Hej,
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter gällande detta.
Jag har en Octavia scout TDI 140 -08 som har gått 8500mil där det helt plötsligt började skramla från växellådan, mest när jag frikopplade men även lite annars också. Först trodde jag det var urtrampningslagret men efter lite googlade förstod jag att det på bilar med så kallat dubbelmassesvänghjul förekommer att själva svänghjulet går sönder och låter på detta viset.
Min verkstad konstaterade att så var fallet, och efter att ha pratat med mitt försäkringsbolag så tar de hela kostnaden på maskinskadeförsäkringen! Det har dessutom nyligen kommit ett kit där man byter svänghjul till ett av mer traditionell typ och även då kopplingen och allt som hör där till. Som är godkänt.
Så allt detta till priset av en självrisk. Fick ett pris på ca 24.000kr innan vi visste att försäkringen tog det.
Jag trodde INTE att försökringsbolaget skulle ta detta, så det kan ju vara bra att veta om någon råkar ut för samma sak :)
Trasigt svänghjul
-
aggepanken
- Bilmodell: Skoda Octavia Scout
- Kontakt:
-
fabbe1
Sv:Trasigt svänghjul
Naturligtvis var det ju bra att slippa betala 24000:-, men det är dåligt att försäkringsbolagen skall ersätta dålig kvalitet.