Hej
Två gånger har min nya Enyaq vägrat slå på värmen när jag tänkt att jag skulle få varmt när jag kom fram till bilen. Den hade då stått ute ett tag.
Jag får upp en ruta i appen där det står ”Batterianvändningen har begränsats” som rubrik och i brödtexten står det ”Du har förbrukat hela reservbatteriets kapacitet” och en text om att begränsningar införts för min säkerhet och skydd för batteriet bla bla.
Bilens högspänningsbatteri låg på ca 58%.
Vad är det för reservbatteri, och varför skulle det vara tomt?
När jag kommer till bilen är allt normalt, inga indikationer på att ett reservbatterier skulle ha problem.
Kan inte starta luftkonditioneringen via app ibland
-
Tginell
- Bilmodell: Enyaq iV80X
- Kontakt:
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: Kan inte starta luftkonditioneringen via app ibland
Kan du ha haft lite ström i 12v batteriet?
-
Jonsson
- Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Samma sak har hänt oss ett antal gånger.
Bilen klagar dessutom på att 12V-batteriet har låg spänning. Vet inte om de två felen hänger ihop. Efter felsökning sa verkstaden att batteriet var dåligt och bytte ut det. Mekanikern trodde att det berodde på vår laddbox hemma, eftersom det fanns några felkoder registrerade, men den teorin trodde inte kundmottagaren på alls. Bilen ska själv underhålla laddningsnivån i 12V-batteriet vare sig du kör, laddar eller står parkerad. Varningen för låg 12V-spänning har fortsatt med nytt batteri så nu blir det ny kontakt med verkstan. Det var tydligen ingen fara att köra med låg spänning eftersom 12V-battetiet i stort sett styrde kontaktorerna till högspänningsbatteriet.
Bilen klagar dessutom på att 12V-batteriet har låg spänning. Vet inte om de två felen hänger ihop. Efter felsökning sa verkstaden att batteriet var dåligt och bytte ut det. Mekanikern trodde att det berodde på vår laddbox hemma, eftersom det fanns några felkoder registrerade, men den teorin trodde inte kundmottagaren på alls. Bilen ska själv underhålla laddningsnivån i 12V-batteriet vare sig du kör, laddar eller står parkerad. Varningen för låg 12V-spänning har fortsatt med nytt batteri så nu blir det ny kontakt med verkstan. Det var tydligen ingen fara att köra med låg spänning eftersom 12V-battetiet i stort sett styrde kontaktorerna till högspänningsbatteriet.
-
Jonsson
- Kontakt:
I Skoda-appen kan du rapportera problem med bilen eller ringa till Skodas "help-desk".
-
Jonsson
- Kontakt:
Igår när frugan skulle till jobbet var skärmarna helt svarta så det blev en tur till VAG-verkstan. De passade på att byta 12V-batteri. Igen. Jag har svårt att tro att det löser problemet.
-
Powerhouse
- Bilmodell: Skoda Superb Combi
- Kontakt:
Man kan bara kontakta bilen 3 gånger om dagen, sedan stänger funktionerna ner sig genom att svara att den sparar på 12voltssystemet. Så säkert detta du råkat ut för.
Har du dessutom kopplat upp bilen mot t.ex tibber eller greenly för smart laddning så är det garanterat detta som hänt.
Har du dessutom kopplat upp bilen mot t.ex tibber eller greenly för smart laddning så är det garanterat detta som hänt.