Service pris

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Matzio
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Service pris

Inlägg av Matzio »

Hallå!

Mina föräldrar har en Fabia och jag tänkte fråga andra som har en sådan här om deras erfarenheter om servicen på bilen.

Nyligen gjorde mina föräldrar en service på bilen. Mor trodde det var den på 3000 mil, låter rimligt.
Innan de lämnade in den frågade de vad det ungefär skulle kosta. De fick aldrig något svar och när de hörde igen senare blev svaret att det gick inte att uppskatta.
Va...? En sådan service på denna bil och årsmodell måste ha gjorts tidigare, någon ungefärlig siffra borde man kunna få?

Servicen kostade över 8000 kr. För mig låter det väldigt mycket.
Efter en mindre chock frågade far varför det kostade så mycket, då fick han svaret att Fabia årsmodell 2009-2012 (tror jag det var) var extra dyra att göra service på.
De har även en nyare Volvo och motsvarande service gick på ungefär halva priset. Kan upplysa om att Fabian är av enklaste modell, inga fina finesser i den. Det har Volvon.
När han stod på sig och fortsatte fråga fick han biobiljetter som "tröst".
Väldigt dyra biljetter...

När jag sökt på nätet har jag inte hittat något liknande. Vad jag sett har folk haft service på omkring 5000 kr, och då tycker responsen att det är mycket.

Ni andra som har en sådan här bil och årsmodell, eller känner någon som har en.
Är det vanligt att servicen kostat så mycket?
Någon som vet varför just de här årsmodellerna skulle vara extra dyra att göra service på?

En annan sak som inte har med ovanstående att göra är att en av fönsterhissarna slutat fungera. Den vill bara ibland.
Det skulle gå på 6000 kr att fixa problemet. De kunde inte veta om det var slave eller master (hiss motor eller något) som det var fel på och skulle vara tvungna att byta allt.
Seriöst att det skulle kosta så mycket och inte gå att identifiera felet?

Detta är Volkswagen i Helsingborg.
fabbe1
Kontakt:

Sv:Service pris

Inlägg av fabbe1 »

Det verkar mycket konstigt och orimligt, verkstan måste självklart ge ett pris på en så vanlig sak som service, och att vissa årsmodeller av Fabia, som är en mycket enkel bil, skulle vara dyrare verkar vara en mycket dålig ursäkt för ett helt vansinnigt pris, om det verkligen bara är en 3000mil service och inget annat som behövde bytas.
Tony
skoda elegance

Inlägg av skoda elegance »

Låter som "ockerpris" !! Har själv en Fabia 2010 TDI och en stor service (6000 mil) kostade 4700:-...det som gjordes var olja + filter..Kupefilter,luftfilter,byte av bromsvätskan,allmän inspection av slitagedelar drivknuts damasker..m.m
Servicen gjordes på mullers där bilen köptes..
msw
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Service pris

Inlägg av msw »

I köping kostar stora servicen på Fabia med DSG service 5300.-
Helsingborg är den typ av verkstad som ger dåligt rykte till branchen!
De har helt klart lurat dina föräldrar. Enligt lag måste de ge ett pris på arbetet och om något utöver dyker upp måste de kontakta kunden.
Jag skulle vända mig till komunens konsumentvägledare med den fakturan.
Matzio
Kontakt:

Inlägg av Matzio »

Tack så mycket för svaren!
Trevligt att höra vad det kostat för andra vid liknande service på andra ställen i landet.
Jag hade förstått om det kostat så mycket om det vore att de lagat fönsterhissen med, men som jag förstått det är det vanlig service.
Ska prata med dem.
Känner en på konsumentrådgivningen i Helsingborg, se om han har något att säga.
Mattixx
Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Service pris

Inlägg av Mattixx »

Hejsan!

Var det verkligen bara underhållsservicen i alla de pengarna och inte reparation oxå?
Har inte samma erfarenhet av Helsingborg. Konstigt du inte fick pris på de före, de e ju lag. Brukar alltid få pris före jag servar iaf.
Nu har de hyfsat ok priser tycker jag fast det är sura pengar. Det finns många småverkstäder som är billigare men jag vill gärna att det ska va Skoda kunnigt folk som gör de.
Skriv svar