Oljetryckslampan blinkat

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
PeterDalarna
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Oljetryckslampan blinkat

Inlägg av PeterDalarna »

Skoda Fabia 14, MPI -00, med 16.000 mil, går perfekt.
I juni byttes olja samt oljefilter (riktig kvalitetsolja Mobil).

Igår började under körning röda oljetrycklampan blinka och pipa.
Jag stannade, fyllde på medhavd olja, ca. 1 liter. Körde lite till och blinket och pipet kom tillbaks, jag - rullade - i stort sett, då in till vägkanten, där den fått stå ett dygn.

Idag startade jag bilen på nytt och lät den stå på tomgång - inget varningstjut idag. Gasade upp motorn några gånger (fortfarande stillastående) men inget varningstjut. Konstigt!

Kan den ha sörplat drygt en liter olja i sommarvärmen sedan oljebytet i juni, är det normalt, och den påfyllda oljan igår inte hunnit rinna "på plats"?

Nu är jag ännu mer villrådig; skall jag montera beställd oljetrycksgivare eller? Annars har jag hört om klegg i silen till oljepumpen, och om oljetrycket är bra och varningarna tjuter - att det är kabelhärvam som "duschat" och ärgat/skrupmnat, dock inte här, tydligen?!

Några liknande erfarenheter där ute att dela?
/Peter
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Oljetryckslampan blinkat

Inlägg av andreas1 »

Kan bara svara allmänt.
Om du tappat oljetryck brukar det typ knacka låta märkligt.
Att den druckit 1 lit sen nån viss tid är oviktigt frågan är på hur många mil.
Men troligtvis är något fel.
Oljan ska kollas edter en stund avstängd bil för att all olja ska rinna ner.
Jag hade kopplat in oljetrycksmätare för att se om trycket är ok.
När lampan lyser är det långt gånget.
Anledningar till dessa problem är många, oftast dåligt servad el igensatt vevhusvent.
Det enda säkra är att kör för allt i världen inte med tänd lampa
PeterDalarna
Kontakt:

Sv:Sv:Oljetryckslampan blinkat

Inlägg av PeterDalarna »

Tack för ditt svar.

Har idag, på inrådan av flera mekare, fått oljetrycksgivaren bytt, vilket fel det verkar ha varit. Jag har sedan kört en dryg mil och inget varningstjut eller blink från oljetryckslampan.

Angående oljan, så har den då inte dragit ca en liter sedan bytet i juni, utan det var jag som hällde i extra olja när oljetryckslampan började lysa och det pep, utan att få kläm på den faktiska oljenivån innan påfyllning (hör och häpna), med resultat att det idag finns drygt en liter olja för mycket i motorn, att förbränna (aldrig bra med för mycket).

En sa, att man kan tappa ut litet olja, men jag kan köra och förbränna denna, rätt eller fel kan man fråga sig? Kan då komma att visa varning från motorlampan om felaktiga lambdavärden, om oljan läcker in i ventilerna, tills dess den förbränts och värdena stabiliserats. ./.
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Oljetryckslampan blinkat

Inlägg av fyramyra »

på min Octavia-04 lyser först oljelampan med gul färg..då kan man köra ett antal mil ändå...bra,för då blir man varnad innan det lyser rött.. har råkat ut för detta,och det var en bra varningsgrej,tycker jag..!!
Sudden66
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Oljetryckslampan blinkat

Inlägg av Sudden66 »

Hej Peter, jag har exakt samma problem med min Fabia. Kommer du ihåg var oljetrycksgivaren satt?
Skriv svar