Hej!
Jag är ny på forumet och hoppas kunna bolla lite saker kring min Skoda här.
Vid ett flertal tillfällen så har jag upptäckt små sprickor vid svetsfogar på min Octavia -10, en vid taket fram och några kring bakluckan. Dessvärre har det även bildats lite rost vilket har krävt borttag av denna, zinkgalv och ny lack.
Min fundering: Upplever fler än jag detta problem och är det verkligen så dålig kvalité på grejorna? Det är ju svårt att upptäcka och det kan ju hinna bildas en del rost om det inte hittas och åtgärdas i tid. Det knepiga är att vissa av dessa fogar knappt är utsatta för väder och vind.
Sprickor i lacken vid svetsfogar
-
The_spindoctor
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 mpi -10
- Kontakt:
-
mikaelbe
- Bilmodell: Skoda Octavia II FSI
- Kontakt:
Sv:Sprickor i lacken vid svetsfogar
Jag har inte upptäckt några sprickor i lacken vid svetsfogar på min 2006. Däremot har det blivit en del rost på andra ställen. Bl a har bakre stötfångaren gnagt på skärmkanterna så att det är en hel del rost där. Sen ser det ut som att det snart blir ett rosthav på undersidan/yttre delen av dörrarna. Det samlas en hel del vatten i dörrarna, när jag inte kör så mycket och den står i en lätt uppförsbacke så att inte vattnet rinner ut genom dräneringshålen. Men den är ju 7 år gammal så det är väl inte så konstigt. Men min Nissan Primera hade mindre rost trots att den var 11 år gammal när jag sålde den, dock var den ju rostskyddsbehandlad.
-
The_spindoctor
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 mpi -10
- Kontakt:
Sv:Sv:Sprickor i lacken vid svetsfogar
Tack för responsen. Grejen med sprickorna är att dom är jättesvåra att upptäcka. Det blir mest en otrevlig överraskning när rosten kommer. Det känns lite knepigt med lacksprickor på en hyffsat ny kärra. Jag har ju inga garantier kvar så jag kan inte gnälla hos Skoda heller.
Jag har också vatten i dörrarna som rinner ut när man öppnar dem. Verkar vara som det ska enligt VAG. Fast står bilen längre perioder under 7 års tid med en massa fukt i dörren, så nog blir det rost efter ett tag. Tråkigt för andrahandsvärdet dock.
Jag har också vatten i dörrarna som rinner ut när man öppnar dem. Verkar vara som det ska enligt VAG. Fast står bilen längre perioder under 7 års tid med en massa fukt i dörren, så nog blir det rost efter ett tag. Tråkigt för andrahandsvärdet dock.
-
Thomas_7
- Bilmodell: Skoda octavia 2.0 tdi 2006
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sprickor i lacken vid svetsfogar
har själv en octavia 06:a.
Att rostskydda sina bilar är något vag inte kan.
KÖpte bilen när den var 4 år gammal och den hade mängder av framförallt lacksläpp i trösklar som inte ens min 30 år gamla entusiastsaab är i närheten av.
Så har stör man sig mycket på rost ska man nog inte köra vare sig skoda vw eller till och med audi...
Men dem är ju inte ensamma.
Att rostskydda sina bilar är något vag inte kan.
KÖpte bilen när den var 4 år gammal och den hade mängder av framförallt lacksläpp i trösklar som inte ens min 30 år gamla entusiastsaab är i närheten av.
Så har stör man sig mycket på rost ska man nog inte köra vare sig skoda vw eller till och med audi...
Men dem är ju inte ensamma.