Prutmån på Octavia?
-
tommydl
- Kontakt:
Prutmån på Octavia?
Hej!
Är ny här på forumet och går och funderar på att köpa en Octavia, 1.6 med drivepaketet. Priset ligger ju på runt 144.000kr. Vad tror ni att man har för prutmån på en sådan? Kan man kräva att dom slänger med motorvärmare, stereo och v-däck i priset?
Är ny här på forumet och går och funderar på att köpa en Octavia, 1.6 med drivepaketet. Priset ligger ju på runt 144.000kr. Vad tror ni att man har för prutmån på en sådan? Kan man kräva att dom slänger med motorvärmare, stereo och v-däck i priset?
-
korpen
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Prutmån på Octavia?
hej!
Alltid lättare att få dom att slänga in tillbehör istället för att gå ner i pris . så jag skulle försöka. annars brukar det inte vara några problem att pruta i alla fall 8-10% prutade ner min RS (nybil) med 8% utan att änns försöka och fick motorvärmare med kupéutag monterat så visst går det att pruta.
Polaren prutade 10 %+ nya sommardäck + CDradio på begagnad Octavia kombi hos autoforum och även om det såg ut som om säljaren skulle börja gråta så fick dom ju igenom det efter lite förhandlingar :)
så Pruta på det finns mer marginaler än man tror.
Korpen :)
Alltid lättare att få dom att slänga in tillbehör istället för att gå ner i pris . så jag skulle försöka. annars brukar det inte vara några problem att pruta i alla fall 8-10% prutade ner min RS (nybil) med 8% utan att änns försöka och fick motorvärmare med kupéutag monterat så visst går det att pruta.
Polaren prutade 10 %+ nya sommardäck + CDradio på begagnad Octavia kombi hos autoforum och även om det såg ut som om säljaren skulle börja gråta så fick dom ju igenom det efter lite förhandlingar :)
så Pruta på det finns mer marginaler än man tror.
Korpen :)
-
Rscombi
Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
jag kommer nog inte vara till så mycket hjälp blir alltid blåst av alla
-
tommydl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Snackade just med en säljare på telefon, 159700:- för en Octavia Combi 1.6 med Drivepkt + CD, motorvärmare, v-däck. Då får jag ca 30.000 i inbyte för min gamla -93 Volvo 944GL (26000mil).
Vill inte trycka i en massa extra utrustning som man inte behöver, sänker hellre priset. Ska ringa och snacka med dem igen. De kan ju inte vara helt omöjliga :-)
Vill inte trycka i en massa extra utrustning som man inte behöver, sänker hellre priset. Ska ringa och snacka med dem igen. De kan ju inte vara helt omöjliga :-)
-
PTR
- Bilmodell: BMW 318i
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Grundtipset är ju att göra sin hemläxa och noga tänka igenom värdet av olika tillbehör och vad man kan tänka sig betala. Och sedan ta förhandlingen steg för steg.
Men se upp för påstådda priser för däck etc. Säljaren säger att däcken är värda 9000 kr inkl fälg, men man kan hitta dem på internetbutiker för under 6000 kr. Så värdera inte tillbehören för mer än vad DU kan skaffa dem för.
Speciellt lurigt är att förhandla in lm-fälgar. Var tar plåtfälgarna som satt orginal vägen? Jag vet flera som köpt bil på detta sätt och inte blivit kompenserade! Helt plötsligt var affären ca 2000 kr sämre...
Är det inte en bättre affär att vänta på nya Octavian?
Flera undersökningar visar att det INTE lönar sig att köpa en gammal modell trots att den sänks ned 20-25 000 kr. Denna prisskillnad kvarstår och man får snart en bil som känns riktigt gammal.
Men sedan slipper man ju barnsjukdomar och Octavia I är ju en trevlig bil! Och den nya finns inte här än - och ännu mindre i kombi...
MVH/Peter
Men se upp för påstådda priser för däck etc. Säljaren säger att däcken är värda 9000 kr inkl fälg, men man kan hitta dem på internetbutiker för under 6000 kr. Så värdera inte tillbehören för mer än vad DU kan skaffa dem för.
Speciellt lurigt är att förhandla in lm-fälgar. Var tar plåtfälgarna som satt orginal vägen? Jag vet flera som köpt bil på detta sätt och inte blivit kompenserade! Helt plötsligt var affären ca 2000 kr sämre...
Är det inte en bättre affär att vänta på nya Octavian?
Flera undersökningar visar att det INTE lönar sig att köpa en gammal modell trots att den sänks ned 20-25 000 kr. Denna prisskillnad kvarstår och man får snart en bil som känns riktigt gammal.
Men sedan slipper man ju barnsjukdomar och Octavia I är ju en trevlig bil! Och den nya finns inte här än - och ännu mindre i kombi...
MVH/Peter
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
den "nya" octavian ska det komma en kombi version till ca 6 månader efter sedan versionen *så jag kan iallafall* vänta :D
hoppas bara den kommer finnas i 1.8T 4x4 (el varför inte 2.0T :P )
hoppas bara den kommer finnas i 1.8T 4x4 (el varför inte 2.0T :P )
-
tommydl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Har inte tid att vänta på nya Octavian, dessutom antar jag att den kommer hamna någon prisklass över den nuvarande.
Med lite tur så kommer jag imorgon eftermiddag vara Skoda ägare :-) min första *nya* bil!
Det blev en Octavia 1.6 Combi med Drive paketet, Grafitgrå metallic.
Med lite tur så kommer jag imorgon eftermiddag vara Skoda ägare :-) min första *nya* bil!
Det blev en Octavia 1.6 Combi med Drive paketet, Grafitgrå metallic.
-
The Weasel
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Man får väl gratulera till ett bra bilval då :)
-
GinTonic
- Bilmodell: Octavia Combi RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Fick du nån leveranstid på din nya bil?
-
tommydl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Jepp, de skulle fixa den klar till idag!
-
GinTonic
- Bilmodell: Octavia Combi RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Grattis då!
Då köpte du en bil som fanns "hemma" då eller?
Vill ha min nu..........
Då köpte du en bil som fanns "hemma" då eller?
Vill ha min nu..........
-
tommydl
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Hej!
Jepp, ringde runt till lite olika Skoda försäljare här i Norr och Västerbotten, de hade precis den jag ville ha i lager i Skellefteå så där köpte jag. Hämtade den igår! :-)
Enda problemet var att batteriet var dött när jag skulle köra därifrån, fast enligt säljaren är det vanligt att de laddar ur när de stått i bilhallen ett par veckor.
Jepp, ringde runt till lite olika Skoda försäljare här i Norr och Västerbotten, de hade precis den jag ville ha i lager i Skellefteå så där köpte jag. Hämtade den igår! :-)
Enda problemet var att batteriet var dött när jag skulle köra därifrån, fast enligt säljaren är det vanligt att de laddar ur när de stått i bilhallen ett par veckor.
-
The Weasel
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Prutmån på Octavia?
Ja speciellt om dom inte har tagit av nån batterikabel.....