Dragkrok

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
tsi64
Bilmodell: Skoda Oktavia
Kontakt:

Dragkrok

Inlägg av tsi64 »

Hej, har nyss köpt mig en Oktavia kobi av årsmod -10
Ska fixa dit en dragkrog så jag kan dra kärran min, undrar nu var man hittar kabelsats till bilen för en bra peng, kroken tycker jag att jag hittat med rätt kurs, är det någon som har en kabelsats liggandes eller har förslag var man hittar en till rätt pris. Bilen har backsensor.
Blåbäret
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Dragkrok

Inlägg av Blåbäret »

Det går inte att hitta en originalelkabelsats till något vettigt pris, men jag ser att autoexperten säljer någon slags universal elkabelsats som kanske fungerar, 1500 kr för en 7-polig och 1700 kr för en 13-polig.

Problemet med originalkabelsatsen är inte priset utan att det är ett större helvete att montera den. Man måste dra en ny kabelstam från bakom instrumentpanelen till bakändan av bilen och dessutom programmera om datorerna i bilen. Detta för att alla finesser ska fungera ifall en släpkärra är tillkopplad (motorfläkten startar tidigare, ESP stabiliserar släpet, bortkoppling av backsensor och dimljus, stöldlarmet övervakar släpet, bilen varnar för trasiga lampor på släpet och kanske ytterligare någon grej). Ifall bilen är elektriskt förberedd för dragkrok så tror jag att kabelstammen är dragen från fabrik, men bilen måste lik förbannat programmeras om. De priser jag har fått när jag frågade Skoda för något år sedan är ca 9500 kr monterat och klart ifall bilen är förberedd och 10500 kr ifall bilen inte är förberedd, för en avtagbar originaldragkrok med en originalelkabelsats.

Allt jag har skrivit ovan gäller originalgrejer. Det som autoexperten säljer är universalgrejer som inte behöver programmeras in, och som inte har originalets finesser. Jag har ingen aning hur pass bra dessa fungerar, men är lite skeptisk.
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Sv:Sv:Dragkrok

Inlägg av bassebas »

Skoda säljer även westfalia/monoflex 1800 för kabelsats funkar kanon (måste kodas). www.skodatillbehor.se
Även westfalias krok kan rekommenderas.
Billigare att beställa från till exempel pf jones i england www.pfjones.co.uk de har även billiga universal satser som ej behöver kodas.
Koda kan man göra själv med hjälp av vag-com/vcds eller liknande.
zwoachtzig
Bilmodell: Skoda Octavia 1,6 TDI Greenline
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dragkrok

Inlägg av zwoachtzig »

Kan du beskriva hur jag går till väga? Vad är vag-com/vcds?
Vore ju lysande att kunna programmera för draget själv!

Jag är i full gång med att montera draget, elen till instrumentbrädan kvar i skrivande stund.
zwoachtzig
Bilmodell: Skoda Octavia 1,6 TDI Greenline
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dragkrok

Inlägg av zwoachtzig »

[quote]Kan du beskriva hur jag går till väga? Vad är vag-com/vcds?
Vore ju lysande att kunna programmera för draget själv!

Jag är i full gång med att montera draget, elen till instrumentbrädan kvar i skrivande stund.[/quote]

Googlade lite, har tidigare bara kört gammelbilar, vet nu vad vcds är för nåt.
Hamnade på en sida men måste veta vad det är jag ska ladda ner?
Och jag antar att jag behöver nån sladd att koppla in bilskrället med. Vad heter den sladden å var kan man köpa såna?
Bilen är en 2010 Octavia 1,6tdi Greenline.
Skoda-Kongo
Bilmodell: Octavia Combi TDI 1.6CR
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dragkrok

Inlägg av Skoda-Kongo »

Hej,

jag monterade nyligen en Wesfalia monoflex med tillhörande gör-det-själv-kit från dragkrokslagret på min Combi-10, kostade strax över 4000 kr. Monteringen av kroken gick smidigt och det enkla GDS-kitet fungerar bra. Givetvis får jag inte automatisk bortkoppling av backsensorerna eller några andra av de fina funktionerna som fås med riktig kabelstam + omprogrammering, men om man som jag bara använder draget för att köra till tippen eller hämta byggmaterial så är det en OK lösning. Parkeringshjälpen är ju bara att stänga av med knappen när man lägger i backen.

/Jens
Blåbäret
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dragkrok

Inlägg av Blåbäret »

[quote]Parkeringshjälpen är ju bara att stänga av med knappen när man lägger i backen.
[/quote]
Då har du parkeringshjälp både fram och bak, eller hur?
Ifall du bara har parkeringshjälp bak så finns det ingen avstängningsknapp. Jättesmart gjort.
Skoda-Kongo
Bilmodell: Octavia Combi TDI 1.6CR
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dragkrok

Inlägg av Skoda-Kongo »

Ahh... Jo, jag har det både fram och bak. Frågade f.ö. dragkrokslagret om deras modellanpassade kabelpaket, men de menade på att har man knapp är det ingen vits med deras variant, den skulle inte funka bra då. Givetvis är det ju så att de inte säljer prylar som är avstämda tillsammans med VW/Skoda, men de var iaf. ärliga nog att inte rekommendera mig att köpa den om jag hade knapp.

/Jens
Skriv svar