Infällbara speglar

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
ekaa
Bilmodell: Skoda Octavia II Elegance 2,0 TDi
Kontakt:

Infällbara speglar

Inlägg av ekaa »

Hej.

Nyligen ny stolt ägare till en Skoda Octavia II Elegance 2,0TDi och vi hittar nya roliga funktioner i bilen varje dag.

Vad jag kan förstå så är det väldigt vanligt med infällbara speglar på min årsmodell 2007 men är det standard? Hur ser knappen ut vid förardörren om den har möjlighet till infällning? Jag vill veta om mina är trasiga eller om det helt enkelt saknas på min. Har nämligen försökt att fälla in speglarna manuellt men vågar inte ta i om det nu skulle vara så att funktionen finns men kanske ej fungerar.

M.V.H
Ekaa
ekaa
Bilmodell: Skoda Octavia II Elegance 2,0 TDi
Kontakt:

Sv:Infällbara speglar

Inlägg av ekaa »

Måste tillägga att jag även testat att hålla in knappen på fjärrlåsdosan samt att bilen är begagnad så därför jag inte har koll på alla roliga funktioner.
bjorn.krona@hotmail.com
Bilmodell: Octavia 1,4 TSI
Kontakt:

Sv:Sv:Infällbara speglar

Inlägg av bjorn.krona@hotmail.com »

Har en Octavia årsmodell -09 med denna funktion. Vid låsning håller man knappen intryckt typ 10 sekunder tills backspeglarna fälls in. När man låser upp bilen och vrider om tändningsnyckeln fälls speglarna ut automatiskt. Denna funktion kanske inte finns på alla årsmodeller och varianter ?

En annan liknande funktion är att om man håller låsknappen intryckt vid öppning så vevas alla rutor ned i botten. Har hänt mig av misstag vid ett par tillfällen vilket inte är så bra. Gissar att funktionen tagits fram för länder med varmare klimat för att hinna vädra ut het luft lite i förväg. I Sverige finns inte behovet och stöld-/skaderisken ökar om man oavsiktligt trycker på knappen, t ex i en trång byxficka.
Skriv svar