeläggning. Glöm 17 och 18":s-däck på Octavia ! Det tycker jag i övrigt gäller för de allra flesta bilar.