vindruta torkarmotor

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
kallblar
Bilmodell: Skoda tdi 2007
Kontakt:

vindruta torkarmotor

Inlägg av kallblar »

Skoda Octavia 2007 BLS
Vindrutetorkarmotorn fungerar ej. Kontakten på bilen som ansluts till torkarmotorn har fyra anslutningar.
Nr 1 svart/grön kabel
Nr 2 Brun
Nr 3 Tom
Nr 4 smal tunn kabel färg Lila.

Antar att Nr 2 Brun är minus/jord.
När jag mäter mellan Nr1 och Nr2 får jag 12,30 volt avslagan bilmotor. 14 volt med motorn igång.
mäter mellan Nr2 och Nr4 11,70 volt
Dessa värden får jag oavsett om tändning är på eller från eller om Spaken för torkarna är i torkar läge. Min undran är om dessa värden är normalt.

Går det att köra lös torkarmotorn (för att kontrollera att den är hel ) genom att koppla ström från ett batteriet till torkarmotorn. Hur kopplar jag då.

Finns el schema för detta att tillgå på nätet.
SilverB
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:vindruta torkarmotor

Inlägg av SilverB »

Mest troligen har du problemet med länkarmarna till torkarna. Dom brukar fastna och sitter fast. Ta lös länkarmen till torkarmotorn så ska du se att motorn funkar.
kallblar
Kontakt:

Sv:Sv:vindruta torkarmotor

Inlägg av kallblar »

Hej.....det var så det började. Kärvande länkarmar.
Har knackat ur axlarna som torkararmarna är fästade i och polerat och smörjt dem. Så hela länkaget går nu lätt. I dag när jag mätte några spänningar så fungerade spolningen till rutan en kort stund vilket den inte gjort sedan länkaget gick sönder. Men....spolningen funkade bara en kort stund....sedan strejkade spolningen igen.
Köpte en lös torkarmotor som är testad på skroten.
Kopplade in strömkontakten på torkarmotorn men den fungerad inte heller.
kallblar
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:vindruta torkarmotor

Inlägg av kallblar »

Hej......nu har jag bytt torkarmotor och spaken som man reglerar torkaren med. Spolningen fungerar men ingen funktion på torkarna. Nu ingen spänning fram till torkarmotorn som det var tidigare. Fortfarande ingen trasig säkring.
Nu tror jag på jordfel eller kabelbrott. Är det någon som har förslag på var jag skall leta kabelbrott. Om det finns något känsligt ställe där det ofta krånglar.
kallblar
Kontakt:

Re: vindruta torkarmotor

Inlägg av kallblar »

Ligger en tid tillbaka detta ämne.....men det ordnade sig. Det var fel på montören = jag. Minns inte riktigt med vad jag gjorde för fel tyvärr men det var inte så svårt bara man gjorde rätt med tändning på och vindrutespak i till läge och hopkoppling av srömkablar och låta torkarmotorn gå till ändläge innan man monterade si och så. Tyvärr kan jag inte förklara hur....det har fallit i glömska.....
Skriv svar