Luft i kylsystemet
-
Helleman
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Luft i kylsystemet
Hej
Bytte topplockspackning på min Fabia -02 1,4 Mpi i helgen.
Med packningsbytet bytte jag även kylarvätskan och det verkar som att jag fått in luft i systemet. När jag står still på tomgång går motortempen upp, men när jag börjar köra så faller tempmätaren tills den är i bott på kalla sidan.
Jag tror jag vet var jag gjorde bort mig; jag följde instruktionerna hur man fyller på kylarvätskan från Haynes-manualen och jag varmkörde motorn så att kylarfläkten gick igång, så så långt funkar allt fint. Dock hade jag fyllt på lite mycket vätska då jag trodde att mer skulle gå åt, så i min dumhet försökte jag tappa ur lite vätska vilket jag gjorde på avtappningsventilen i botten av kylaren. I och med detta måsta jg ha dragit in luft i systemet och det var efter detta jag tog en provtur och såg att tempen började sjunka när jag körde.
Så till min fråga, hur får jag bort luft ur systemet på bästa sätt?
Bytte topplockspackning på min Fabia -02 1,4 Mpi i helgen.
Med packningsbytet bytte jag även kylarvätskan och det verkar som att jag fått in luft i systemet. När jag står still på tomgång går motortempen upp, men när jag börjar köra så faller tempmätaren tills den är i bott på kalla sidan.
Jag tror jag vet var jag gjorde bort mig; jag följde instruktionerna hur man fyller på kylarvätskan från Haynes-manualen och jag varmkörde motorn så att kylarfläkten gick igång, så så långt funkar allt fint. Dock hade jag fyllt på lite mycket vätska då jag trodde att mer skulle gå åt, så i min dumhet försökte jag tappa ur lite vätska vilket jag gjorde på avtappningsventilen i botten av kylaren. I och med detta måsta jg ha dragit in luft i systemet och det var efter detta jag tog en provtur och såg att tempen började sjunka när jag körde.
Så till min fråga, hur får jag bort luft ur systemet på bästa sätt?
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Luft i kylsystemet
Den luftar sig själv !
Min gissning är att din kylvätsketermostat är def.
Min gissning är att din kylvätsketermostat är def.
-
Helleman
- Kontakt:
Sv:Sv:Luft i kylsystemet
Fast att det skulle ske precis samtidigt som jag byter kylvätska låter lite väl osannolikt kan jag tycka.
Men luftar det verkligen sig självt? I Haynesmanualen stod det en procedur för att få bort luften vid påfyllning. Dock är jag osäker på om den proceduren funkar om man fått in luft när jag redan fyllt på så som jag beskrev?
Men luftar det verkligen sig självt? I Haynesmanualen stod det en procedur för att få bort luften vid påfyllning. Dock är jag osäker på om den proceduren funkar om man fått in luft när jag redan fyllt på så som jag beskrev?
-
Helleman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Luft i kylsystemet
Mätte upp tempgivaren och den var ok.
Lät bilen stå på hög tomgång och efter ett bra tag så lyckades jag få upp tempen så att kylarfläkten gick igång. Tog en sväng och hade bra temp och mycket värme in i kupén. Efter en bits körning började tempen falla igen och även värmen in i kupén föll drastiskt. Körde hem och kände på slangarna och de var betydligt svalare och mätte på tempgivaren igen och dess värde tydde på att den kände av en lägre temperatur.
Kan endast dra slutsatsen att termostaten gått sönder och är öppen hela tiden. Den måste ha tagit stryk av att all kylarvätska gick åt in i motorn när topplockspackningen gick sönder.
Eller vad tror ni?
Lät bilen stå på hög tomgång och efter ett bra tag så lyckades jag få upp tempen så att kylarfläkten gick igång. Tog en sväng och hade bra temp och mycket värme in i kupén. Efter en bits körning började tempen falla igen och även värmen in i kupén föll drastiskt. Körde hem och kände på slangarna och de var betydligt svalare och mätte på tempgivaren igen och dess värde tydde på att den kände av en lägre temperatur.
Kan endast dra slutsatsen att termostaten gått sönder och är öppen hela tiden. Den måste ha tagit stryk av att all kylarvätska gick åt in i motorn när topplockspackningen gick sönder.
Eller vad tror ni?
-
Helleman
- Kontakt:
Sv:Sv:Luft i kylsystemet
[quote]Den luftar sig själv !
Min gissning är att din kylvätsketermostat är def.[/quote]
Hehe, ser nu att jag läste fel, läste tempgivare och inte termostat, sorry.
Men då har vi kommit fram till samma slutsats iaf. :-)
Har skaffat en ny termostat nu och ska ut och byta.
Min gissning är att din kylvätsketermostat är def.[/quote]
Hehe, ser nu att jag läste fel, läste tempgivare och inte termostat, sorry.
Men då har vi kommit fram till samma slutsats iaf. :-)
Har skaffat en ny termostat nu och ska ut och byta.
-
Helleman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Luft i kylsystemet
Jo visst var termostaten trasig, den ramlade isär när jag tog loss den. Problemet är bara att termostathuslocket som själva termostaten sitter i också var trasigt och jag hade bara köpt en separat termostat. Det som gått sönder på termostathuslocket var öglorna som håller spännet som i sin tur håller fjädern. Frågan som då dök upp i mitt huvud; var har plastbitarna tagit vägen?
Jag spolade rent kylaren och sen motorn, både med värmekranen till värmepaketet öppet och stängt, men jag fick inte ut några plastbitar.
Var kan dessa ha hamnat och vad för skada kan dom åsamka? Finns det någon slags grovsil i vattenpumpen?
Jag spolade rent kylaren och sen motorn, både med värmekranen till värmepaketet öppet och stängt, men jag fick inte ut några plastbitar.
Var kan dessa ha hamnat och vad för skada kan dom åsamka? Finns det någon slags grovsil i vattenpumpen?
-
Malte
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Luft i kylsystemet
Nej, det finns ingen grovsil !
-
Helleman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luft i kylsystemet
Så jag måste hitta plastbitarna alltså? :-(
-
Malte
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luft i kylsystemet
Nej ! Jag har bytt många termostater utan att hitta plastbitarna dom har inte gjort någon skada som jag känner till !
-
Helleman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luft i kylsystemet
[quote]Nej ! Jag har bytt många termostater utan att hitta plastbitarna dom har inte gjort någon skada som jag känner till ![/quote]Jaha ok, det var skönt att höra! Tänkte iaf prova att spola en gång till fast åt andra hållet. Men om inte det hjälper så började jag fundera på hur långt jag skulle behöva gå för att hitta dom, riva motorn liksom.
Men då behöver jag inte göra det då. :-)
Tack för det Malte!
Men då behöver jag inte göra det då. :-)
Tack för det Malte!
-
Helleman
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Luft i kylsystemet
Då har jag bytt termostat med termostathuslocket också och nu funkar allt som det ska vad det verkar. Känns nästan som om bilen går bättre nu än innan packningsbytet, men det är kanske bara inbillning. :-)