12V-problem

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Jonsson
Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

12V-problem

Inlägg av Jonsson »

Vi köpte bilen ny i sept '23 och ganska snart började bilen varna för låg laddningsnivå på 12V-batteriet. Bilen felsöktes, mekanikern kom fram till att batteriet var dåligt och bytte ut det på garanti. Det tog inte lång tid innan samma varning dök upp igen. Bilen felsöktes igen och batteriet byttes igen. Det var i början av januari. Nu visar bilen samma varning igen så det blir ny kontakt med verkstan på måndag. Någon som har liknande problem?
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Re: 12V-problem

Inlägg av @ndread »

Under -25c verkar bilen varna. Men det har aldrig varit något problem att köra bilen. Enligt vår verkstad beror varningen på att batteriet är kallt och därför tar laddningen sämre .... Men det i sig behöver inte betyda att batteriet snart är tomt..
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Vi får varning även vid plusgrader.
Windrose
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av Windrose »

Jonsson skrev:
> Vi får varning även vid plusgrader.

Ingen varning - 12mnd körning nu, i plus och minus-grader.
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Jag har inte sett det på vår bil, men frun fick varing om det en gång under vintern. Satte laddning på 12 V batteriet. Men vet inte om det hade behövts. Ingen mer varning sen dess.
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Jag talade med verkstan igår igen eftersom vår bil fortfarande (eller igen) säger att det är låg spänning på 12V-batteriet. Vi har, som jag förstod, inte problem med batteriet som sådant utan det är någon form av bugg i programvaran som gör att bilen tror att spänningen är låg. Han sade sig veta att Skoda jobbar på en lösning men att det nog har låg prio. Däremot tyckte han att jag skulle ladda batteriet med laddare och se om det hjälpte.
Larsadu
Bilmodell: Fabia
Kontakt:

Inlägg av Larsadu »

Hur har det gått har du fått någon riktig lösning på batteri/ladd problemet?
Jag har liknade problem med en Skoda Fabia 2019 1.0 bensin 81KW start och stopp med start knapp.
Förra vintern tog det 10 minuter att starta bilen i <-10 grader sedan dök det upp olika felkoder.
Det löste sig med ett nytt batteri men nu har det börja att dyka upp felkoder reden nu vi <10 plus grader.
Dock så startar den direkt nu då det inte varit minus grader ännu.
Användarvisningsbild
Enyaq noob
Bilmodell: Skoda Enyaq 85x 2025
Kontakt:

Inlägg av Enyaq noob »

Tydligen ett problem som drabbat många elbilar under åren och som hänger kvar ännu. På andra bilar (t ex Mazda EX-30) kan det handla om problem som uppstår när man ansluter till en laddstolpe men väljer att med hjälp av bilens programvara skjuta upp laddstarten. Då kan det hända att laddstolpen skickar kontinuerliga förfrågningar om laddstart till bilen som använder 12V-batteriet till att hantera detta. Och i parkerat läge kan det hända att den funktion som använder det stora batteriet till att ladda 12V-batteriet inte fungerar optimalt, och så laddas det ur. Vet dock inte om detta är relevant för Enyaq.

Får min Enyaq inom nån vecka hoppas jag, och vill slippa såna problem. Helt galet att bilens 12V-batteri kan laddas ur när det i samma bil finns ett stort tungt batteri som kan lagra mer än 10 ggr så mycket energi.

Se nedan för en diskussion om detta.
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2858
Larsadu
Kontakt:

Inlägg av Larsadu »

Nu har jag hittat problemet på min Skoda Fabia 1.0 TSI 2019 som inte startar när det är kallt.
Ingen verkstad kunde hjälpa mig men till slut så värme jag säkring boxen med en hårtork och då startade bilen på första knapp trycket utan felkoder. Felen som uppstår är beroende på att bilens dator får för låg spänning när relät var kallt.
Det var ett relä som sitter inbyggt in säkrings boxen som sitter vid motorn.
Man behöver inte byta hela säkring boxen utan det är mycket enklare att bara byt kortet med relä på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Krba40
Bilmodell: Enyaq 85
Kontakt:

Inlägg av Krba40 »

Detta med laddningen hände just på min 5v gamla Enyaq 85. Bilen bröt laddningen vid 71% (skulle till 80%) och sedan fick jag inte ur laddkabeln. På instrumentpanelen stod det att det var 12V problem och att jag skulle kontakta verkstad.

