OBDeleven och Lane Assist

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Skriv svar
Jonsson
Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

OBDeleven och Lane Assist

Inlägg av Jonsson »

Lane Assist hade nog varit en bra säkerhetsfunktion om den bara skulle hindra att bilen körde av vägen eller frontade med mötande. Tyvärr försöker den hålla bilen mitt i filen, villket gör att den styr hela tiden på ett sätt som ingen människa skulle göra. Detta är mycket irriterande och om du skulle väja för ett hinder i vägbanan så styr den dig tillbaka till mitten av filen, så att du riskerar att krocka med hindret. Detta fick jag nyligen uppleva och kom undan med blotta förskräckelsen. Vi bor i en skog full av älgar, vildsvin och rådjur men sådant vet de tydligen inget om i Tyskland, Tjeckien eller Bryssel. Jag skaffade därför OBDeleven (den vita) och kunde då stänga av Lane Assist. Jag aktiverade också Easy Entry så att sätet åker bakåt lite när man ska kliva ur bilen. De här inställningarna, och många till, är enkla att göra. Jag ska också stänga av den dumma välkomstskärmen, som man måste trycka bort varje gång man startar, men det var lite krångligare så det får göras när jag får tid.

På det stora hela kan jag rekommendera OBDeleven eftersom det är ett enkelt och billigt sätt att göra bilen bättre. Det lär finnas en liknande OBD-dongle som kan göra inställningar men jag har bara testat OBDeleven.
bjorn2022
Bilmodell: Skoda Enyaq IV-60
Kontakt:

Re: OBDeleven och Lane Assist

Inlägg av bjorn2022 »

Har du lite mera detaljer eller en länk hur du stängde av Lane Assist med dongeln? Var köper du OBDeleven? Jag håller med dig det är en dålig funktion ha som default...
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Tycker att Lane Assist är helt okej. Men att stänga av "välkomst skärmen" vore mycket bra!
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Du kan beställa på obdeleven.com. Jag köpte som sagt den billigare modellen. De har diverse abonnemang men det har jag inget behov av. Jag köpte till 100 credits för 249, tror jag. Man laddar ner en app och där kan man göra inställningar och läsa felkoder. Varje ändring man vill göra kostar 10 credits så utöver köpet av dongle så kostade det 25 spänn att slippa Lane Assist. Väl investerade pengar, i mitt tycke. För att kunna göra ändringar måste man också ladda ner en app för två-stegs-autentisering. Jag installerade Googles. Man kan också göra något de kallar för long coding, vilket ger möjlighet till en massa fler inställningar, men jag har inte satt mig in i hur det funkar ännu. Då kostar det inga credits.
bjorn2022
Kontakt:

Inlägg av bjorn2022 »

Tack Jonsson för svaret. Så den billigaste för 39.99€ + credit fungerar att bli av med lane assist? Får man instruktioner att få igång den och är det enkelt sen i appen hitta till lane assist meny och slå av den?
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Japp, men notera att den billiga bara funkar med Android-telefoner.

1. Ladda ner OBDeleven-appen.

2. Skapa login hos OBDeleven, bekräfta email och köp credits.

3. Ladda ner app för två-stegs-autentisering, typ Google Authenticator.

4. Sätt donglen i obd-porten i bilen och se till att tändningen är på.

5. Öppna motorhuven. Det räcker att dra i handtaget. Det här är någon säkerhetsgrej på VAG-bilar tydligen.

6. Öppna OBDeleven-appen och tryck på "connect". Appen ska nu kunna hitta donglen. För mig tog det några försök. Jag har för säkerhets skull raderat min telefon från bilen (och bilen i telefonen) så att den bara är uppkopplad mot en blåtandsgrej. Vet inte om det spelar någon roll.

7. Gå till "garage" i appen och lägg till din bil, antingen med chassinummer eller märke och modell.

8. Gå till "apps" i appen. Där kan du se de olika inställningarna.

9. Välj exempelvis "Lane Assist" och välj hur den ska göra vid start: on, off eller memory, dvs. samma som när du parkerade senast. Jag tror att jag valde memory. Lane Assist finns alltså kvar men startar inte automatiskt varje gång.

I appen finns ett hjälpavsnitt som är bra och de har support om det behövs.

Lycka till!

/Jonsson
bjorn2022
Kontakt:

Inlägg av bjorn2022 »

Jättetack Jonsson!!

Köpte OBDeleven device och lyckades ta bort lane assist och low battery in key indication. Det fanns många andra men mest om day light settings som jag inte vet vad man skall välja? Scandinavian DLS?

