Baklucka+mätare

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
AE
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Baklucka+mätare

Inlägg av AE »

Jag har en Octavia -00. Bakluckan har strulat ett tag och ibland inte gått att öppna men nu har den låst sig helt. Det går ju inte att öppna den inifrån heller. Sätter jag nyckeln i låset så kan jag öppna och låsa centrallåset men själva luckan går inte att öppna. Det känns som om handtaget "inte tar". Är det någon som vet hur man kan öppna den? Låssmed?

Alla mätare är också döda och vi har försökt laga det själv ett par gånger. Håller en månad eller så. Finns det någon i Kronoberg som lagar kombiinstrument? Har sett att man kan skicka iväg sitt kretskort också, bl a till OBD Tuning Karlstad. Någon som gjort det med gott resultat?

Har haft min Skoda sedan hon föddes och vill behålla henne än! ;)

Tack på förhand!
Draco
Kontakt:

Sv:Baklucka mätare

Inlägg av Draco »

själva öglan som låser bagageluckan har ju oftast en orange spak precis jämte.. kryp in plock bort den lilla luckan dra i spaken .. så får du upp den..
har du väl fått upp den kan du lossa själv centralmotor från låset så centralmotorn inte strular.. då kan du iallafall låsa manuellt..
för har motorn tjärvat så kan du inte låsa med nyckel om du inte lossa motorn får mekanismen

öppna luckan består av ett par delar. servermotorn, nyckelhålet (+nyckel så klart) och själva byglen som låser i höglan. ( den har en liten orange spak)

angående din mätare... har du kollat mektips.. hade liknade fel och löste det.. dock utan att jag visste att det fanns på mektipset.. men felet var på samma ställe.. funkar inte det så blir det faktist den dyra vägen.. lämna in..
AE
Kontakt:

Sv:Sv:Baklucka mätare

Inlägg av AE »

Vi har krupit in i skuffen men där finns ingen lucka, ingenting! För du menar att det skulle sitta någon orange grej på själva luckan? Insidan på luckan är helt slät.

Jag ska leta vidare om mätarna på mektips då! Tack!
mark.us
Bilmodell: Skoda octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Baklucka mätare

Inlägg av mark.us »

Hej på min baklucka så greppar ibland inte handtaget som det skall. Det brukar lösa sig om jag trycker tillbaka handtaget innåt och sedan låser och sedan låser upp igen.
AE
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Baklucka mätare

Inlägg av AE »

Mitt handtag känns helt löst, som att det inte greppar någonting alls. Vi har sprutat i 5-56 och ryck och tryckt men inget tycks hjälpa. Har du något du kan öppna på insidan av din lucka? Vet inte vad jag ska göra...
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Baklucka mätare

Inlägg av Malte »

Demontera klädseln på bakluckan eller i alla fall lossa den så kommer du åt låset o kan öppna luckan. Sen går det nog att lura ut vad som gått sönder.

Ekonomi lösningen av combiinstrumentet, är att ta ur säkring 15 (combiinstrument) då funkar allt utan klocka o trippmätare som nollställer sig varje gång tändningen stängs av. Prova o se om det funkar på din bil.
AE
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Baklucka mätare

Inlägg av AE »

Tack! Ska testa!
adandersson

Sv:Baklucka mätare

Inlägg av adandersson »

http://www.blocket.se/kronoberg/Hastighetsmatare_Nissan_King_Cab__99_38329801.htm?ca=21&w=1

Tror att jag var där för ett par år sedan och fick hjälp. Han tog 1000 kronor, vilket jag tyckte var rimligt. Han finns alltså cirka 5 mil från dig enligt ingfo.
adandersson

Sv:Sv:Baklucka mätare

Inlägg av adandersson »

[quote]http://www.blocket.se/kronoberg/Hastighetsmatare_Nissan_King_Cab__99_38329801.htm?ca=21&w=1

Jag var där för ett par år sedan och fick hjälp. Han tog 1000 kronor, vilket jag tyckte var rimligt. Han finns alltså cirka 5 mil från dig enligt ingfo.[/quote]
Skriv svar