Skodas bullerproblem?

I detta forum skriver vi om Skoda Yeti.
Skriv svar
GUP
Bilmodell: Skoda YETI
Kontakt:

Skodas bullerproblem?

Inlägg av GUP »

Finns det någon tekniskt kunnig på forumet som eventuellt kan förklara varför det låter som det gör, även på senare modeller?
Vägljud som fortplantar sig upp i karossen och förstärks av mindre bra isolering? Jag tycker det borde sitta i hjulupphängningen, som inte optimalt spärrar bort bullret.
Synd på så rara ärtor som bilen är i övrigt, även om viss lindring finns i försämrad hörsel på båda öronen, arbetsskada.
/Gunnar
K-n.I.Röfvén
Bilmodell: Aldrig mer Skoda
Kontakt:

Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av K-n.I.Röfvén »

Dom är inte bättre än så!!
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv:Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av Malte »

Jag med fullgod hörsel upplever inte vår Yeti 2012 som bullrig trots 17 tummare. Då jämnför jag med liknande bilar som jag provkört VW Tiguan o Ford Kuga.

Faktum är att (säg gärna i mot om det låter helt galet) vissa hörselskador gör att en del av ljudbilden vissa frekvenser försvinner o andra frekvenser upplevs då som mer framträdande.
Med andra ord en hörselskadad person kan uppleva en bil som bullrigare.

Jag påstår inte att det är så i denna trådskapares fall, men det kan vara så, jag har en hörselskadad son o tillbringat mycket tid på hör-centralen o så vidare.
GUP
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av GUP »

Duhar säkert rätt, men jämfört med min gamla BMW 525 iAXT-92 års modell, 17500mil, bullrar Yetin betydligt mer.
Jag tror givetvis att det ligger något i frekvensområdes teorin, men har även tillbaka i tiden läst tester gällande Skoda generellt men även Yetin speciellt, Vi Bilägare till exempel, med påpekande om ovanligt bullrig.
/Gunnar
Blåbäret
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av Blåbäret »

Rent allmänt så är modernare bilar bullrigare än äldre. De låter oftast inte mer, men ju mer vridstyv som en kaross är desto svårare är det att filtrera bort alla irriterande vibrationsljud som fortplantas i karossen. Förr i tiden när karosserna var mindre vridstyva så var det enklare att göra dem tysta.

Min förra Octavia, en 07:a, var irriterande bullrig med dubbdäck, men Octavia fick bättre ljudisolering i samband med faceliften 2009, och min nuvarande Octavia 2011:a som det året fick ytterligare förbättrad ljudisolering upplever jag inte som onormalt bullrig. Det enda hoppet är alltså att kommande Yeti modeller är mindre bullriga.
hombre de nieve
Bilmodell: Skoda Yeti
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av hombre de nieve »

Hej,

Däcken har väldigt stor påverkan på bullret. Jag körde först med GoodYear Ultragrip Ice+ vilka gick mkt tyst dock fick jag aldrig någon balans på hjulen så de ojämnt. Efter det bytte jag till Nokian Hakkapelitta N och de bullrade ganska mkt och gick även mkt hårdare trots samma däcktryck, men de var helt runda. Man kan inte få allt. Kolla vilka däck du har på din Yeti och kolla runt på nätet vad folk säger om dem.
Nu är det dags att lägga på sommarhjulen och 17" så då får man jämföra med dem :)
Mårre
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av Mårre »

Min Yeti levererades i Januari med dubbfria Good Year UG Ice+ 215/60 16. Gick tyst och mjukt med dom. Med sommardäcken blev det dock annat ljud i skällan. Dunlop SP01 225/50 17. På jämn och slät asfalt är det inget fel på dom med på den dubbslitna asfalten bullar dom något sanslöst och vibrationer känns i ratt, pedaler och golv. Om dom här däcken är speciellt hårda och bullriga vet jag inte men bilen verkar vara känslig för däcksvalet.
GUP
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av GUP »

Jag håller med, det har gjort att när jag åker på dubbelfilig väg, väljer den fil (oftast ytterfilen) som är minst sliten av dubbdäck. Klart medveten om att det är ett trafikbrott, hela tiden med ett öga i backspegeln för att snabbt kunna ta mig till innerfilen.
Finns dock undantag, vägar som mam åtgärdar innerfilen på med nytt asfaltslager där är det en njutning att färdas.
Kan det verkligen enbart bero på däcken?? Bra det nya förslag som skall komma/kommer att däcken kommer att få en bullerredovisnng.
/Gunnar
ernt
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av ernt »

Det är väl inte ett lagbrott ?
Mårre
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skodas bullerproblem?

Inlägg av Mårre »

Jag stod inte ut med bullret med 17" fälgarna så jag vare tvungen att ta kostnaden och köpa nya hjul. (från bythjul.com - kan rekommenderas) Nu sitter det Michelin Latitude Tour HP 215/60 16 på i stället. Inte samma ljudnivå som med vinterdäcken men mycket bättre!
Milles-1234
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Re: Skodas bullerproblem?

Inlägg av Milles-1234 »

Köpte en ny skoda Octavia 2025 mild hybrid inte så nöjd ,vid gaspådrag låter det som det är hål i ljuddämpar röret och mycket biljud från gatan känns som dom glömt att isolera bilen, samt mycket skrap ljud från bromsarna vid inbromsning har nu kört 200 mil och gjort hårda inbromsningar för att se om det hjälper.
Min förra Octavia 2020 va mer en bil manuell inga konstiga ljud utifrån.
Är det flera som upplevt detta med den nya skoda Octavia.
Skriv svar