Växellåda och tempmätaren

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Peter Olsson (Peter77)

Växellåda och tempmätaren

Inlägg av Peter Olsson (Peter77) »

Hej , Peter heter jag och är ny här på forumet . Jag har en Felicia 1,3 med vinande låda på 5:e växeln . Har läst om en mutter som kan släppa , undrar om det finns bilder på hur det ser ut innan jag river ner kåpan på sidan . Sen har jag ett problem till :) tempmätaren rör inte alls på sig , bytte tempgivaren idag och då steg den när bilen hade gått på tomgång ca 10 minuter . När jag sedan körde med bilen så åkte tempnålen ner i botten igen och steg inte mer . Tycker ändå att det är hyfsad värme i cupen . Kan det vara termostaten som är helkass tro ? Båda slangarna till kylet blir varma och vatten kommer ur skvaller slangen till expansions kärlet .
skoda
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Växellåda och tempmätaren

Inlägg av skoda »

Båda problemen är klassiska Felicia problem..

Du kan byta termostat, men räkna inte med att det blir helt hundra..
Dom här bilarna är lite svajiga i värmen.

Muttern är jätteenkel att byta! Bara att hänga upp lådan i ett spännband och sedan skruva loss locket/vxllådsfästet och dra åt/byta ut muttern.
Peter Olsson (Peter77)

Sv:Sv:Växellåda och tempmätaren

Okej , tack för svaret . Finns det någon bild på hur det ser ut innanför kåpan så man vet hur det ser ut ?
Peter Olsson (Peter77)

Sv:Sv:Sv:Växellåda och tempmätaren

Hej , bytte termostaten idag . Den låg i molekyler i termostat huset , nu funkar den riktigt . Gött e det !
Skriv svar