tändspolar

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
malinczc
Bilmodell: Skoda Fabia compis
Kontakt:

tändspolar

Inlägg av malinczc »

Jag har haft problem med att tändspolarna går på min Skoda Fabia compis. Nu har jag beställt nya och tänkte försöka byta dessa. Svårigheterna började redan när jag skulle försöka kolla var tändspolarna sitter. Jag får inte bort plastkåpan som sitter över motorn.... Tycker det är konstigt att det ska vara så krångligt, man bör ju kunna byta åtminstone tändstiften själv på sin bil, och vad jag förstår så sitter även dom därunder. I instruktionsboken står det ju ingent om hur man avlägsnar kåpan heller.
Ni med liknande problem, hur gjorde ni?
Ochframförallt, hur får man bort den förbannade kåpan???
rollarocken
Bilmodell: Skoda Fabia Elegance TSI 86
Kontakt:

Sv:tändspolar

Inlägg av rollarocken »

På min förra skoda fabia 1.4 16V -02 så var det bara att dra kåpan uppåt. Den satt bara i "klämmor" i framkant och i bakkant, man fick ta i lite men det var bara att dra loss. Men vad har du för motor i din?
rollarocken
Bilmodell: Skoda Fabia Elegance TSI 86
Kontakt:

Sv:Sv:tändspolar

Inlägg av rollarocken »

[quote]På min förra skoda fabia 1.4 16V -02 så var det bara att dra kåpan uppåt. Den satt bara i "klämmor" i framkant och i bakkant, man fick ta i lite men det var bara att dra loss. Men vad har du för motor i din?[/quote]
Glömde bort att skriva att tändspolarna sitter på varje tändstift. Det ska nog bara va att dra loss även dom.
malinczc
Bilmodell: Skoda Fabia compis
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:tändspolar

Inlägg av malinczc »

Hejsan!
Det var precis som du sa, bara att ta i lite.
Snacka om att jag blev förvånad när jag såg att det bara var tre tändspolar, bilen är alltså trecylindrig... hade inte en aning. Tyvärr måste jag ändå in till verkstan och få lampan släckt, den lyser fortfarande. Men bilen låter bra nu, förutom hjullagren då som fortfarande måste bytas, det är visst lite meckigare för då måste man ha nåt specialverktyg.
Tack för hjälpen!
Skriv svar