Hur fäster man flaklocket?

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Skriv svar
chrippavolvoxd
Bilmodell: Skoda Pickup 1,3
Kontakt:

Hur fäster man flaklocket?

Inlägg av chrippavolvoxd »

Köpte ett flaklock igår, men får fan inte dit skiten. Jag antar att man ska lyckas skjuva in metall"blecket" i "rännan" som sitter på bilen? I vilket läge ska locket vara? Jäms med flaket? HJÄLP MIG!!
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Hur fäster man flaklocket?

Inlägg av andreas1 »

Finns säkert olika utförande då det fanns olika tillverkare.
Men den jag har är det som följer.
Den delen som är smalare än övriga delen av plåten som även lutar uppåt skjuts in i rännan.
Sen trycker du ner bakdelen så den går utanför plastskenorna.
Skruvas sen fast med plåtskruv på insidan 4 st.
Mät noga var stötdämparna ska sitta. Det är där dom är fullt utsläppta i öppet läge o går o stänga utan att bottna.. Det tar en stund o hitta läget o man får va 2, en som håller dämpare på sitt ställe o en som öppnar o stänger.
Sen har jag en plåt som sätts på lämmen för låsning av locket men den är väl bara om man har låset bakåt.
Hoppas det hjälpte
chrippavolvoxd
Kontakt:

Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

[quote]Finns säkert olika utförande då det fanns olika tillverkare.
Men den jag har är det som följer.
Den delen som är smalare än övriga delen av plåten som även lutar uppåt skjuts in i rännan.
Sen trycker du ner bakdelen så den går utanför plastskenorna.
Skruvas sen fast med plåtskruv på insidan 4 st.
Mät noga var stötdämparna ska sitta. Det är där dom är fullt utsläppta i öppet läge o går o stänga utan att bottna.. Det tar en stund o hitta läget o man får va 2, en som håller dämpare på sitt ställe o en som öppnar o stänger.
Sen har jag en plåt som sätts på lämmen för låsning av locket men den är väl bara om man har låset bakåt.
Hoppas det hjälpte[/quote]
Ska man skjuta in från sidan? Mitt lock ser ut som på bilden (ingen konstnär) http://i.imgur.com/m8cSulp.png där det ljusgråa är en tunn metallskena, och det mörkgråa är två st halvmånar som sitter på skenan.

Finns det fäste för dämpare på flaket? Hur kraftiga ska man ha?
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

Inlägg av andreas1 »

Nä du böjer själva plåten uppåt så den redan uppåtböjda delen går rakt in i skenan på bilen man fick slå lite för den skulle komma in.
Ok du har ej köpt ett komplett lock?
Saknar du fästena bör det gå bra från bla volvo 745 o 945 dom är skruvade i bilarna. På min ät den sedan gängad i en plattjärnsbit som sitter skruvad med två plåtskruvar i varje.
Hur starka vet jag ej då det ej finns text kvar men vindex el liknande heter tillverkaren av lock kanske finns dom kvar.o vet.
chrippavolvoxd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

[quote]Nä du böjer själva plåten uppåt så den redan uppåtböjda delen går rakt in i skenan på bilen man fick slå lite för den skulle komma in.
Ok du har ej köpt ett komplett lock?
Saknar du fästena bör det gå bra från bla volvo 745 o 945 dom är skruvade i bilarna. På min ät den sedan gängad i en plattjärnsbit som sitter skruvad med två plåtskruvar i varje.
Hur starka vet jag ej då det ej finns text kvar men vindex el liknande heter tillverkaren av lock kanske finns dom kvar.o vet.[/quote]
Jag saknar dämpare, men jag har fästen på locket. Men dämparna måste ju fästas i bilen på något ställe väl? Vart ska man fästa dom?
chrippavolvoxd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

Sköt in locket från sidan tillslut. Var lite bökigt men nu sitter de iaf. Mina fästen ser ut enligt bilden http://i62.tinypic.com/28b902a.jpg
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

Inlägg av andreas1 »

Har du fästet i kåpan?? Jag har en lös plåt som sedan locket skruvas i själva plåten. Det blir då mellanrum mellan lock o bakruta på kanske 15 cm.
Ja dämparna fästes i en kula likadan som i locket.
Alla fästes säkert olika.
Ska kolla på en polares i morgon vad som står på hans dämpare.
Kan ta bilder på fästet till dämparen under morgondagen, här är lite mörkt för bilder just nu.
chrippavolvoxd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

[quote]Har du fästet i kåpan?? Jag har en lös plåt som sedan locket skruvas i själva plåten. Det blir då mellanrum mellan lock o bakruta på kanske 15 cm.
Ja dämparna fästes i en kula likadan som i locket.
Alla fästes säkert olika.
Ska kolla på en polares i morgon vad som står på hans dämpare.
Kan ta bilder på fästet till dämparen under morgondagen, här är lite mörkt för bilder just nu.[/quote]
Ja det har jag, men mina sitter vid fjäderntornen. Mina fästen är inte mer avancerade än en plåtbit och en bult igenom.

Gör det, hade varit schysst!
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

Inlägg av andreas1 »

Har tagit lite bilder samt på vad text som fanns på polarens dämpare.
Dämparens längd bara räknat själva svarta biten utan fäste är 30 cm.osäker på hur man mäter dom, vill du ha fler mått bara säg till.
Det fanns en pappetslapp klistrad på dämparen alko kober ab 200 in eller jn svårt att avgöra.
Bilder http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=150439&album=60685&saved
chrippavolvoxd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

Tack så mycket för svar, har dock ingen kula på mitt flak men det finns säkert att köpa. Annars får jag väl skaffa en lång pinne att hålla upp flaket med :D
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

Inlägg av andreas1 »

Kulan återfinns i bagagen på både volvo 745 o 945
Säkert på fler bilar, sen är det ju bara svetsa på den på en bit plattjärn o skruva fast i flaket.
I locket sitter det som du nämnt innan med en skruv genom dämparen.
Lycka till.
O är det något du behöver bilder mått så bara säg till.
Nackdelen med att ha en pinne är att vinden gärna tar tag i öppet lock så risken är nog stor att den knäcks mot biltaket i liteblåsigt väder men det gör du som du vill
chrippavolvoxd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur fäster man flaklocket?

[quote]Kulan återfinns i bagagen på både volvo 745 o 945
Säkert på fler bilar, sen är det ju bara svetsa på den på en bit plattjärn o skruva fast i flaket.
I locket sitter det som du nämnt innan med en skruv genom dämparen.
Lycka till.
O är det något du behöver bilder mått så bara säg till.
Nackdelen med att ha en pinne är att vinden gärna tar tag i öppet lock så risken är nog stor att den knäcks mot biltaket i liteblåsigt väder men det gör du som du vill[/quote]
Japp det går ju! Får mockla ihop något. Tack för svar!
Skriv svar