Jag satte min CTEK på att ladda batteriet men den visade fortfarande samma fel trots fulladdat batteri. Bärgaren som kom försökte inte ens få igång bilen utan plockade den med sig direkt.

Kul start. Har kört knappa 200 mil.
Larsadu
Kontakt:

Inlägg av Larsadu »

Kallstart problemet verkar bara finnas på Skoda Fabia av årsmodell 2019.
Någon av relä i säkringsboxen har tillverknings fel se bilden innan.
I början upptog problemet vid minus grader på slutet blev det problem redan vid +10 grader.
Windahl88
Bilmodell: Enyaq 85
Kontakt:

Inlägg av Windahl88 »

Har precis samma problem på min enyaq 85 som KRBA40 beskriver här ovan, fick åka bärgare den 23/12 och bilen har gått 400 mil.. Bärgaren sa att de var den 10:onde han hämtade och bara nya bilar den som gått minst låg på 5 mil enligt han.
Fick ut en demo som lånebil, den står nu med lysande lampor och en c-tec laddare utanför garaget gissar bärgaren får hämta den också… den har gått 800 mil.

Enligt norrlandsbil så måste högvoltsladdaren bytas på min bil men den är restad var de senaste jag hörde.
Mr Berg
Bilmodell: Kodiaq IV
Kontakt:

Inlägg av Mr Berg »

Hämtade en Kodiaq IV i fredags 250103. Efter 2 dagar och några minusgrader så var den helt strömlös på söndagen när jag skulle till jobbet.
Efter att bilbärgaren satt två boostrar på bilen så startade den och jag kunde ta mig till jobbet.
På jobbet laddade jag 12v-batteriet fullt och bilen funkade utan problem.
Inlämnad till Skoda Bredden 250107. Dom kunde inte hitta något fel men väntar på information från Skoda HK.
Jag blev ombedd att inte ladda högvoltsbatteriet innan jag får svar från Skoda.

Fortsättning följer…….
Pettsson
Bilmodell: Enyaq 85 1st LK 1 1st Sport
Kontakt:

Inlägg av Pettsson »

Hämtade ut 2 stycken nya i November en Enyaq 85 L&K och en 85 Sport.
Sporten har funkat kanon och har hyfsad räckvidd ca 40 mil,
L&K har varnat för 12 volt system sen dag 2 så nu ska den in på verkstad, väldigt dålig räckvidd på denna ca 22 mil trots 100% laddning, kan det ha något med varandra att göra.

Däremot låter båda riktigt illa från framvagnen, klapprar och klonkar. Är det fler som upplever samma sak.

Synd på lite tråkig start med annars kanonfina bilar.
Zeke Kodiaq
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Inlägg av Zeke Kodiaq »

Problem med urladdat 12V-batteri Kodiaq IV 2 gånger under hösten. Fick batteriet utbytt första gången, men felet kom tillbaka efter 2 veckor. Då fick jag besked från verkstan att jag inte skulle låta laddkabeln sitta i efter laddning. Skoda kände till problemet, och uppdatering skulle komma. Har inte sett någon uppdatering rörande problemet, men 12V har fungerat fram tills idag då det är dött igen. Körde bilen kort sträcka under lördagen, sedan dess har det varit ca -15 grader 2 nätter, och idag måndag är den som sagt obrukbar igen. Fungerar inte att ladda med vanlig laddare, får ringa bärgare med startbooster. Kan tillägga att jag inte fick ersättningsbil första gången då den bärgades till verkstad, så mobilitetsgarantin är inte värd något! Andra gången fick jag igång bilen med bärgarens hjälp och kunde köra den till verkstad med bärgaren bakom som säkerhet. Fick inte heller denna gång någon ersättningsbil eftersom jag kunde köra bilen till verkstad själv. Får se hur det fungerar idag…
BjörnSundström
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Inlägg av BjörnSundström »

