motorlampa+epc lampa+högst 4000 rpm

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
OctaviaT
Bilmodell: Skoda Octavia 1.8 T -00
Kontakt:

motorlampa+epc lampa+högst 4000 rpm

Inlägg av OctaviaT »

Min mor har en 2011 fabia 3 cylindrig 1.2 . Körd 4800 mil. Plötsligt efter wn ca 10 mils bilfärd, bilen stannad emellanåt, startad igen å plötsligt började först epc lampan å sedan motorlampan lysa, bilen tar 4000 varv med gasen i botten å verkligen seg. Inlämnad på verkstad gav felkod för givare vid kamaxel, den byttes men fortfarande samma problem.Verkstaden sa att den måste flyttas till auktoriserad skoda verkstad och att troligen har kamkedjan hoppat över några kuggar. Har svårt att tro att kamkedjan skulle ha sträckts. Någon med liknande problem? Har blivit flyttad till auktoriserad verkstad så felet borde nog hittas, men jag har själv lämnat å fundera på saken.
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:motorlampa epc lampa högst 4000 rpm

Inlägg av Roger »

Käre Daniel, vad är det du undrar över? Bilen verkar ha varit på en icke auktoriserad verkstad först, där dom inte gått i land med problemet utan skickat den vidare till en Skoda verkstad. Om ni servat bilen som ska och på auktoriserad verkstad kan felen i vissa fall gå på "good will" trots att garantin gått ut. Om så inte skett är det väl bara att låta verkstaden att göra sitt jobb och felsöka för att sedan komma fram till ett kostnadsförslag för reparationen. Alternativet är ju för dig att felsöka och reparera på egen hand.
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:motorlampa epc lampa högst 4000 rpm

Inlägg av andreas1 »

Fattar det som daniel vill veta om det kanske är fabrikationsfel på kedjorna.
Vet själv inte hur det är på dom men motorn borde rasslat om kedjan sträcks så mycket att den hoppat.
OctaviaT
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:motorlampa epc lampa högst 4000 rpm

Inlägg av OctaviaT »

Bilen har blivit servad enligt serviceprogrammet alltså en gång vid 3000 mil. Följande service är vid 6000 mil eller december 2014. Som sagt är den nu inlämnad på skoda verkstad å felet kommer troligen att hittas, dom har också skickat in ansökan att få ev. reservdelar på goodwill. Bilen rasslar inte, å inte heller andra missljud förutom att den inte tar mer än 4000 rpm (verkar som den gått i safemode) å när man sen släpper av gasen går den ner på 800 rpm å låter ungefär som den skulle mmisstända en gång, å sen tillbaks till normal tomgång. Nu e det bara jag själv som funderar var felet ligger. Tänkte därför höra med er experter om någon varit med om liknande.
svestr
Bilmodell: Skoda Fabia 1,6 tdi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:motorlampa epc lampa högst 4000 rpm

Inlägg av svestr »

Volkswagen verkar ha haft mycket problem med sina motorer med kamkedja. Vad jag har sett i andra forum och artiklar så har man på tsi motorena bytt tillbaka till kamrem. Vi valde mellan en Fabia tsi och en Fabia tdi 1,6 2011 till min sambo, Jag är otroligt glad att vi valde en TDI med kamrem. Problemet med kamkedjan verkar bero på för långt servceintervall och för gammal motorolja. Om du kommer tillrätta med problemet. Byt motorolja och filter var 1500:e mil.
OctaviaT
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:motorlampa epc lampa högst 4000 rpm

Inlägg av OctaviaT »

En vecka sen den blev inlämnad på skoda service, fortfarande har ingenting hörts om bilen. Tänkte bara tillägga att själv är jag inne på tredje octavian nu, byter alltid olja + filter senast vid 1500 mil själv. Importerade en -99:a av er först 1.8T inga problem. Bytte till en sen -04 nyare modell,1.6 mpi annars bra men för liten motor, fick tillökning i familjen och fann en -05:a farmare 2.0 fsi automat. Mycket bra teknik men tyvärr problem med dörrlisterna= rostar. :-(
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:motorlampa epc lampa högst 4000 rpm

Inlägg av andreas1 »

[quote]Volkswagen verkar ha haft mycket problem med sina motorer med kamkedja. Vad jag har sett i andra forum och artiklar så har man på tsi motorena bytt tillbaka till kamrem. Vi valde mellan en Fabia tsi och en Fabia tdi 1,6 2011 till min sambo, Jag är otroligt glad att vi valde en TDI med kamrem. Problemet med kamkedjan verkar bero på för långt servceintervall och för gammal motorolja. Om du kommer tillrätta med problemet. Byt motorolja och filter var 1500:e mil.[/quote]
Är välkänt sen väldigt många år tillbaka att vw longlifeservice är dålig.
Kedjorna töjs pga dålig smörjning motorer rasar o bilarna dricker mycket olja.
Enda vw gjorde var att tycka det är normalt med oljeåtgång 1 lit per 200 mil el vad det var.
Men denna bil borde ej fått problemet än, är lite tidigt om det skulle vara longlifeproblem.
OctaviaT
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:motorlampa epc lampa högst 4000 rpm

Inlägg av OctaviaT »

Nu har bilen varit ca 1,5 vecka på service, idag hade de ringt och sagt att dom hittar inget fel och att dom måste vänta på en bättre dator från tillverkaren, kan ta upp till 3 veckor. Alltså mysteriet fortsätter. Jag kommer att fortsätta uppdatera denna tråd tills problemet är hittat.
OctaviaT
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:motorlampa epc lampa högst 4000 rpm

Inlägg av OctaviaT »

Kamkedjan hade sträckts men inte kuggat över, ny kedja monterad och allt gick på goodwill garantin denna gång. De menade också att de inte hört att något liknande skett på denna motormodell innan.
Skriv svar