Jag har en sprillans ny Skoda Octavia3 med Boleroradio. Vid ett par tre tillfällen har det under färd kommit ett tutande ljud från Bolerodelen, fast den har varit avstängd. Ljudet försvinner efter några sekunder. Det syns ingen varningssymbol. Har ni några funderingar?
När jag , utan att tändningen är påslagen, men med tändnyckeln i, sätter på bolerodelen och börjar spela en CD syns på displayen en batterifunktion. Vad kan den visa? Den finns inte förklarad i bruksanvisningen.
Lellle
nya octavia3
-
nilslennart
- Bilmodell: Skoda octavia 3
- Kontakt:
-
msw
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:nya octavia3
Tutandet du hör är en varningssignal från bilens komfortsystem.
D v s, det systemet som styr all elektronik i bilen. Lämna in den på verkstan med krav på åtgärdande - så ska inte en ny bil uppföra sig. Givetvis ska du ha en lånebil utan ersättning under tiden.
D v s, det systemet som styr all elektronik i bilen. Lämna in den på verkstan med krav på åtgärdande - så ska inte en ny bil uppföra sig. Givetvis ska du ha en lånebil utan ersättning under tiden.
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:nya octavia3
Det är en varning att batterispänningen börjar bli låg. Funktionen är inbyggd i radion och skiljer sig från övriga bilen, brukar låta som "gong, gong, gong". Ifall det uppträder under färd kanske du skulle kolla upp batteri och laddning, men om det bara hörs det första när du sätter på tändningen behöver nog bara batteriet en extra underhållsladdning med batteriladdare -kanske kör du mycket kortsträckekörning så batteriet inte hinner laddas upp tillräckligt.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:nya octavia3
Stäng av era "coming home" samt "leaving home" funktion.
En helt onödig funktion som enbart minskar batteri effekten.
Jag fick byta mitt batteri på en helt ny bil jag hade på grund av
denna funktion. (Som inte går på garanti, då batteri är en slit vara på bilen) Speciellt dom som kör korta sträckor, full sätes värme på, bak rute värme, ratt värme, med mera.
Alla dessa komfort saker speciellt värme slingor drar något fruktansvärd mängder ström styrka, och kör man då korta sträckor då är det inte så konstigt att batteriet inte mår bra.
Köp en CTEK laddare med en batteri spännings visare, tre blinkaden dioder, rött, gult, grönt. Du kan också enkelt koppla in laddaren in denna.
Värt pengarna, med tanke på att ett nytt batteri med AGM funktion kostar en 1700-2000 kr.
Daniel
En helt onödig funktion som enbart minskar batteri effekten.
Jag fick byta mitt batteri på en helt ny bil jag hade på grund av
denna funktion. (Som inte går på garanti, då batteri är en slit vara på bilen) Speciellt dom som kör korta sträckor, full sätes värme på, bak rute värme, ratt värme, med mera.
Alla dessa komfort saker speciellt värme slingor drar något fruktansvärd mängder ström styrka, och kör man då korta sträckor då är det inte så konstigt att batteriet inte mår bra.
Köp en CTEK laddare med en batteri spännings visare, tre blinkaden dioder, rött, gult, grönt. Du kan också enkelt koppla in laddaren in denna.
Värt pengarna, med tanke på att ett nytt batteri med AGM funktion kostar en 1700-2000 kr.
Daniel