Fylla på växellådsolja

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Skriv svar
skodaracer
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Fylla på växellådsolja

Inlägg av skodaracer »

Hejsan alla Skoda lovers.

Hur lossar man hastighetsvajern, utan att plastdrevet ramlar ner i lådan?, Gäller en -99/00. Behöver fylla på växlåd-olja.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av andreas1 »

Lossa den lilla skruven o dra rakt upp.
Du använder pkastdrevet som nivågivare.
skodaracer
Kontakt:

Sv:Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av skodaracer »

[quote]Lossa den lilla skruven o dra rakt upp.
Du använder pkastdrevet som nivågivare.[/quote]

Är det ingen risk att drevet lossar då ?
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av andreas1 »

Det sägs att risken finns men har aldrig hänt mig.
Lyfter den ca 3 ggr om året o första gången satt den så jag fick vålda ut den.
Sliter man upp den alt drar snett finns det säkert en risk.
dansve
Bilmodell: Skoda Felica
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av dansve »

Kan någon svara på vad det är för bytesintervall på växellådsoljan? Min Felicia 1,3 har precis gått 15 000 mil och har fått för mig att det börjar bli dags.

Vad säger ni om Biltemas växellådsolja? Någon som har erfarenhet? Den uppfyller kraven så vitt jag förstår och kostar bara typ 99 kr/L
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av fabbe1 »

Jag har kört med Biltemas helsyntet motorolja i en Golf Tdi -96 i 25000mil utan problem, så om oljan har dom specifikationerna som krävs för din bil så är det naturligtvis helt OK.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av andreas1 »

Vad jag vet finns ingen bytesintervall..
Men aldrig fel att byta.
Biltemas funkar ang att dom uppfyller kraven så kolla noga för deras motorolja möter bara kraven, det gör spillolja oxå.
Inte sagt att det är dåligt bara att det ej kontroleras på labratorie som dyrare märke.
Vissa biltillverkare rek motorolja .
Jag har kört motorolja atf olja o biltemas olja för låda o bakaxel o min rullar än utan missljud el problem.
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av fabbe1 »

[quote]Vad jag vet finns ingen bytesintervall..
Men aldrig fel att byta.
Biltemas funkar ang att dom uppfyller kraven så kolla noga för deras motorolja möter bara kraven, det gör spillolja oxå.
Inte sagt att det är dåligt bara att det ej kontroleras på labratorie som dyrare märke.
Vissa biltillverkare rek motorolja .
Jag har kört motorolja atf olja o biltemas olja för låda o bakaxel o min rullar än utan missljud el problem.[/quote]
Kan du förklara det där med kontrollera på laboratorier, en olja som uppfyller kraven för tex. Porsche BMW AUDI är naturligtvis OK att använda till dessa bilar, men kanske du menar tex. Castrol som enligt reklamen har intelligenta molekyler, dom har också en olja som är stark som titan, tror man på det så verkar Mobils oljor vara rena skräpet.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av andreas1 »

Menar att all olja som framställs kontrolleras på labb till tex castrol mobil 1 mm
Tar man biltema o andra billiga oljer så har dom troligen framtagits på liknande el exakt som tex castrol men ej kollat batscherna så att dom verkligen uppfyller kraven inom tex api.
Jobbar själv inom metallindustri o här görs likadant.
Tex volvo har strikta krav o kontrolleras medan okänd billig handlare vill ha samma del fast ej kontrollerad.
Är det brist i material mm är den billige skit men är den ok är det samma kvalite som volvo fast billigare.
Lite lotteri.
O därför står det på biltemas motorolja att dom möter kraven inte att dom uppfyller dom för det är ingen som riktigt vet.
Därför kan dom oxå sälja den oljan billigare än tex castrol.
Vill du veta hur olja testas finns det nog om du söker på nätet
skodaracer
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fylla på växellådsolja

Inlägg av skodaracer »

[quote]Menar att all olja som framställs kontrolleras på labb till tex castrol mobil 1 mm
Tar man biltema o andra billiga oljer så har dom troligen framtagits på liknande el exakt som tex castrol men ej kollat batscherna så att dom verkligen uppfyller kraven inom tex api.
Jobbar själv inom metallindustri o här görs likadant.
Tex volvo har strikta krav o kontrolleras medan okänd billig handlare vill ha samma del fast ej kontrollerad.
Är det brist i material mm är den billige skit men är den ok är det samma kvalite som volvo fast billigare.
Lite lotteri.
O därför står det på biltemas motorolja att dom möter kraven inte att dom uppfyller dom för det är ingen som riktigt vet.
Därför kan dom oxå sälja den oljan billigare än tex castrol.
Vill du veta hur olja testas finns det nog om du söker på nätet[/quote]

Tack alla (andreas1, dansve, fabbe 1, stormjacke) som hjälpt mig frågt ang packning växelförare, vx-lådsolja).
Skriv svar