Huvlåset fungerar ej!
-
leifseiron
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi DSG
- Kontakt:
Huvlåset fungerar ej!
När jag häromdagen skulle öppna huven på min Octavia -10 (4300mil) via spaken inne i bilen så fungerade inte huvlåset. Huven förblev stängd. Det fixar märkesverkstaden lätt, tänkte jag aningslöst. Det visade sig att huvlåset är så in i h-e stöldsäkert att märkesverstaden inte kunde öppna detta utan att förmodligen förstöra hela grillen och i värsta fall hela huven! Jag ombads av märkesverkstaden att kontakta mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) där jag har en helförsäkring. Där var man helt kallsinnig, vi ersätter inte lås, sa dom! I skrivande stund vet jag inte hur detta kommer att sluta. Måste man bryta sönder halva bilen för att öppna ett krånglande huvlås? Vad kommer detta att kosta? Har någon i detta forum varit med om något liknande och i så fall hur löste det sig?
-
leifseiron
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi DSG
- Kontakt:
Sv:Huvlåset fungerar ej!
Problemet har löst sig tack vare en klurig servicekille hos Engströms i Linköping. Han lyckades underifrån bilen klämma upp en av sin armar och känna att vajerhöljet där vajern från huvlåset är skarvad med vajern som går in i bilen hade öppnat sig. Med hjälp av en ståltråd kunde servicekillen få tag i vajern från huvlåset och dra i den och huven for upp! De har nu sett till att skarven inte kan öppna sig mer med hjälp av buntband och vävtejp! Tack för att bilen slapp att få grillen söndersågad!