Vilka mer settings har du ändrat? Det gick inte ta bort välkommen rutan på min bil (Version 3.0) utan bara exit rutan men den vill man ju ha kvar ifall uppdatering kommer.

Några tips på något annat du fixade under apps? Scannar man kommer många felmeddelande som man kan ta bort men det vågar man väl inte heller?

Hälsningar
Björn

Jonsson skrev:
> Japp, men notera att den billiga bara funkar med Android-telefoner.
>
> 1. Ladda ner OBDeleven-appen.
>
> 2. Skapa login hos OBDeleven, bekräfta email och köp credits.
>
> 3. Ladda ner app för två-stegs-autentisering, typ Google Authenticator.
>
> 4. Sätt donglen i obd-porten i bilen och se till att tändningen är på.
>
> 5. Öppna motorhuven. Det räcker att dra i handtaget. Det här är någon
> säkerhetsgrej på VAG-bilar tydligen.
>
> 6. Öppna OBDeleven-appen och tryck på "connect". Appen ska nu
> kunna hitta donglen. För mig tog det några försök. Jag har för säkerhets
> skull raderat min telefon från bilen (och bilen i telefonen) så att den
> bara är uppkopplad mot en blåtandsgrej. Vet inte om det spelar någon roll.
>
> 7. Gå till "garage" i appen och lägg till din bil, antingen med
> chassinummer eller märke och modell.
>
> 8. Gå till "apps" i appen. Där kan du se de olika
> inställningarna.
>
> 9. Välj exempelvis "Lane Assist" och välj hur den ska göra vid
> start: on, off eller memory, dvs. samma som när du parkerade senast. Jag
> tror att jag valde memory. Lane Assist finns alltså kvar men startar inte
> automatiskt varje gång.
>
> I appen finns ett hjälpavsnitt som är bra och de har support om det behövs.
>
> Lycka till!
>
> /Jonsson
bjorn2022
Kontakt:

Inlägg av bjorn2022 »

Jag köpte OBD eleven dongel och lyckades få bort lane assist. Tack! Äntligen slipper man trycka bort det på skärmen varjre resa man gör... Det fanns en hel del andra appar och jag har lagt in en del tex varning när batteri i nyckeln är låg. Hade gärna viljat ha en knapp för manuell värmning av batteriet som en app (om det går genom app?). Den hade man betalat mycket för i denna vinter---
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Jag fixade easy entry och mirror dip men den vinklar ner spegeln så lite så att det är svårt att se trottoaren ändå.

Jag såg att någon hade fått bort välkomstskärmen men då krävdes det long coding och det har jag inte vågat mig på. Om man får det att funka så tror jag att man kan höra av sig till OBDeleven så kan de göra en "app" av det.

Glad att jag kunde hjälpa till!
/J
bjorn2022
Kontakt:

Re: OBDeleven och Lane Assist mfl ämnen

Inlägg av bjorn2022 »

Har ni sett att battery precondition har kommit på OBDeleven apparna för de äldre Skoda Enyaq. Någon som vågat testa?
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Har inte testat än. Men kollegan ska få hem en snart, så då ska jag få låna å testa det. Men hade vart kul å veta redan nu... :-)
Användarvisningsbild
Enyaq noob
Bilmodell: Skoda Enyaq 85x 2025
Kontakt:

Inlägg av Enyaq noob »

bmw_ixen skrev:
> Har inte testat än. Men kollegan ska få hem en snart, så då ska jag få låna
> å testa det. Men hade vart kul å veta redan nu... :-)

Hur går det? Har en god vän med Enyaq 80 (2022?) som undrar.

Du menar kanske att det går att avläsa batteritempen?
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Hej!

Nej jag hoppas att den kan användas för att slå på preheating av batteriet innan laddning.

https://forum.obdeleven.com/thread/20906/skoda-enyaq-activate-battery-preheating?page=2
Grandmaster B
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Inlägg av Grandmaster B »

Tusen tack för tipsen, fick grabben min att sätta lane assist i memory och satte även av automatlåsning av dörrarna vid färd..
Hade även viljat få bort välkomstmeddelandet men hittade inte det tyvärr, nån som har hittat hur man stänger av det?

Enyaq -21
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Ja, det där j*vla välkomstmeddelandet... Det ska gå att få bort med long coding men jag vet inte hur, har inte testat och skulle nog ändå inte klara det om jag försökte.

Det verkar ju lite långsökt att vi skulle kunna få batterivärmen att funka, när Skodas ingenjörer inte klarar av det trots att de försöker.
bjorn2022
Kontakt:

Inlägg av bjorn2022 »

Jag lade in Scandinavian day light med obdeleven appen. Nu lyser baklysen alltid, inte bara på kvällen.
Skriv svar