Zeke Kodiaq skrev:
> Problem med urladdat 12V-batteri Kodiaq IV 2 gånger under hösten. Fick
> batteriet utbytt första gången, men felet kom tillbaka efter 2 veckor. Då
> fick jag besked från verkstan att jag inte skulle låta laddkabeln sitta i
> efter laddning. Skoda kände till problemet, och uppdatering skulle komma.
> Har inte sett någon uppdatering rörande problemet, men 12V har fungerat
> fram tills idag då det är dött igen. Körde bilen kort sträcka under
> lördagen, sedan dess har det varit ca -15 grader 2 nätter, och idag måndag
> är den som sagt obrukbar igen. Fungerar inte att ladda med vanlig laddare,
> får ringa bärgare med startbooster. Kan tillägga att jag inte fick
> ersättningsbil första gången då den bärgades till verkstad, så
> mobilitetsgarantin är inte värd något! Andra gången fick jag igång bilen
> med bärgarens hjälp och kunde köra den till verkstad med bärgaren bakom som
> säkerhet. Fick inte heller denna gång någon ersättningsbil eftersom jag
> kunde köra bilen till verkstad själv. Får se hur det fungerar idag…

Hur gick det, fått någon hjälp på verkstan? //B
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Den fjärde gången vårt 12V-batteri byttes ut så fick ett AGM-batreri. Sedan dess har det funkat.
annott
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Inlägg av annott »

Söndag o jag sitter strandad i Geiranger-Norge
Bilen helt urladdad! Innnan den dog gick alla assistansvarningarna igång. Har en jumpstarter men blir inte klok på var jag ska sätta den den har ju inget "vanligt" batteri som tidigare dieselbilar...ja jag vet, detta borde jag kollat upp innan jag åkte på roadtripp...

Ringde mobilitetsassistansen o jo visst de kan skicka ut en bärgare men får han inte igång bilen så tar de med sig den men oklart om jag o hunden får åka med...
Det finns ingen kollektivtrafik som accepterar hund och Hertz har ingen envägsuthyrning. Så jag sätter min tilltro till att min verkstad kan guida mig i morgon kl 07 o att jag får igång den med en jumpstarter... har 110 mil hem... blir en lång och orolig resa om vi kommer iväg alls...
Vågar jag stanna o rasta på vägen tro?
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

annott skrev:
> Söndag o jag sitter strandad i Geiranger-Norge
> Bilen helt urladdad! Innnan den dog gick alla assistansvarningarna igång.
> Har en jumpstarter men blir inte klok på var jag ska sätta den den har ju
> inget "vanligt" batteri som tidigare dieselbilar...ja jag vet,
> detta borde jag kollat upp innan jag åkte på roadtripp...
>
> Ringde mobilitetsassistansen o jo visst de kan skicka ut en bärgare men får
> han inte igång bilen så tar de med sig den men oklart om jag o hunden får
> åka med...
> Det finns ingen kollektivtrafik som accepterar hund och Hertz har ingen
> envägsuthyrning. Så jag sätter min tilltro till att min verkstad kan guida
> mig i morgon kl 07 o att jag får igång den med en jumpstarter... har 110
> mil hem... blir en lång och orolig resa om vi kommer iväg alls...
> Vågar jag stanna o rasta på vägen tro?

Vet inte vad du menar.....bilen har visst ett vanligt 12-volts batteri som bilen annan (diesel/bensin) bil som helst. Är du osäker så läs bara instruktionsboken som du hittar på nätet om hur du laddar det. Hoppas det gick bra!
Jonaslindqvist
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Inlägg av Jonaslindqvist »

Ny Superb laddhybrid (Mars).
Stendöd en morgon för ett par dagar sedan, kunde inte låsa upp med fjärren, fick använda nyckeln för att komma in. Fungerade efter att ha fått starthjälp att ladda 12V batteriet . (Finns inget 12V-batteri under motorhuven för er som är vana vid äldre bilar, men laddkontakten sitter under säkringslocket under motorhuven).
Fick rådet att inte ladda högvoltsbatteriet innan jag hunnit ladda upp 12V-batteriet. Till saken hör att jag körde över 30mil dagen innan på både el och bensin så man tycker ju att 12V-batteriet ska ha varit full-laddat.
Nu har jag en 12V-batteriladdare med mig i bilen för litar inte på att det inte händer igen. Sjukt med en så ny bil, låter som konstruktionsfel.
Skriv svar