Lås avtagbar dragkrok

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Oscarklemo
Bilmodell: Skoda octavia
Kontakt:

Lås avtagbar dragkrok

Inlägg av Oscarklemo »

Hej!

Jag har en fundering! Försökt söka i forumet utan att få ett bra svar.

Jag skall byta låset på min avtagbara dragkrok på min Skoda Octavia Mk2 från 2012 då nyckeln har fastnat och jag ids inte dra ut den. Ett nytt lås var dessutom så billigt att jag kände att det inte var värt att gå in på låssmeden med kroken för att be dem pilla ut axet och göra nya nycklar.

Anledningen är att Bilprovningen i Skellefteå inte anser att det räcker med att funktionen med sekundär låsning finns utan att jag måste ha nyckellås och att jag måste kunna sätta i och ur nyckeln.

Hur som. Jag står nu här med dragkroken och ett nytt lås.

Är det någon som har erfarenhet av själva låsbytet? Är det bara att slå ut det gamla låset med en stadig hammare eller är det något man måste skruva?

Ser ut som att låset bara sitter med två låsringar.

Alternativt om någon har en sprängskiss där man kan se hur det är uppbyggt?
/Oscar
Oscarklemo
Kontakt:

Re: Lås avtagbar dragkrok

Inlägg av Oscarklemo »

Svarar mig själv, om någon annan får för sig att testa.

Jag köpte en ny cylinder. Kostade 245:- på skodahandlaren.

Lite do och don'ts.

1. Ta bort kroken från bilen. I mitt fall sätt axet kvar i låset och jag kunde manövrera det med en mejsel.

2. Sätt ett litet stämjärn/skruvmejsel bredvid den halvrunda klacken på låset. Spraya gärna rikligt med något fett för att det skall glida lite bättre. Låscylindern sitter bara kilad i ett rör som sitter fast i kroken. Det finns alltså INGA spärrar, skruvar eller annat som skall lossas.

3. Slå utav helvete. Akta så ni inte skadar godset cylinder sitter i. Det tar emot men blir lättare eftersom. (Man kan även slå direkt på klacken, men då plattar man till godset i klacken och den kommer då inte gå igenom hålet. Man kan då använda en bågfil och såga bort det tillplattad godset. Det tar ca 40min längre tid upptäckte jag. :-) )

4. Olja in den nya cylindern och insidan på röret. Rengör även inne i röret då det blir en del rester kvar när man slagit bort den gamla.

5. Slå in den nya cylindern med något som är mjukare än låset. Jag använde en vanlig hammare och plattade då till låset så jag inte fick in nyckeln. Gör ni det: upprepa från punkt 2.

Skall nu åka in till stan och köpa ett ny lås....
AnnaSkoda
Bilmodell: Skoda oktavia
Kontakt:

Inlägg av AnnaSkoda »

Är det en sån här dragkrok du skriver om: https://horseinacreek.blogspot.com/2021/08/lossat-fastrostad-avtagbar-dragkrok.html?m=1

Låset på min har nu pajat helt och jag vill byta låskolven, men är rädd att slå sönder nåt när jag försöker söå ut den.. Den sitter fast hårt.
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av winston »

Byta lås på drag, se bilaga
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Oscarklemo
Kontakt:

Inlägg av Oscarklemo »

Jappn det är en sådan.

AnnaSkoda skrev:
> Är det en sån här dragkrok du skriver om:
> https://horseinacreek.blogspot.com/2021/08/lossat-fastrostad-avtagbar-dragkrok.html?m=1
>
> Låset på min har nu pajat helt och jag vill byta låskolven, men är rädd att
> slå sönder nåt när jag försöker söå ut den.. Den sitter fast hårt.
Skriv svar