Driving assist inte tillgängligt!
-
bmw_ixen
- Bilmodell: Enyaq iV80
- Kontakt:
Driving assist inte tillgängligt!
Fick 3.0 i bilen nyligen.
De trodde att det skulle avhjälpa strulet med driving assist som plingar till och säger att det inte är tillgängligt. De har sin provrunda, men antagligen för kort...
Efter några kilometers körning så plingar den till som vanligt. Ibland får den spelet och plingar till igen och igen för att sen funka utan problem i 10-15 mil typ.
Hade den inlämnad i tre veckor med diverse strul att få in 3.0. Tycker lite att de kunde kört 30 min till för att se att SW inte löste felet... Så nu får jag lämna in den igen...
Felsökning och beställa delar! Det jag har läst är att man fått byta ratt bl.a. Någon som fått sin utbytt?
De trodde att det skulle avhjälpa strulet med driving assist som plingar till och säger att det inte är tillgängligt. De har sin provrunda, men antagligen för kort...
Efter några kilometers körning så plingar den till som vanligt. Ibland får den spelet och plingar till igen och igen för att sen funka utan problem i 10-15 mil typ.
Hade den inlämnad i tre veckor med diverse strul att få in 3.0. Tycker lite att de kunde kört 30 min till för att se att SW inte löste felet... Så nu får jag lämna in den igen...
Felsökning och beställa delar! Det jag har läst är att man fått byta ratt bl.a. Någon som fått sin utbytt?
-
mem
- Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
- Kontakt:
Re: Driving assist inte tillgängligt!
För mig händer det bara när det är kallt ute, så jag har antagit att det hänger ihop med frost på någon/några givare. När allt återställs efter lite körning brukar allt förbli som det ska.
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Har inte heller några problem. Men hörde att en del haft problem med att bilen inte känner av att föraren håller i ratten. Kan det vara för lite... eller för mycket handsvett 
-
bmw_ixen
- Kontakt:
mem skrev:
> För mig händer det bara när det är kallt ute, så jag har antagit att det
> hänger ihop med frost på någon/några givare. När allt återställs efter lite
> körning brukar allt förbli som det ska.
Tycker nog att det är mest när det är kallt på min också. Det var kallt i maj när den hämtades, då kom det några gånger. I sommras tror jag det inte hände en enda gång. Nu är det kallt igen... och det händer titt som tätt. Igår så plinga det till och systemet slogs av. Men jag kunde köra igång det direkt igen.
En förbättring med 3.0 tror jag, är att travel assist ligger kvar i minnet och den går igång med farthållaren. Innan tror jag man fick slå på travel assist varje gång manuellet efter man slagit på farthållaren.
Har någon fått ratten utbytt och det blivit löst? Eller är det en radar/sensor fram som strular???
> För mig händer det bara när det är kallt ute, så jag har antagit att det
> hänger ihop med frost på någon/några givare. När allt återställs efter lite
> körning brukar allt förbli som det ska.
Tycker nog att det är mest när det är kallt på min också. Det var kallt i maj när den hämtades, då kom det några gånger. I sommras tror jag det inte hände en enda gång. Nu är det kallt igen... och det händer titt som tätt. Igår så plinga det till och systemet slogs av. Men jag kunde köra igång det direkt igen.
En förbättring med 3.0 tror jag, är att travel assist ligger kvar i minnet och den går igång med farthållaren. Innan tror jag man fick slå på travel assist varje gång manuellet efter man slagit på farthållaren.
Har någon fått ratten utbytt och det blivit löst? Eller är det en radar/sensor fram som strular???
-
Canho
- Kontakt:
Vi fick bytt raten under vår 2022 då den plingade till hela tiden.
Och efter lite fram och tillbaka fick vi veta att det är ett känt mjukvaru fel. Veänta tills mjukvara uppdateringen kommar sa dom.
Har precis uppdaterat till ME3.0 mjukvaran och det har ej avhjälp problemet.
Prata med en av teknikerna på verkstaden so sa att dett är inte isolerat till Enyaq men är ett generellt skoda problem. (Värst på Superb lätt det som).
I nukläget vet dom ej ens vad felet är men dom har kommit närmare att reda utt vilken del som strular.
Så av detta läser jag att det kommer ta bra länge innan att dam har en lösning.
Synd. på dom flesta andra sätt älskar jag bilen.
Men finns för mycket små sackar som drar ner helhetsinstrycket.
Och efter lite fram och tillbaka fick vi veta att det är ett känt mjukvaru fel. Veänta tills mjukvara uppdateringen kommar sa dom.
Har precis uppdaterat till ME3.0 mjukvaran och det har ej avhjälp problemet.
Prata med en av teknikerna på verkstaden so sa att dett är inte isolerat till Enyaq men är ett generellt skoda problem. (Värst på Superb lätt det som).
I nukläget vet dom ej ens vad felet är men dom har kommit närmare att reda utt vilken del som strular.
Så av detta läser jag att det kommer ta bra länge innan att dam har en lösning.
Synd. på dom flesta andra sätt älskar jag bilen.
Men finns för mycket små sackar som drar ner helhetsinstrycket.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Jag ska få min ratt utbytt i veckan om den hinner komma innan fredag. Fick förklarat för mig att det finns x antal rattar som ser exakt lika ut, men med olika SW och part nummer och att på ena bilen med en viss utrusting så funkar det efter rattbyte medan en annan utsrustningsnivå med en annan ratt part nummer funkar inte rattbyte.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Nu är ratten bytt! Bara kör hem och till jobbet, men det har funkat än så länge. Men ratten är sne nu... ZZZ! Hatar verkstäder!
-
elakabamse
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Har också haft en del problem med att driving assist klagar. Det har oftast varit relaterat till rattvärmen! Slår jag då av rattvärmen kommer försvinner problemet.. Har dock en ny ratt beställd.
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
För mig försvann detta problem helt efter uppdatering till 3.0.
-
Thomassoda
- Bilmodell: Skoda Superb
- Kontakt:
Har samma problem men min superb sportline 21.
Hade inne den på verkstad å fick uppdateringar på mjukvara i augusti, funkar fint tills denna helgen. Nu plingar det typ varannan sekund igen. Hjälper det att byta ratt tror ni?
Hade inne den på verkstad å fick uppdateringar på mjukvara i augusti, funkar fint tills denna helgen. Nu plingar det typ varannan sekund igen. Hjälper det att byta ratt tror ni?
-
kjellegubben
- Bilmodell: Superb Style
- Kontakt:
Hej
Är problemet löst och i s var vad lösningen ?
Är problemet löst och i s var vad lösningen ?
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Det verkarde försvunnit för vissa med 3.0 uppdateringen. Nu har vi väl 3.7 om man uppdaterat sin bil. Men jag fick ratten bytt.