Problemet med bilen (Octavia 1,6 -00) började egentligen strax efter att jag bytte fönsterhissen vä fram. Ett tag därefter hördes ett litet klock-klickande ljud som klickade i takt med belysningen i bakluckan. Ett tag senare slutade fjärrlåset att fungera, därefter elhissarna och belysningen i bilen. Centrallåset fungerade ibland. Igår, när tändningen var av men nyckeln i, åkte samtliga fönsterrutor ned -som att någon tryckte på alla elhissar samtidigt. De går inte att få upp igen då säkringen ryker direkt när man sätter i den (nr 14).
Efter att ha kollat lite här undersökte jag kabelhärvan som går till vä framdörr. Inga fel där. Kopplade även ur den via kontakten och jorden till vänster om kopplingen, samma sak med säkringen igen.
Någon som har något tips om vad som är fel eller vad man göra för att utesluta felkällor? I handboken står det att säkring 14 bara går till innerbelysningen, det är ju fel!
Man undrar även hur rutorna kunde åka ned då säkringen var trasig...
Det viktiga är att få upp rutorna igen men bäst vore ju om man kunde fixa allt (själv...)
Akut elfel
-
Ljungberg
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
mikaelbe
- Bilmodell: Skoda Octavia II FSI
- Kontakt:
Sv:Akut elfel
Kan det vara nåt jordfel i den nya fönsterhissen? Prova att dra ut anslutningarna till den.
-
Ljungberg
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Akut elfel
Nej jag drog ut alla anslutningarna till den men det blev samma sak ändå dvs säkringen gick direkt. Funderar på om felet kan ligga i bakluckan, då den är rätt rostig i nederkant. Någon annan hade problem med kablaget där läste jag.