Trasig kylare
-
perra63
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Trasig kylare
Hej! Köpte mig en beg Skoda Octavia 1,6-07 för en månad sedan av en auktoriserad skoda försäljare och igår så upptäckte jag att kylaren läcker och det försvinner vätska ur expansionskärlet och varningslampan blinkar, kontaktade försäljaren men han sa blankt nej till någon ersättning så nu undrar jag om det är svårt att byta kylaren själv? Och även tips på var jag ska köpa en kylare,har kollat på Ebay men vet inte om jag vågar köpa en så pass viktig del där,
-
goerana
- Bilmodell: fabia 2017
- Kontakt:
Sv:Trasig kylare
Hej! om det är em MRF handlare så hävda garantin !
//Goerana
//Goerana
-
perra63
- Kontakt:
Sv:Sv:Trasig kylare
Hej! Den enda garantin som finns är om bilen inte skulle gå igenom besiktingen,då skulle dom laga felen enligt försäljaren, och du har ju haft bilen 1 månad sa han också och han menade på att han skulle förlora för mycket på affären om han lagade min bil,det får jag inte igenom sa han
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Trasig kylare
Hmm är det bara frågan om vad som går genom bes så bör detta gå igenom.
En läckande kylare lär gå som en anmärkning från bes då det är en miljöfråga.
Sen vad jag vet så gäller garanti när objektet ej motsvarar förväntningarna o det har alltid varit 3 mån från bilhandlare..
Va har man annars för anledning o köpa bil för dyrare pris hos en handlare.
Hur svårt det är o byta beror på hur händig du är o om du har mer verktyg än en hammare o mejsel från tex rusta..
Investera i en hayenesbok så står det exakt hur du gör o vad som krävs.
Finns många billigare reservdelsfirmor som funkar bra.
Bla mr auto. Billiga delar o funkar kanon.
Annars finns det ställen som renoverar din kylare men exakt pris vet jag ej, har för mig jag gav ca 2500 för en saabkylare.
En läckande kylare lär gå som en anmärkning från bes då det är en miljöfråga.
Sen vad jag vet så gäller garanti när objektet ej motsvarar förväntningarna o det har alltid varit 3 mån från bilhandlare..
Va har man annars för anledning o köpa bil för dyrare pris hos en handlare.
Hur svårt det är o byta beror på hur händig du är o om du har mer verktyg än en hammare o mejsel från tex rusta..
Investera i en hayenesbok så står det exakt hur du gör o vad som krävs.
Finns många billigare reservdelsfirmor som funkar bra.
Bla mr auto. Billiga delar o funkar kanon.
Annars finns det ställen som renoverar din kylare men exakt pris vet jag ej, har för mig jag gav ca 2500 för en saabkylare.
-
Roger
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Trasig kylare
Det är inget gör det själv jobb att byta kylare. Du behöver demontera stötfångaren och lossa hela fronten och dra fram den i serviceläge för att sedan separera förångaren (om du har AC vilket jag förmodar) från kylaren. Går självklart att utföra hemma med ett visst mått av besvär men det beror på din tidigare erfarenhet i fall du ska ge dig på det eller inte. Jag länkar till en manual på engelska som du kanske kan ha nytta av: http://workshop-manuals.com/skoda/
Vad det gäller garantin så tror jag den brukar gälla trafiksäkerhetsdetaljer, ungefär samma bedömning som vid kontrollbesiktning. Huruvida en läckande kylare omfattas av denna garanti är nog en bedömningsfråga för visst kan man bli stående på tågspåret p.g.a. en läckande kylare.
Vad det gäller garantin så tror jag den brukar gälla trafiksäkerhetsdetaljer, ungefär samma bedömning som vid kontrollbesiktning. Huruvida en läckande kylare omfattas av denna garanti är nog en bedömningsfråga för visst kan man bli stående på tågspåret p.g.a. en läckande kylare.
-
perra63
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trasig kylare
Hej! Tack för era svar! Måste jag verkligen lossa stötfångaren om jag ska byta kylare? Tittade runt lite på nätet och tyckte det stod att jag inte behövde göra det? men jag kanske läste fel? Ja jag vet inte hur jag ska göra med min kylare,vet inte om jag orkar bråka med försäljaren utan kanske bara ska lämna in bilen på en verkstad och be dom byta så slipper man mer problem,men ändå så känns det surt att behöva betala 5000 ungefär bara efter att ha haft bilen i ca 1 månad.
-
perra63
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trasig kylare
Hej! Angående min kylare så har jag varit i kontakt med huvudkontoret på Skoda och även pratat med märkeschefen där jag köpte bilen, tyvärr så kan ingen av dom göra något för att hjälpa till, så nu har jag beställt tid på min lokala verkstad för kylarbyte, men det lustiga är att efter jag var borta hos verkstaden förra fredagen och han såg att det var blött på vänster sida under kylaren och han sa att det var där den läckte så har jag kört ca 35 mil och inte det minsta tillstymmelse till läckage???? inte blött under kylaren och inte försvinner det vatten i expansionskärlet heller, men men jag tar det säkra före det osäkra och byter kylaren även om det är sura pengar.
-
perra63
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trasig kylare
Hej! Så nu är kylaren bytt (3200kr) och allt är frid och fröjd trodde jag men min farthållare började krångla på så sätt att den fungerade när jag åkte till jobbet men inte när jag skulle hem, så jag satt igång att kolla runt på nätet och letade efter blinkersspakar både nya och begagnade,fanns på Attewiks för 1200kr och på skroten för 400kr men även nya på Ebay för ca300kr med frakt, men hittade en tysk beskrivning hur man kunde ta isär sin spak och rengöra kontaktstyckena vilket jag gjorde och det fungerade helt perfekt,så nu har jag en Skoda som fungerar utan problem :)
-
mikaelbe
- Bilmodell: Skoda Octavia II FSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Trasig kylare
Kul när man kan fixa sånt själv, utan att behöva köpa nya prylar!
-
Bull045
- Bilmodell: Octavia 2
- Kontakt:
Re: Trasig kylare
Hej kan du skicka länken på rengöring blinkers spak farthållare. Min slutade funka nu.