Hej,
Jag har en Skoda Octavia från 06 som kamrem och spännare byts på 2012 vid 12000 mil. Har inte boken framför mig nu men eventuellt byttes vattenpumpen också då. Jag har för mig att jag tolkade boken som att kamremmen egentligen skulle bytas först vid 18000 så att byta den vid 12000 kändes lite tidigt men det kan vara jag som missuppfattat serviceintervallen för de olika motorerna eller så såg verkstaden att den såg sliten ut.
Nu har det alltså gått 6 år och bilen är uppe i 21000 mil och sambons morbror, som är bilkunnigare än oss, tycker att det börjar blir dags att byta för säkerhets skull.
Hur ser ni på saken och bör man passa på att byta mer än spännare kamrem och vattenpump när man ändå är inne där och vad är det rimligt att betala för ett byte?
Byte av kamrem
-
AnttiST
- Bilmodell: Skoda Octavia 06
- Kontakt:
-
erikgz
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Byte av kamrem
Hej, bytte nyligen på Skodaverkstad på min 105hk diesel, kostade 6500kr inkl vattenpump. Det var första bytet vid 21000 mil men min är en 2012:a med just den rekommendationen. Min 08 bytte jag på vid 12 trots att intervallet var 18, ville inte ta risken den gången.
Kan tyvärr inget om hur stor risken är mellan 12 och 18' mil, eller efter 6 år
Kan tyvärr inget om hur stor risken är mellan 12 och 18' mil, eller efter 6 år